Hoe heet jij?

Ik had het al ooit ergens gelezen, géén idee meer waar, en terzijde 'gelegd'. Erover bloggen komt nog wel eens, dacht ik. Vorige week kwam ik het weer tegen... en ook toen dacht ik, erover bloggen komt nog wel eens...
Toen was daar vandaag... één van mijn 2-voetige idolen in Wildlands had erover gesproken met een reporter van RTV Drenthe. Tja.. 3x is scheepsrecht toch, dus kennelijk moest ik er tóch iets mee dus doe ik het nu dan toch ook maar.

Ik beschreef al wel vaker dat dieren met elkaar communiceren. Wat olifanten betreft zelfs buiten het menselijk gehoor. Veel van hun taal horen we simpelweg niet omdat het of te hoog of te laag is. Soms word ik geloofd, soms gek verklaard (ben ik gelukkig ook) en soms heeft men medelijden met me omdat ze me gestoord (ben ik ook) vinden. Niet dat mij dat boeit maar oké. Terug dus naar het nieuws waarop ik doelde:

Olifanten gebruiken namen om elkaar te roepen: 'Het is fascinerend' 
Gerwin Lawant, dierenverzorger bij Wildlands is in zijn nopjes dat er meer bekend is over de manier van communiceren onder olifanten. Dirk of Sonja, als we elkaar aanspreken dan doen we dat vaak met naam. Uit onderzoek blijkt dat olifanten dat ook doen. Met geluiden die lijken op namen, roepen ze elkaar. Bij Wildlands in Emmen weten ze al een tijdje dat olifanten met elkaar communiceren en zijn ze blij dat het nu zwart op wit staat. "Het verbaast me niks dat ze elkaar namen geven", vertelt dierenverzorger Gerwin Lawant. "We zijn allemaal bekend met het getrompetter van de dieren, maar ze maken ook andere geluiden. Zo grommen ze bijvoorbeeld, en een grom is een soort van unieke naam die ze gebruiken om een ander te roepen." Hoewel het onderzoek is gedaan naar Afrikaanse olifanten, denkt de verzorger dat het ook geldt voor de Aziatische variant. Alleen laatstgenoemde zijn in Wildlands te vinden.
Jarenlang onderzoek
Dat olifanten elkaar net als mensen namen geven kwam aan het licht tijdens een onderzoek in Kenia. De Amerikaanse bioloog Michael Pardo en zijn team ontdekten dat de beesten voor iedere olifant een ander geluid (laag gegrom) gebruikten om elkaar te roepen. Om tot die conclusie te komen hebben ze jarenlang geluidsfragmenten van olifanten verzameld schrijft het Jeugdjournaal. Met een speciaal computerprogramma konden ze de geluiden terugluisteren en ontdekten ze naar wie de olifanten aan het roepen waren. Dezelfde geluiden hebben ze afgespeeld in het wild bij de olifanten zelf. Op die manier konden ze er achter komen of er op werd gereageerd en dat gebeurde ook. "Olifanten reageren vaak op het geluid dat voor hen bedoeld is. Ze begrijpen dat met dat geluid hun naam werd omgeroepen", aldus Pardo.
Kennis nodig 
Volgens Lawant zijn olifanten intelligente dieren en kan er nog veel over ze geleerd worden. "Want we weten natuurlijk nog niet alles van ze. Alle nieuwe informatie die we over olifanten kunnen krijgen is belangrijk om ze beter te leren kennen." Zelf verveelt hij zich geen dag als olifantenverzorger bij Wildlands. "Ze zijn superslim en heel sociaal. Alles in deze kudde draait om het opvoeden van Nagarr, dat is het babyolifantje dat vorig jaar is geboren. Zoiets elke dag van dichtbij meemaken is dan wel heel erg mooi.""Wellicht kunnen we over een aantal jaren weten waar ze precies over praten", zegt hij lachend.




Heb én hou het goed  

20 opmerkingen:

  1. Zou dit niet ook voor schapen, koeien, paarden en andere kuddedieren kunnen gelden? Ik geloof gelezen te hebben dat de 'naam' gegeven wordt als moeders hun kroost roepen, en vice versa. Kennelijk wordt dat dan ook door de rest van de kudde opgepikt en onthouden. In een wei met schapen en lammeren is het een gemekker en geblaat van jewelste. Als ik dierenonderzoeker was zou ik me ook daar eens op richten. Lammetje één: 'Marieke kom je spelen?' Marieke: 'Straks, ik moet eerst even bij mama drinken!' Lammetje één, die Freek heet: 'Ok, tot zo!'. Enneh..O ja! .'He je Henkie gezien Sien, Heje Henkie gezien?' :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar ga ik wel vanuit....
      Ja nou, dat kon zo maar eens zijn... 2e carrière dan maar? Of is het pensioenvrijwillergerswerk? Zorg wel ff dat je patent vastlegt hè zodat niet de één of andere bankhanger met jouw winst feestjes viert
      Ik hoor ze al zingen, jij ook?

      Verwijderen
  2. wat is het fijn hé een beetje gen en gestoord te zijn , het maakt het leven zoveel makkelijker 😁
    wat een ander daar van denkt zal mij worst wezen
    die animale peter zegt het goed :) is denk ik net zo gestoord als wij :)
    of ze ooit kunnen meeluisteren bij in dit geval de olifanten , geen idee , maar dit is al een mooie vooruitgang

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja inderdaad! Nou precies!!! Men doet/laat ook niets om ons te plezieren dus waarom zouden wij ons dan wel aanpassen.
      Hahaha ja inderdaad.
      Dat gaan we dan nog wel zien hè... of niet

      Verwijderen
    2. we wachten het af , ondertussen doen we ons eigen ding op ons eigen eigenwijze :)

      Verwijderen
  3. Hoe mooi is dat maar niet. Het zijn geweldige dieren, ik geloof zeker dat zij met elkaar communiceren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waarom zouden alleen mensen kunnen communiceren en elkaar namen geven? Ik vind het arrogant; alsof ons soort verheven is, terwijl wij degenen zijn die de Aarde verprutsen. Wel fijn dat onze aanname nu wetenschappelijk is onderbouwd. Voor gek verklaard worden, is een compliment., hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou hèhè, iemand die het snapt ;-)

      Dezelfde arrogantie gaat op voor hen die vinden dat alleen de aarde een bewoonde planeet is.... men weet niet eens hoeveel planeten noch melkwegstelsels er echt zijn... en in vergelijking met een aantal bekende planeten is de Aarde ook nog maar een heel kleintje ook....

      Ja zo is het helemaal... haha ja dat ervaar ik ook zo

      Verwijderen
    2. geen ei dus , te laat ik heb er al 2 gebakken op 😋

      Verwijderen
    3. Hier liggen er nog 14 in de koelkast

      Verwijderen
    4. ff koken - schilderen en eten hihihi

      Verwijderen
  5. Ja geweldig is dit! Ik had er ook her en der overgelezen. Geweldig onderzoek. Mooi dat Gerwin er ook over sprak met RTV Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hè. ik had het al een tijd terug van Petra gehoord... en van anderen ook... Ja toch!! ZO leuk!

      Verwijderen