Vuurtje?

Altijd al probeer ik de tuin zo diervriendelijk als mogelijk te houden...zodat elk hummeltje zich erin welkom en thuis voelt. Insectenhotels, voedselschaaltjes, bloeiende en geurende bloemen en struiken etc. De insecten in ons land hebben het zwaar... men spreekt momenteel van een slakkenplaag... het is ook nooit goed of het deugt niet. Slakken zitten hier ook, onze 3 hosta's laten dat ook erg zien. Express heb ik 1 aardbeiplant laag in de grond, de slakken zijn er blij mee. De overigen staan en hangen hoog, zodat ze er niet bij kunnen en andere hummeltjes dus wel.
In de vensterbank van de woonkamer staat een tafeltje, vaak ligt Bilbo eronder, op de vensterbank dus en Pipping ligt dan bovenop dat tafeltje, tegen het raam aam. Jullie snappen wel dat ik dus vaak dat raam moet lappen want meneer ligt er met zijn omvangrijk lijf tegenaan en bij het proesten vliegen soms de jeweetwellen bij het glas omhoog. Toen ik dus eerder vanochtend dat raam aan het poetsen was zag ik iets voorbij vliegen... Ik zette de poetsspullen opzij op het aquarium, graaide mijn gsm van het kastje af en hobbelde naar buiten in de hoop een goede foto te scoren en te zien wat het nou echt was. Dat lukte gelukkig en bij inspectie van de app die ik daarvoor dan altijd gebruik 'ObsIdentify' bleek het een vuurjuffer te zijn. Wat een prachtig creatuurtje!!



Behalve een lading op één van de aardbeiplanten landde deze dame (of heer) tijdens haar/zijn rondvlucht door de tuin, ook op de Jatropha, de Fuchsia, de Forsythia, de Hibiscus en de Japanse Jasmijn, waarna ze verdween in het groen, rood en paars van de Fuchsias aan de schutting.
Van dit soort dingen wordt ik nou blij, maakt mijn dag goed.







Heb en hou het goed

20 opmerkingen:

  1. Mooi zo'n vuurjuffer, ik ben niet thuis in de insectenwereld en dus noem ik dit soort vliegers allemaal libellen, dit is dan in mijn taalgebruik een rode libelle, er zijn ook blauwe en die zullen ook wel een eigen naam hebben, maar dat weet ik niet. Je hebt me weer wat geleerd :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geeft toch niks, daar zijn die apps voor :-) Ze zijn gratis, werken prima, Ik gebruik ze altijd.

      Verwijderen
  2. dat maakt elke dag goed Melody en de fikkiestokendejuffer mag er ook echt wel zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die beestjes kan ik ook niet uit elkaar houden maar mooi zijn ze.Tegen slakken gebruik al altijd veel kippegrit, daar blijven ze voor weg. Leuk ook voor de grond: witgespikkeld. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook niet, daarom heb ik die app ... ideaallllll

      Ik niet, bij mij mogen ze zich uitleven... ik help ze zelfs als ik t idee heb dat ze ergens t lastig hebben

      Verwijderen
  4. De Vuurjuffer is prachtig. Goed dat je haar zag. Het stikt van de naaktslakken. Zouden die ook een woningcrisis hebben 😂

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er zijn vast ook wel "vuurjonkers" want anders is het natuurlijk senl afgelopen met de juffers. Mooie beestjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha ja ongetwijfeld ;-) geen idee.

      De Libelle ....en talrijke ondersoorten... is inderdaad een prachtig wezentje

      Verwijderen
  6. Reacties
    1. ja hè... ja hier wel... we hebben een vijver dus dat trekt wel libelles aan

      Verwijderen
  7. Een mooi vuurdame, een tuin is het mooist als de diertjes zich daar welkom voelen.
    Zo tuinierde ik ook, ruime voor de insecten en vogels. Hans

    Vuurtje? ik moet even lachen om de titel en denk dan aan mensen die roken op plekken waar het niet is gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja toch. Dat vinden wij ook hoor, erg belangrijk in een wetreld waarin teveel staal en beton regeert

      Haha ja hè... ik d8 al aan jouw 'vuurtje' inderdaad

      Verwijderen
  8. De prachtige juffer kon je mooi op de lens nemen. Het fiere beestje liet het zich welgevallen. En zo word ik blij van je foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja gelukkig wel... nou kijk...dat zijn de mooie bijkomstigheden ;-)

      Verwijderen
  9. Juffertje is zeker heel mooi om te zien. Heeft ook rode streep te zien op de foto's.
    Meestal zitten bij rieten. Ook wel eens aan de bloemen. Mooi gedaan.
    Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hè. Ja klopt... we hebben een vijver dus dat helpt wel bij het aantrekken van zulke vliegertjs

      Dank je wel, jullie ook

      Verwijderen
  10. Oja je hebt vijver. Dan is het aantrekkelijk. Vind wel mooi dat daar komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt... al 'eeuwen' , bij het vorige huis hadden we het ook... alleen moest mijn man wachten tot onze kinderen oud genoeg waren om het veilig te houden.

      Verwijderen