Zwijmelen Op Zaterdag


Dé Blog-Muziek-Uitdaging op zaterdag bij Tasja

#editie 616 op zaterdag 24 augustus 2024

Doe je ook (weer) swingend, zingend, dansend en zwijmelend mee?

1 = Marja 17-11-2012 / 04-11-2017 (nr. 1 t/m nr. 260) ~ / ~ 2 = Trees 11-11-2017 / 13-07-2019 (nr. 261 t/m nr. 347) ~ / ~
3 = ikzelf 20-07-2019 / 25-01-2020 (nr. 348 t/m nr. 375)~ / ~  4 = Tasja 01-02-2020 (vanaf nr. 376)


Ik benoemde het al vaker... in mijn kindertijd stond de tv 'altijd' op de Duitse tv. Was vader thuis dan was het op sport en was hij er niet (werkte net als J altijd in ploegendiensten) -of was er geen sport op- dan stond hij op het ZDF want daar waren dan of Tatort, of Derrick op óf muziekprogramma's. In die laatste kwamen dan ook Nederlanders voorbij. Jan Smit is heus het 1e jochie niet dat bij onze oosterburen successen boekte, sak mar segguh.  Ik groeide dus (ook) op met: 



Heintje... werd 2 weken geleden 69 en noemt zich al lang geen Heintje meer... Hein Simons is de naam. Zijn staat van dienst is niet de minste overigens, vele hits staan op zijn naam maar ook vele films waarin hij als kind een hoofdrol vervulde, waarin uiteraard ook veel gezongen werd, al dan niet samen met andere meer en minder bekende sterren. Één van die sterren was Peter Alexander, een Oostenrijkse muzikale 1000-poot die ik altijd heel graag zag, als zanger, maar ook als komiek en acteur. 


*Overigens... terwijl ik zo bezig ben hiermee schieten tal van namen door mijn hoofd, met bijbehorende gezichten. Wellicht speelt mijn locatie van opgroeien een grote rol mee in het feit dat ik meer Duitstalige artiesten uit de jaren 70 ken dan Nederlandse. Best wel een beetje vreemd, of niet? Kan het ook niet verklaren maar ik heb iets met Duits, zowel de taal, als het land, als de tv programmering. Meer dan met het Nederlands, vooral als het die periode betreft. Momenteel heb ik dat nog steeds wel maar ook het met Engelse. Het Frans daarentegen, bezorgt mij de rillingen, geen idee waarom maar dat is zo. Maar dat allemaal even geheel terzijde. 



Fijn Zwijmelweekend iedereen! * ~ *






Heb én hou het goed  
ps. als je reageert met instellingen anoniem, zet dan alsjeblieft je naam in de reactie erbij zodat ik weet dat jij het bent. Bedankt!

24 opmerkingen:

  1. mogge Melody
    Heintje kan ik me nog wel herinneren , maar dan houd het ook wel zo'n beetje op :)

    fijn weekend groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig is iedereen anders, ik heb altijd een hekel aan de Duitse taal gehad, misschien komt dat ook wel door de leraar die wij er voor hadden. Daar kon geen lachje of vriendelijk woord vanaf , een stijle, rechte, man die zelfs een vergeten punt of komma als fout rekende. Ik weet nog dat een jongen toen onder aan zijn proefwerkblad een hele serie , punten, komma's en ander leestekens schreef, met de tekst erbij : 'Mocht ik er eentje vergeten zijn, dan kunt u die hier nemen' Ik zou het als leraar wel vindingrijk hebben gevonden en er iets bij hebben gezet, maar hij kon er duidelijk niet om lachen. Maar de rijtjes van die taal Mit, nach, nebst. . . derde nv, An, auf, hinter . . vierde nv, .enz. kan ik nog opdreunen. Al zal ik de taal niet spreken wanneer ik gewoon in Nederland ben. De toeristen uit dat land die hier veel komen, moeten maar proberen om in Nederland , Nederlands te spreken. Engels en Frans gaan me beter af. Ik wens je een fijn weekend toe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap dat wel jhoor Haba... ik ken veel mensen die het ook zo ervaren.. ik had zelf ook geen leuke Duits leraar... hij had nl mijn moeder ook al als leerling gehad en dat moest ik altijd aanhoren Brrrrrrr Maar daarentegen was mijn talenknobbel wel groter dan de hare dus ik haalde betere cijfers.

      Met toeristen heb ik niet zoveel moeite.. ik probeer hen wel tegemoet te komen. Maar de zogenaamde vluchteling, die kan wat mij betreft de pip krijgen. Zolang hier al zijn en dan niet de taal spreken. dat is een kwestie van willen en aan die flauwekul doe ik neit mee.

      Verwijderen
  3. Jeugdsentiment, Heintje! Mijn vader had er een lp van en zondag 's middags werden er altijd plaatjes gedraaid.Meestal koren, daar heb ik dus ook nog steeds iets mee.Ook Heintje, dit liedje kan ik bijna nog mee zingen.Leuk om weer eens te horen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja hè, bij mij ook hoor... ongeveer gelijk aan bij jou dus als ik eht zo lees ...

      Verwijderen
  4. Mijn man was net zo als je vader maar het lukte hem niet helemaal. Er waren meerdere gezinsleden. Gelukkig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja ;-) mijn vader dacht ook altijd dat hij de baas in huis was...

      Verwijderen
  5. Kan het zijn dat de Duitse zenders toen beter te ontvangen waren in dat deel van Nederland.
    Ik kan ook nog veel rijtjes opdreunen en weet me nog altijd redelijk te redden als ik de grens met Duitsland passeer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat durf ik niet te zeggen... was in mijn lagere - & middelbare schooltijd. eind 60 begin 70
      Welllicht vonden mijn ouders de Duitse programmering ook beter, ze hielden beiden veel van muziek en dat was er niet op de NL tv als ik me dat goed herinner... pas veel later kwam Kwistig met muziek, Op losse schroeven etc

      Verwijderen
  6. Het is gewoon helemaal mijn genre niet, met de taal heeft het voor mij niet zoveel te maken wand de door jou genoemde Tatort en Derrick keek ik ook graag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat hoeft gelukkig ook niet hè... Nee wat Heintje / Duits betreft niet... veel Duitse artiesten kregen hier voet aan de grond en andersom

      Verwijderen
  7. Ja hoor, ik ken hem. Veel Duitse artiesten ken ik niet, maar van Peter Maffay met 'Du' was ik vurige dan

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben nog wat ouder en ben zeker op gegroeid met de Duitse tv. Het Duits wat ik spreek heb ik daar geleerd, en dat ik dit goed spreek hoor ik nog regelmatig als ik in Duitsland verblijf. Ook nu nog staat de tv regelmatig op de Deutsche fernsehen, en Kitty neemt zowat alle 'Krimi's op.

    Van onze generatie kent iedereen wel Heintje. Leuk om het weer een keer terug te zien.
    Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) Ja dat vanaf tv leren klopt wel... dat deed ik ook grotendeels.

      De crimi's opnemen deed ik ook altijd maar dat is een beetje over tegenwoordig...mijn smaak lijkt zich te verplaatsen...

      Verwijderen
  9. Deze muziek is echt een soort 'ver van mijn bed show' :-)

    BeantwoordenVerwijderen