Vliegende muisjes

In Safari Park Beekse Bergen is altijd veel te doen... en er 's avonds rondlopen met een gids lijkt mij dan ook een feestje maar ja niet te realiseren als je er zo ver van vandaan woont. Met dit park in de agenda op zondag 22 september... is het natuurlijk extra leuk om dan meer info te hebben over wat er zich zoals 's avonds afspreelt...

Een klein uurtje terug publiceerde men een leuke video die ik jullie dan ook niet wilde onthouden:

Vleermuiskenner Jos laat je zien welke soorten in het park voorkomen.
Vleermuizen zijn, afhankelijk van de soort, voor mensen niet tot nauwelijks hoorbaar en daarom lastig te vinden. Maar met behulp van speciale batdetectors die het ultrasone geluid wél hoorbaar maken, gaat Jos samen met abonnementhouders en verblijfsgasten op zoek naar de wezens van de nacht.
Natuurlijk ook dit weekend, tijdens De Nacht van de Vleermuis.


De foto bovenaan dit bericht is geen vleermuis maar een vleerhond. Er zijn tal van verschillen, bijv in hun formaat en in hun menu. Een vleermuis is qua formaat met zijn gemiddelde 5 cm lengte stukken kleiner dan een vleerhond die gemiddeld 25 cm lang is. De meeste soorten vleermuizen zijn vleeseters, al zijn er ook die zowel vlees als groente/fruit eten. Vleerhonden zijn fruiteters.




Ik zie graag vleerhonden en ook vleermuizen... maar dat ik ze nou 's nachts in het donker tegen wil komen is een ander verhaal. Het zijn evengoed wel tot de verbeelding sprekende dieren. Vleerhonden zie ik tegenwoordig minder want in Wildlands zijn ze er niet meer en met vleermuizen is dat helemaal een ander verhaal. Hoe dan ook... de 22e van de volgende maand zijn we in Hilvarenbeek... en donderdag de 5e staat Aquazoo in Leeuwarden dan op de agenda, waarover ik HIER al schreef.
- - - Wellicht ten overvloede, maar toch... wil je ons gezelschap komen houden, voel je dan van harte welkom... laat het maar weten.







Heb en hou het goed

22 opmerkingen:

  1. Bijzonder om te zien hoor.
    Was je niet bang dat ze in je haar zouden gaan zitten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja nou hè.

      Nee hoor.... zo laag komen ze niet... wel dicht genoeg bij om mooie foto's te kunnen maken ... als de papajaboom bijv de vruchten wat lager had hangen.. .maar meestal (bijv ook Burgers en Artis) hangen ze heel hoog, aan dakspanten enzo

      Verwijderen
  2. Hier heb ik een vleermuis die iedere avond hier langs mijn huis scheert , al weet ik niet of dat al jaren dezelfde is. Misschien zit er ergens een hele familie , maar ik heet ze welkom, hoe meer hij/zij eet des te minder vliegende narigheid in mijn slaapkamer. Al heb ik wel een hor in mijn raam zitten maar je weet nooit of er niet eentje via het dakraampje op de zolder naar binnen komt (al denk ik dat dat niet snel zal gebeuren)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah oke... dat durf ik ook niet te zeggen, ik weet niet hoe oud ze kunnen worden. Dat zal vast ook het geval zijn, ze zjin nooit alleen. Haha ja dat snap ik. scheelt een hoop gezoem rondom je oren.

      Verwijderen
  3. Bij ons komen deze vleermuizen voorbij vliegen. Om de appartement vliegen. Het is mooi gezicht.
    Leuk eens deze filmpje bekijken. Dan pakken de muggen. Vleerhonden zijn veel groter. Ik kom niet zo graag in de buurt. Ik vind ze eng.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat geloof ik graag.... dat is hier ook zo al zie ik ze zelf nooit, ik hoor wel mensen uit de wijk erover praten.

      Ja toch.... zo leren we altijd meer van die dierenwereld en dat is altijd goed.

      Ja dat klopt;...ze zijn prachtig. Ik kan me wel voorstellen dat je ze eng vindt maar zo dichtbij kom je toch niet, ze hangen altijd erg hoog en vliegen ook hoog

      Verwijderen
  4. Bij goed weer vliegt hier ook elke avond een vinnige vleermuis heen en weer. De kleinkinderen durven dan niet buiten gaan😉.
    Was jij niet op je ongemak met alles wat rondom vliegt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah oke, ja dat kan ik me wel voorstellen.

      Nee gelukkig niet... ik heb dat nooit met dieren... mensendrukte om me heen is (en blijft) een uitdaging maar ik sla me er tegenwoordig aardig doorheen (zei ze met gepaste trots) maar dieren, nee die zijn me nooit te veel. Dieren vertrouw ik ook, mensen niet.

      Verwijderen
  5. Hier hadden we ze ook, soms veel.
    Hoe vaak ik ze ook probeerde te vagen met de camera, met de camera, het lukte nooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier in de grachten zijn ook veel vleermuizen.
    Toen ook een avond tocht gedaan met de rondvaartboot, prachtig om de beestjes zo actief bezig te zien zijn. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat geloof ik graag, daar is genoeg voor ze te vinden aan eten en nestmateriaal/nestruimte , dat lijkt me geweldig Hans, zou ik ook wel willen.

      Verwijderen
  7. ha die Melody
    heb ik dit moois gemist pppfffttt
    ik had onlangs het geluk in Artis een vleerhond vlak voor me te zien eten , de vleermuizen zien we moeilijk b.v. in de Dessert
    zijn best mooie beestjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha die Karullll Ja kennenlijk dan hè...

      Jah daar zitten ze ook... en paar dierenparken zitten groepen... zowel Artis als Burgers hebben alleen nog maar mannetjes, er mag niet mee gefokt worden. De groep in Wildlands is helaas allemaal overleden, dat waren ook mannetjes.
      De foto in dit bericht maakte ik in een Duits park overigens.

      Verwijderen
    2. er zal wel weer een tijd komen dat er gefokt mag worden , en komen er weer wat meer
      je trof het goed toen , een pracht foto

      Verwijderen
    3. We gaan het beleven... ja dat is ook zo... ik heb heel veel vleerhondenfoto's

      Verwijderen
    4. de tijd zal het leren
      ze zijn ook fotogeniek

      Verwijderen
    5. ZO is het, ja dat vind ik ook.... vooral op de momenten dat ze op punt van uitvliegen staan... je ziet het aan hun koppies en al;s je dan klaar staat met je camera is het klikken maar

      Verwijderen
  8. Het zijn bijzondere dieren en het filmpje was ook mooi om te zien. Zag ze in avond toen het al wat donker was ook heen en weer vliegen achter van af mijn balkon. Leek wel of ze dansten maar ze vingen vast vliegende insecten of zo. Te donker en ze waren te snel om ze te fotograferen. Men heeft aan begin straat van de flats tegen de muur wat kastjes geplaatst en dat is echt heel mooi dat ze dit gedaan hebben. Vond je foto's ook erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja vind ik ook.... ze spreken echt tot de verbeelding.

      Ja vast ;-) Gelukkig maar dat zij insecten eten... dan hebben wij er minder last van .

      Dat is inderdaad heel fijn... die vind je hier in de wijk ook . Dank je well

      Verwijderen