Vlekjes-Verdriet

Artis - Amsterdam verwelkomde zo'n 2 maanden terug een nieuwe giraffenman, Melman, uit Frankrijk, dat beschreef ik HIER. Vorig jaar (14-4-2023) reisde mannetjesgiraffe Rocky al naar Artis vanuit Beekse Bergem ivm het fokprogramma maar hij kwam helaas in augustus ten val en overleed.

Toen wij (Karel, Daphne en ik) in Artis waren op 11 juni had ik een verzorger aangeschoten omdat ik mijn nieuwsgierigheid niet kon bedwingen en wilde weten of hij de geruchten -dat er een giraffe drachtig was- kon/wilde bevestigen. Een beetje omzichtig maar toch... kreeg ik te horen dat er niet 1 maar 2 giraffes zwanger waren. Hij kon (of wilde) mij niet vertellen welke merries dat dan precies waren.

Artis plaatste gisteren een kort filmpje. Het bericht betreft dat één van de dames was bevallen maar dat het veulen niet levensvatbaar bleek en vrij snel bij de geboorte / of er gelijk na, is gestorven. (Er heerst hierover wat onduidelijkheid want volgens sommigen bewoog het veulen bij de geboorte maar anderen zeggen dat dat relatief normaal is en dat dat de laatste stuiptrekkingen waren. Hoe ook, het eindresultaat is er niet anders om, een kostbaar dier mocht helaas niet aan de kudde worden toegevoegd.) Het veulen is overgebracht (wat gebruikelijk is) naar Utrecht voor autopsie. De moeder Kadija, is al eerder een jong verloren en  heeft nog 1 jong, voor zover mij bekend althans.  

Het aantal giraffes in ons land staat op dit moment op 77... (en zelfs dat getal is niet zeker omdat info heel moeilijk verkrijg-vind-baar is, maar dat gaat evengoed hopelijk binnenkort veranderen. Als er nog een dame in Artis drachtig is... en 'binnenkort' dames drachtig zullen zijn in Arnhem, Kerkrade en Wildlands na de verhuizingen van giraffenhengsten waarover ik al een paar keer schreef.
Melman dus in Artis, Narus in Burgers Zoo, Bakari in Gaia Zoo en Nuka in Wildlands. En dan is er nog eentje onderweg... Javar naar Rotterdam, maar daarover weet ik momenteel nog niks verder.







Heb en hou het goed

14 opmerkingen:

  1. Dat is verdrietig. Het is ook het leven. Ik vind dar Artis het duidelijk en eerlijk uitlegde

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt. Ja gelukkig wel, dat doen parken gelukkig in toenemende mate.... ze lijken zich iets van de vele kritieken aan te trekken.... maar namen noemen is nog steeds een dingetje

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Ja, heel gebeurlijke dingen maar toch altijd weer heel sneu en verdrietig... klopt hoor.

      Verwijderen
  3. Een verdrietig filmpje. Ook dat is de natuur. Met de koe gaat het gelukkig goed. Ze stond zo stil naast het dode kalf ..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat klopt helemaal .... (zullen we er merrie van maken ;-) ) ... ja ook dieren moeten tjid om te rouwen nemen

      Verwijderen
  4. Verdrietig, dat is het juiste woord maar je doet er niets aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. helemaal waar.... dingen lopen zo ze moeten lopen... en niet altijd tot ons genoegen

      Verwijderen