FF Gedag zeggen

Gaan we morgen doen... jij ook? "Huh? Waar heb je het over?", zie ik jullie denken...
Morgen stappen Daphne en ik op zeker moment in de auto en tuffen we naar onze reguliere ontmoetingsplek in Beilen, alwaar dan 1 auto blijft staan en de andere van chauffeuse wisselt en doortuft naar het Amsterdamse om daar vervolgens bij Artis dan Karel te treffen.
Het park is de laatste jaren enorm aan het bouwen, letterlijk en figuurlijk aan verbetering van, ja wat niet eigenlijk. Zo kregen veel dieren een nieuw verblijf, vergroot, verberterd, aangepast aan hun individuele eisen en (on)mogelijkheden. Ik schreef al menigmaal over het aquariumgebouw bijv. (die zien we morgen dan alleen nog maar van de buitenkant).

We willen uiteraard Sibu gedag zeggen. De bullolifant die in maart zijn thuis in het Brabantse Mierlo -Dierenrijk- verwisselde voor het Noord-Hollandse Amsterdam. Zijn vrouwen Htoo Yin Aye en Ma Palai met kroost Jing en Rashmi. Kennismakend met :Thong Tai, dochters Yindee en Sanuk en zoon Vinh.

Sibu 21-02-2004
Vinh 04-05-2020
Sanuk 16-10-2016
Yindee 02-08-2005
Thong Tai 01-01-1990


Ook zoeken we natuulijk graag Mowgli en Rica even op, dieren die we al kennen vanuit Emmen, het oude park zelfs, dus al 10 jaar zo ongeveer.


En u.i.t.e.r.a.a.r.d. ook het leeuwentrio dat alweer een tijdje in hun nieuwe verblijf -sinds oktober 2023- vertoeft en wij nog niet bewonderden.... Dembe, met zijn vrouwen, zussen Kianga & Kacela


Ook hopen we weer 'oog in oog' te mogen staan met: (m) Akili 16-10-1994 - - - (v) Dafina 02-01-1987 - - - (v) Binti 19-11-1992 - - (m) Bembosi 31-05-2011 - - - (n) Shambe 04-09-2011 - - - (m) Douli 27-02-2012 - - - (m) Shae 29-01-2016 - - - (v) Yanga 29-10-2016 - - - (m) Damsi 18-10-2018
Foto's eigendom -en geplaatst met toestemming- van Cindy Tuijtelaars van Gorillafan.nl/
Akili ~ ~ ~ Dafina ~ ~ ~ Binti
Bembosi ~ ~ ~ Shambe ~ ~ ~ Douli
Shae ~ ~ ~ Yanga ~ ~ ~ Damsi


Ook loopt er in Artis een aantal giraffes rond. Het mannetje dat in 2023 kwam is helaas ten gevolge van een ongeluk gestorven en voor zover ik weet is er nog geen nieuwe man weer gearriveerd.
V Ramla
28-08-2016
Artis geboren
V Jelani
26-06-2010
Artis geboren
V Kadija
Op foto met baby Ramla in 2011
05-10-2006
In Köln geboren

12-03-'09 in Artis
V Iwana
(op foto met dochter Nzuri geboren op 1 maart 2014)
12-09-2004
Artis geboren


En ergens onderweg kunnen we Zippo & Rica tegenkomen
Makkelijk uit elkaar te houden want Zippo (het mannetje) heeft een donkere neus en Rica (het vrouwtje een lichter gezicht / neus.


Als je nou denkt dat dit het is heb je het natuurlijk mis. Er lopen, kruipen, zwemmen, vliegen, fladderen en wat al niet meer zij... nog veel meer dieren rond. Vlinders, zeehonden, chimpansees, kudu's,  pelikanen, eenden, zebra's, mandrillen, berberapen, flamingo's, gibbons, tapirs, mara's, wilde honden, capibara's, stokstaartjes, mangoesten, witte wolven, makaken, pinguins, jan van genten, steenbokken, vari's, maki's, slangen, krokodillen, stekelvarkens, en dan vergeet ik er nog een hele hoop ook want denk maar eens aan de reptielen en spinnen bijv.

En naast alle gebouwen die als monument geregistreerd staan, staan er ook vele kunstwerken in het park. Naast dit leven met benen, voeten, armen, handen, vacht, veren, vleugels en wat al niet meer is er natuurlijk ook een ander deel van Moeder Natuur dat haar pracht en praal voluit zal tonen, het is immers al volop lente, ook al doet het weer en de temperatuur vaak anders vermoeden.

Kortom...alle reden voor ons om ons erop te verheugen... want tussendoor gaan we natuurlijk ook volop genieten van de omgeving en het kijken van 'andere apies' terwijl wij onze voeten even wat rust gunnen en onze inwendigen voorzien van de nodige nat- & droogheden. 

Laat ik dus besluiten met: Wij hopen zo rond de klok van 10.45 - 11.00 door de ingang naar binnen te wandelen... wandel jij dan ook met ons mee naar binnen?      




Heb én hou het goed  

30 opmerkingen:

  1. Mooie foto's! Moe en kind giraffe! En hoewel ik dat wel weet valt toch op dat die Gorilla's zo op een rij allemaal eigen, heel onderscheiden trekken hebben. Bembosi moet je in de gaten houden en Yanga lijkt me een denkertje. O ja, de panters zijn ook prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, al zijn de meesten dan weer niet van mij in dit blog ;-) Ja dat klopt, net als de mens, heeft ook een dier een eigen uiterlijk, én eigen karakter. Ik weet niet zo heel veel van Gorilla's maar gelukkig heb ik Cindy om mij te onderwijzen ;-)
      Jahhh dat waren in het voormalige Emmen al favorieten... hun kinderen lopen oa in Engeland

      Verwijderen
  2. Natuurlijk wandel ik mee! Doe Daphne en Karel de groente van me (-; en alle dieren in het dierenbos. Dat wordt plaatjes schieten vandaag. Je hebt je uitgesloofd met je blog. Veel plezier 🍀

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig mooie beesten om te zien. Alle foto's is zeker mooi geworden. Je gaat weer weg met Karel en je schoondochter. Heel veel plezier!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mogge Melody
    wat mooi om te zien , laten we hopen dat we er enkele van zullen treffen , allemaal mag ook , maar je weet wel dat is afwachten
    het is zo je al schreef zo ie zo genieten van die mooie tuin

    geniet de dag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mogguh Karul

      ja toch... inderdaad... en ja als dat niet zo is dan is het ook goed, je weet wel hoe ik daarover denk. Geluksmomentjes zullen er vast ook genoeg zijn.

      Verwijderen
    2. juist die geluksmomentjes maken het tot een topdag

      Verwijderen
    3. Dat bedoel ik maar... en de goede reizen ... van a naar b en terug... .en het goede weer... .én het gezelschap natuurlijk

      Verwijderen
    4. al in al veel goeds
      oja , Daphne is jarig morgen hé ?

      Verwijderen
    5. dabedoelikmaar ..... nee hoor, volgende maand... als we in Ouwehand zijn, zij wilde haar verjaardag dit jaar daar vieren.... gaan we de koala's opzoeken met Marion

      Verwijderen
    6. O kijk ben ik weer eens een maand in de war 😁

      Verwijderen
    7. Haha geeft niks hoor, heb ik ook zo vaak, met de dagen en data in de war.... maar nee, ze is nog een maandje 30

      Verwijderen
  5. Have fun, maar is de dag wel lang genoeg? Ik ben benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.

      Haha ja hoor, dat gaat prima lukken. Zo heel groot is Artis nou ook weer niet en we kennen het park inmiddels op onze duimpies ook. al met al zal ik zo'n 12 uur van huis zijn

      Verwijderen
  6. Veel plezier morgen. Ik duim voor droger weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Veel plezier. Van hieruit kan ik alleen maar duimen voor lenteweer, want hier woedt de herfst....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je wel.

      Dat is hier niet anders, heel de dag al constant heftige stortbuien en harde wind. De voorspellingen voor morgen zijn iig beduidend beter... 3mm water... plm 15 graden en een zonnige dag... dus tja, we hopen er maar het beste van... gelukkig heeft Artis ook overdekte delen dus als het al te erg wordt gaan we wel onderdak.

      Verwijderen
  8. Artis is altijd leuk om te bezoeken en dat zo maar midden in de stad. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat vind ik ook... en de laatste jaren vind ik het telkens leuker worden ook zelfs

      Verwijderen
  9. Mooi overzicht van dat mooie stadspark. De giraffes zijn vertederend en de leeuw is prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.

      Zeker weten, en vooral als de zwangerschap klopt en er straks een kleintje loopt want dat is al weer ff geleden

      Verwijderen