Zwijmelen Op Zaterdag


Dé Blog-Muziek-Uitdaging op zaterdag bij Tasja

#editie 613 op zaterdag 3 augustus 2024

Doe je ook (weer) swingend, zingend, dansend en zwijmelend mee?

1 = Marja 17-11-2012 / 04-11-2017 (nr. 1 t/m nr. 260) ~ / ~ 2 = Trees 11-11-2017 / 13-07-2019 (nr. 261 t/m nr. 347) ~ / ~
3 = ikzelf 20-07-2019 / 25-01-2020 (nr. 348 t/m nr. 375)~ / ~  4 = Tasja 01-02-2020 (vanaf nr. 376)


21 februari 1930 ging de operette Viktoria und ihr Husar in première in Boedapest.  Deze operette werd gecomponeerd door Imre Földes (1881 - 1948) en enkele andere musici; Paul Abraham & Alfred Grünwald schreven de prelude en de libretto's.  
In mijn jeugd maakte ik al jong kennis met dit muziekgenre omdat ik vaak vertoefde bij mijn oom en tante die op de hoek van onze straat woonden. Zij namen mij dan ook met enige regelmaat mee naar de schouwburg voor voorstellingen. Ik zag met name Rudolf Schock vaak en dan in combinatie met meerdere zangeressen, waaronder bijv. Caroline Kaart. 
Viktorie und ihr Husar is een operette die gaat over de tijd na de 1e wereldoorlog, over 'demonstranten" in een gevangenis in Siberie maar ook over situaties in Tokyo, St. Petersburg en Dorosma (Hongarije) én de vrouw van de Amerikaanse ambassadeur, genoeg voor voor 'theater' . 

Rudolf Schock werd geboren op 4 september 1915 en overleed op 13 november 1986. (Ik zag hem voor het laatst met kerst 1984) Marit Schramm werd geboren op 21 juli 1935 en overleed op 12 mei 1996. Zij kreeg naast de zang ook een tv-carrière als presentatrice en in die rol kwam ze Rudolf nog vaak tegen in tal van programma's die de Duitse tv in de jaren voor de eeuwwisseling wijdde aan dit muziekgenre. Ergens gaandeweg onderstaande video verwisselen de oude beelden zich met nieuwe(re) en dan zie je Marit Schramm nogmaals maar dan met Peter Alexander (een Oostenrijkse zanger, acteur, en tv-presentator 30.6.1926 - 12.2.2011)



Einmal, da schlägt für uns die Stunde
in der wir unser Sehnen einsam tragen.
Einmal, da blutet eine Wunde,
und du mußt unter Tränen zu mir sagen:

Reich mir zum Abschied noch einmal die Hände
Good night, Good night, Good night
Schön war das Märchen, nun ist es zu Ende.
Good night, Good night, Good night
Still kommt der Abend, wir fühlen es kaum,
Liebe und Glück sind nur ein Traum
Reich mir zum Abschied noch einmal die Hände
Good night, Good night, Good night

Einmal, da wirst du an mich denken,
jedoch dein Mund wird schweigen und nicht fragen.
Einmal, da wirst den Blick du senken,
wenn die verliebten Geigen leise klagen:

Reich mir zum Abschied noch einmal die Hände
Good night, Good night, Good night
Schön war das Märchen, nun ist es zu Ende.
Good night, Good night, Good night
Still kommt der Abend, wir fühlen es kaum,
Liebe und Glück sind nur ein Traum
Reich mir zum Abschied noch einmal die Hände
Good night, Good night, Good night
Eens slaat voor ons het uur
waarin we onze verlangens eenzaam dragen.
Eens zal een wond bloeden
en je moet met tranen tegen mij zeggen:

Geef me nog eens je handen om afscheid te nemen
Goede nacht, goede nacht, goede nacht
Het sprookje was mooi, nu is het voorbij.
Goede nacht, goede nacht, goede nacht
De avond valt stil, we voelen het nauwelijks,
Liefde en geluk zijn slechts een droom
Geef me nog eens je handen om afscheid te nemen
Goede nacht, goede nacht, goede nacht

Eens zul je aan mij denken,
maar je mond zal zwijgen en niet vragen.
Eens zul je je blik neerslaan,
wanneer de verliefde violen zachtjes klagen
Geef me nog eens je handen om afscheid te nemen
Goede nacht, goede nacht, goede nacht
Het sprookje was mooi, nu is het voorbij.
Goede nacht, goede nacht, goede nacht
De avond valt stil, we voelen het nauwelijks,
Liefde en geluk zijn slechts een droom
Geef me nog eens je handen om afscheid te nemen
Goedenacht, goede nacht, goede nacht




Fijn Zwijmelweekend iedereen! * ~ *






Heb én hou het goed  
ps. als je reageert met instellingen anoniem, zet dan alsjeblieft je naam in de reactie erbij zodat ik weet dat jij het bent. Bedankt!

16 opmerkingen:

  1. Kitty en ik hebben even heerlijk zitten genieten. Twee prachtige versies van 'Reich mir zum Abschied noch einmal die Hände'. Wat mooi en bijzonder dat je al op jonge leeftijd door oom en tante werd meegenomen naar de schouwburg. Hier is zeker Jouw voorliefde voor dit genre geboren. Prachtig!! Ik wens je prachtig weekend toe!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ps.... Ik heb je Link geplaatst bij Natasja. Groetjes en zwaai🙋‍♀️🙋‍♀️

      Verwijderen
    2. Heel fijn, heb ik al 1 goede daad gedaan vandaag dus ;-)

      Jah ... zij wisten wel dat ik het thuis 'niet fijn' had sak mar segguh, zij woonden halverwege mijn 'thuis' en de school... dus tja, ik was het meest bij oom en tante . Hij was ook mijn getuige toen ik trouwde en ook de 1e die onze 1e in de handen kreeg ...

      Verwijderen
  2. Jahhh die herinner ik mij. Mijn tante woonde in Bennekom en die konden toen Duitsland ontvangen, wij Rotterdam toen nog niet met de antenne. Leuke herinnering en zwijmel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah ja dat snap ik dan wel ... bij ons thuis stond de tv bijna latijd op Duitse zenders

      Verwijderen
  3. Dat is nog een zwijmelen. Enig het nog eens te horen!
    Bertie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lang geleden dat ik dit hoorde, ik niet het genre waar ik op zoek maar zat vroeger bijna standaard in de arbeidsvitamienen. Toch goed om noog eens te horen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) Ik heb een brede smaak... afhankelijk van mijn stemming kan ik alles beluisteren op trans/techno (je weet dat die 'muziek' waarin een boem (of hoe noem je zo iets) zit, tig keer per seconde... daar gaat mijn hart letterlijk van op hol en moet ik weg anders ga ik tegen de vlakte.

      ja toch

      Verwijderen
  5. ha die Melody
    mooi muziek om bij weg te zwijmelen , en niet alleen op de zaterdag

    fijn weekend groet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn vader was dol op Rudolf Schock en vooral op dit nummer. Ik vind het ook wel mooi, maar het is niet mijn muziek, moet ik eerlijk bekennen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. de mijne ook, zij het minder dan mijn moeder. Geeft toch ook niks, er is gelukkig genoeg om uit te kiezen

      Verwijderen