Zwijmelen op Zaterdag


Dé Blog-Muziek-Uitdaging op zaterdag bij Tasja

#editie 605 op zaterdag 15 juni 2024

Doe je ook (weer) swingend, zingend, dansend en zwijmelend mee?

1 = Marja 17-11-2012 / 04-11-2017 (nr. 1 t/m nr. 260) ~ / ~ 2 = Trees 11-11-2017 / 13-07-2019 (nr. 261 t/m nr. 347) ~ / ~
3 = ikzelf 20-07-2019 / 25-01-2020 (nr. 348 t/m nr. 375)~ / ~  4 = Tasja 01-02-2020 (vanaf nr. 376)


Ik mag dan wel 'god en gebod' losgelaten hebben maar dat zegt niet dat ik ook kerkmuziek niet meer kan waarderen, integendeel. Toegegeven, het voelt soms wel hypocriet teksten van geloof te zingen maar evengoed doe ik het toch wel. Heel veel kerkmuziek zit zo in mijn geheugen verankerd en van menig lied uit het protestants liedboek ken ik de teksten volledig uit het hoofd, sterker nog, ik kan ze zingen in alt-sopraan en zelfs tenor, maar net hoe het uitkomt en hoe mijn stem wil meewerken of niet.  

Een lied dat wel onder kerkmuziek valt en toch van toepassing is op wat ik hierboven schrijf is uit 1970, van Ruud Eggenhuizen, wellicht beter bekend als D.C. Lewis. In 1998 werd het opnieuw uitgebracht door Tony Neef. Velen zullen hem kennen als de Amerikaanse soldaat Chris uit de musical Miss Saigon -1e versie in 1999 met oa ook Linda Wagenmakers en Willem Nijholt. Ik kende Tony toen al want hij zat daarvoor al in Jeans. 2,3,4 in de jaren 1990-1995, waarna hij een inmiddels omvangrijke carrière heeft weten op te bouwen. 

Ik vind beide versies mooi maar die van Tony heeft mijn voorkeur. Bevooroordeeld wellicht omdat ik hem 'ken' en CS Lewis niet. (De tekst van het lied zet ik onder de video). 


Dit is uw orgel Heer, dit is uw kerk
'k Loop zomaar binnen Heer, net van m'n werk
Niet voor de priester Heer, of 't antiek
Ik kom alleen maar Hier, voor de muziek

Is het bezwaarlijk Heer, dat ik hier zit
Maakt 't wat uit oh Heer, dat ik niet bid
'k Ben niet hervormd of zo, niet katholiek
Ik kom alleen maar hier voor de muziek

Ik kom hier vaker Heer, haast elke week
Nooit bij een zondagsdienst, nooit voor de preek
Als je alleen bent Heer, zonder publiek
Nou dan geniet je meer van de muziek

Ik had 'n rotdag Heer, 't lukte niet best
'k Werd door collega's Heer, ook nog gepest
't Komt door 't orgel Heer, door uw trompet
Ik kwam haast ongemerkt tot een gebed


Fijn Zwijmelweekend iedereen! * ~ *



Heb én hou het goed  

26 opmerkingen:

  1. Ja, een mooi mopje orgel in zo'n kerk die net niet teveel galmt is altijd een traktatie. (Ik denk nu ineens, als je nou een draaiorgel in een kerk zet!) Mien noaber speult orgel. Lest woarn wie in Leens, in de Petruskerk met een Hinz-orgel. Die donderde niet zoals sommige orgels op zwaar onweer lijken, maar kwinkeleerde lichtvoetig zijn toontjes tegen de 12e eeuwse muren. Niet het liedje van Neefs (er was geen drumstel) maar Buxtehude. Toen het uit was hoorde ik een heel zacht applausje ergens vanuit het gewelf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja precies...een goed organist kan dat, en velen kunnen wel orgel spelen maar zjjn geen goede organisten voor in kerken met name. Jaha, *peinzend... hoe zou dat zijn, ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk.
      Menig (vooral) Groninger kerk heeft monumentale orgels die voor kapitalen onderhouden worden... (weet k uit mijn Kolham-kerk-tijd) en daar gaat heel veel geld in zitten kan ik je zeggen. Restauraties vergen ook jaren maar vinden gelukkig wel plaats.
      Persoonlijk vind ik dat een drumstel niet in een kerk thuishoort dus zo'n ding zal ik zo snel niet missen.
      Aha ja, die heeft wel kerkmuziek in zijn repertoire inderdaad... minder bekend dan de 'groten' maar toch wel geen onbekende in de muziekwereld. haha ja dat snap ik, dat hoorde ik ook wel eens ergens in het verleden ;-)

      Verwijderen
  2. mogge Melody
    ik dacht hier al een reactie gezet te hebben
    de gebouwen zijn meest prachtig om te bezoeken , ik loop ook wel eens een kerk of zo binnen , voor het metsel en houwt werk en glasinlood
    en ook het orgel is vaak mooi
    heb ooit in Frankrijk ergens op een terras zitten wachten op een trouwerij die er aan zat te komen , alleen omdat enorme orgel te horen

    fijn weekend groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mogguh Karullll Ehhhhhh niet goed doorgeklikt dan zeker want er is er geen ... ook niet in de spambox....

      Ja dat vind ik ook... doe ik ook hoor.... al hoe logisch ook dat ze tegenwoordig bijna allemaal altijd op slot zitten vind ik het wel jammer. Ja klopt, daar kijken veel mensen vaak aan voorbij ook. Zo jammer.
      Haha ja dat is indrukwekkend hè

      Dank je wel, jij ook, zwaaaiiii

      Verwijderen
    2. dat zal het zijn
      helaas wel ja , ik weet nog wel dat wij als kind de St Nicolaas kerk in Amsterdam in liepen en een kaarsje aanstaken 😁 ( tig dus )
      nu alles op slot :(
      heel indrukweekend

      lukt wel

      Verwijderen
    3. Criminaliteit heeft de overhand dus men moet wel om de spullen heel te (en) behouden... anders wordt het en vernield en leeggeroofd

      Verwijderen
    4. :Jah het zij zo ... gaat ook niet beter worden... .

      Verwijderen
  3. Orgelmuziek daar ben ik mee opgegroeid, niet alleen in de kerk. Maar wij gingen eens per week naar de muziekschool. Eerst twee jaar theorie en daarna mocht je een instrument uitzoeken. Mijn zussen hebben , de ene mandoline en de ander orgel gekozen (mijn ouders hadden ook een orgel in de kamer staan) Ik heb altfluit gedaan. Nu speel ik eigenlijk nooit meer, maar mijn altfluit ligt hier netjes in de kast, misschien te wachten dat ik ooit nog eens een stukje ga spelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soortgelijk inderdaad Haba.... al koos ik dan na de accorderon en bugel uiteindelijk toch voor de tuba

      Verwijderen
  4. Je hoeft niet geloveig te zijn, om orgelmuziek mooi te vinden hoor Melody.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee gelukkig niet ;-) Ik bedoelde meer 'kerkmuziek' ... .de liederen uit het liedboek

      Verwijderen
  5. Deze versie heb ik nooit eerder gehoord maar ik geef de voor keur aan die van Lewis. Dis is een discoversie waarbij de orgelmuziek toch niet bij lijkt te passen. Ook de stem zou het in een kerk nooit redden, maar dat is inderdaad een kwestie van smaak.
    Gisteren was m'n google account weer spontaan ingelogd nu is het weer weg, dus gaat rietepietz wee anoniem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geeft toch niks... gelukkig mag dat ook. Ik denk dat je je daarin vergist, Tony heeft een behoorlijk bereik en kan daarnaast heel goed acteren dus ik denk dat hij het wel zou kunnen. Maar inderdaad, kwestie van smaak .

      Jah... wat een gedoe in blogland hè... ik kan weer eens niet 'in' Aukje.. haar blog dus

      Verwijderen
  6. http://leuningbijter.wordpress.comzaterdag 15 juni 2024 om 13:06:00 CEST

    Jaaa die ken ik nog. Wow da's al een ouwetje zeg. Maar voor vandaag weer lekker met je mee gezwijmeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) Ja toch... ouwetjes horen er nog steeds bij of niet dan?! Gezellig, altijd welkom hoor.

      Nog leuker zou het zijn als je het zelf doet.. en wij dan ook bij jou kunnen komen zwijmelen...

      Verwijderen
  7. Lekker blijven zingen uit volle borsten. Laat niemand het je afnemen, hoor.
    Ik vraag me af hoe Heroes van David Bowie op een kerkorgel klinkt (-:

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat doe ik zeker... Ondanks mijn leeftijd en enkele jaren niet meer roken is mijn stem nog steeds best goed... niet meer wat het was maar toch

      Haha ja ik ook wel eigenlijk... als ik Jan Vayne weer eens tref zal ik het hem vragen

      Verwijderen
  8. Mooi lied van Tony Neef maar ik ga toch voor de versie van D.C. Lewis, die ik nu zit te beluisteren. Vooral door het orgel wat goed te horen is. Prachtig, ik zit te genieten!! Groetjes... Ik ben er weer 😀

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Prima hoor. leef je uit :-)

      Heb je wel een Jan Vayne op een kerkorgel muziek uit het American Songbook horen spelen... da's geweldig ook!!

      Welkom terug

      Verwijderen
  9. Dank je wel... Ik zal het eens gaan op zoeken van Jan Vayne!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ;-) Doe dat... ik heb geen idee of dat online te vinden is hoor... ik heb het uit eigen 'hand' zeg maar... ik volgde vroeger Deep River Quartet en JV heeft met hemn opgestreden in een kerk in Franeker waar ik bij was. Heb hem vaker muzikaal ontmoet maar toentertijd was het nog niet zo dat je gelijk met je gsm in de handen stond, alles filmde en online gooide... sterker nog gsm waren er toen nog niet eens, of al wel maar hadden niet die mogelijkheden

      Verwijderen