Nieuwe heren nieuwe wetten?!


Menig jaar geleden ontdekte ik "beeldentuin Gees"... toen heette het nog De Hullu. "Beelden in Gees begon in 1991 onder leiding van Arjaan en Hieke de Hullu. Kunstenaars uit binnen- en buitenland presenteerden in de tuin en galerie hun werk. Jaarlijks trok de culturele attractie 20.000 tot 25.000 bezoekers. De beeldentuin werd in 2001 onderscheiden met de Culturele Prijs van Drenthe.
Het kwam op zeker moment in de verkoop en na een korte sluitingsperiode heropende het met nieuwe eigenaren. Helaas was de nieuwe uitbaters niet lang geluk beschoren en begin 2023 sloot het opnieuw de deuren.
Afgelopen april opende het weer, met nieuwe eigenaren, broer en zus. Beelden in Gees opent in april 2024 opnieuw de deuren. Dat zal gebeuren onder nieuwe eigenaren: Erik en Esther Dokter. De url van de website is onveranderd maar men noemt het nu "Big Art and Garden". "We willen de allure van de beeldentuin in haar hoogtijdagen terug door een hoogwaardige collectie kunstwerken te presenteren van gerenommeerde kunstenaars uit binnen- en buitenland. Daarom zal de galerie verbouwd en gemoderniseerd worden en hebben we mooie plannen voor de tuin om deze verder te ontwikkelen." De nieuwe eigenaren willen ook de horeca aanpakken. "Er komt een eigentijdse brasserie met een geheel vernieuwde kaart." Verder willen broer en zus Dokter regelmatig evenementen organiseren, zoals lezingen, workshops en rondleidingen.


Kortom... klinkt allemaal heel beloftevol en dat prikkelde uiteraard onze nieuwsgierigheid dus na enig overleg prikten buuf en ik een datum, daar kwam wat tussen en toen werd die verplaatst naar vanochtend. Na een bak koffie stapten we halverwege de ochtend de auto in om die een kleine 3 kwartier later in Gees te parkeren. 
We gingen in een lege tuin aan de wandel ...zo heerlijk stil... we waren de eersten van de dag... tegen de tijd dat wij halverwege waren en een kopje koffie op het terras genoten liep het al weer aardig vol... en toen we de 2e ronde afsloten was het sl stukken drukker. Zo heerlijk dat we er bieden van houden 's ochtends vroeg van start te gaan. 
Kortom... het was een feestje, in hoofdletters ook *glimlach. Heerlijk weer ook... lastig fotograferen soms omdat de schaduw dan net anders valt dan je graag zo willen... maar oké... dat drukte de pret verder niet. Tegen 13.30 waren we weer terug. Keurig op tijd om ff onder de douche door te hobbelen en de zweetkleding door schone-droge te vervangen om de rest van de dag te starten. 

Voor het album met 150 foto's... klik op de foto hieronder.







Heb en hou het goed

20 opmerkingen:

  1. Dat was een bezoek waard, ziet er goed uit. En veel te bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zeker, dat is het altijd.... ik ga 2x per jaar meestal, vlak na de opening in het voorjaar en vlak voor de sluiting in het najaar. De exposities wisselden dan altijd en uiteraard is de flora ook prachtig

      Verwijderen
  2. een prachtige tuin , maar ik zou er geen kunststuk van willen hebben
    hopelijk blijven deze zoveelste eigenaren ellende bespaart

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De logjes die je er over schreef kan ik me nog wel herinneren.Nu in de herkansing dan maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat het de voormalige De Hullu dit keer goed moge gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou inderdaad!! Dat hebben wij de nieuwe eigenaren ook mondeling gewenst want we troffen ze

      Verwijderen
  5. Bij het zien van je titel was ik een beetje bang dat er nare veranderingen zouden zijn. Dat valt zo te zien mee.
    De tuin is nog altijd prachtig. Ik zie ook wat mooie beelden.
    Mooie foto’s!
    Ligt de beroemde ladder nou echt op de grond???
    Ik moet maar eens die kant oo.
    Bedankt voor je mooie fotoreprtage.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja hè, wat een beetje de opzet hoor... want die 'vrees' had ik zelf ook wel .... De enige wijziging die ik kon constateren is dat je minder meters moet lopen omdat de grote rondgang nu niet meer open is voor publiek.
      Klopt... wederom een mix van oh;s en ah;s bij (minder) moois
      Dank je wel!
      Ja klopt... ik miste 'm gelijk en ging navraag doen... blijkt in revisie te zijn... en ja dat klinkt ook wel logisch want hij staat er al zovele jaren...
      Niks moet maar ik kan het je wel aanbevelen... ( ga je ook wel eens langs die Engelse winkel?)
      Graag gedaan hoor

      Verwijderen
  6. Ja, staat wel op mijn lijstje. Ik hoop dat het dit jaar nog lukt.
    Ja, ik struin wel in die winkels.inclusief DE IJSwinkel. 🍦
    Ben ook naar Gees in Wintersfeer geweest. ❄️
    Zijn die winkels ook open en veel kramen.
    Ook een aanrader

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha oké dan... ja eenmaal in Gees is het lastig Talenti over te slaan hè :-)

      Ahh oke...dat ken ik dan weer niet, ik zal proberen het te onthouden

      Verwijderen