Zwijmelen Op Zaterdag


Dé Blog-Muziek-Uitdaging op zaterdag bij Tasja

#editie 613 op zaterdag 3 augustus 2024

Doe je ook (weer) swingend, zingend, dansend en zwijmelend mee?

1 = Marja 17-11-2012 / 04-11-2017 (nr. 1 t/m nr. 260) ~ / ~ 2 = Trees 11-11-2017 / 13-07-2019 (nr. 261 t/m nr. 347) ~ / ~
3 = ikzelf 20-07-2019 / 25-01-2020 (nr. 348 t/m nr. 375)~ / ~  4 = Tasja 01-02-2020 (vanaf nr. 376)


Wie mij een beetje kent... en/of mijn blogs al langer volgt... weet wel dat ik fan ben van Peter Jackson's trilogieën Lord of the Rings & The Hobbit. Zoals ik ook vorige week al benoemde... een film is niks zonder muziek. In beide series zit prachtige muziek, volledig 100% nieuw gecomponeerd speciaal voor de films. Één van mooie nummers uit de 2e trilogie heet: "The Last Goodbye". 
En nee, dit is niet mijn 'laatste tot ziens" (voor zover ik daarover iets te zeggen heb uiteraard) ... maar omdat ik het zo'n mooi nummer vind plaats ik het hier... (er zijn ondertussen meerdere acteurs uit die films overleden dus in die zin past het dan weer wel goed)... en dat doe ik dubbel... eerst een cover en daarna het origineel. Ertussenin zal ik de tekst en de vertaling plaatsen.



I saw the light fade from the sky
On the wind I heard a sigh
As the snowflakes cover my fallen brothers
I will say this last goodbye

Night is now falling
So ends this day
The road is now calling and I must away
Over hill and under tree
Through lands where never light has shone
By silver streams that run down to the Sea

Under cloud, beneath the stars
Over snow and winter's morn
I turn at last to paths that lead home
And though where the road then takes me
I cannot tell
We came all this way
But now comes the day
To bid you farewell

Many places I have been
Many sorrows I have seen
But I don't regret
Nor will I forget
All who took that road with me

Night is now falling
So ends this day
The road is now calling
And I must away
Over hill and under tree
Through lands where never light has shone
By silver streams that run down to the Sea

To these memories I will hold
With your blessing I will go
To turn at last to paths that lead home
And though where the road then takes me
I cannot tell
We came all this way
But now comes the day
To bid you farewell

I bid you all a very fond farewell
Ik zag het licht uit de lucht vervagen
Op de wind hoorde ik een zucht
Terwijl de sneeuwvlokken mijn gevallen broers bedekken
zeg ik dit laatste vaarwel

De nacht valt
Zo eindigt deze dag
De reis roept en ik moet gaan
Over heuvel en onder de boom door
Door landen waar nooit licht heeft geschenen
Langs zilveren stromen die zeewaarts gaan

Begeleid door wolken, onder de sterren
Over sneeuw en winterrouw
zal ik tenslotte terug keren op het pad naar huis
En al kan ik niet zeggen
waarheen de weg mij zal leiden
We kwamen van zo ver
Maar nu komt de dag
dat ik je vaarwel zal bidden

Menig plaats heb ik gezien
Menig zorg zag ik ook
Maar ik heb geen spijt
Noch zal ik vergeten
allen die de weg met mij gingen

De nacht valt
Zo eindigt deze dag
De reis roept en ik moet gaan
Over heuvel en onder de boom door
Door landen waar nooit licht heeft geschenen
Langs zilveren stromen die zeewaarts gaan

Deze herinneringen zal ik koesteren
Met jullie zegen zal ik gaan
om tenslotte de weg naar huis in te gaan
En al kan ik niet zeggen
waarheen de weg mij zal leiden
We kwamen van zo ver
Maar nu komt de dag
dat ik je vaarwel zal bidden

Bid ik jullie allen een zeer liefdevol vaarwel.







Fijn Zwijmelweekend iedereen! * ~ *






Heb én hou het goed  
ps. als je reageert met instellingen anoniem, zet dan alsjeblieft je naam in de reactie erbij zodat ik weet dat jij het bent. Bedankt!

10 opmerkingen:

  1. http://leuningbijter.wordpress.comzaterdag 3 augustus 2024 om 16:39:00 CEST

    Die muziek herken ik wel maar nu weet ik wie er achter die Hobbit schuilt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) Er schuilt een hele wereld achter De Hobbit... . al moet je wel de boeken kennen om de films (beter) te begrijpen

      Verwijderen
  2. Boeken? Nee dankje. Staan mij teveel letters in. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha ...nou dan maar eens de films kijken dan.... ook heel veel letters... en dat vergt een daggie.. gaat dus wel sneller

      Verwijderen
  3. Minder mijn muziek, te musical achtig. Maar ik ken de film ook niet natuurlijk.Het origineel spreekt me dan toch ietss meer aan dan de cover.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu je het zegt, denk ik... ja inderdaad, filmmuziek heeft wel dat sausje inderdaad. Ik weet ook niet of de film wel iets voor jou is...dat durf ik niet in te schatten... het is het epische verhaal van de strijd tussen goed en kwaad maar dan in een wereld die niet bestaat in werkelijkheid. Ja dat heb ik ook in dit geval hoor maar ja ik ben bevooroordeeld want ik heb een zwak voor Pippin (de rol die door deze zanger Billy vertolkt werd, zijn maatje heet Merry) . 2 van onze katten heten niet voor niets zo.

      Verwijderen
  4. Heel mooi.
    Ik hou zelf niet van het genre fantasy. Ik denk dat ik zo ongeveer de enige ben die de boeken van LOTR of Harry Potter nog niet gelezen heeft, óf nog geen film volledig heb gezien.
    De muziek die je plaatst vind ik wel heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja toch.

      Haha nee hoor... ik ken er meerdere. Het wordt voor mij nu lastiger de films te kijken sinds mijn vechtgenoot met pensioen is sinds 2 maanden .... Ik kan me er helemaal in verliezen en voor een marathon mag je me dan ook wakker maken.

      Ah fijn, gelukkig maar.

      Verwijderen
  5. Ik sluit mij aan bij Natasja... niet gelezen en ook geen een film er van gezien. De filmmuziek herken ik dan ook niet, en kom ik er pas mee in aanraking als hij bij de Fanfare op de lessenaar ligt.
    Ik wens Jou een fijne dinsdag😎

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) Dank je wel ... .voor alles is een tijd ... wie weet komt het nog eens ... of niet, dan is het ook goed

      Verwijderen