Ff naar 'huis'

... Groningen dus... al bevalt het me prima in Drenthe en ben ik geen stadjes maar een plattelandster, toch voelt het anders als ik weer voet op Groninger bodem zet. Is niet uit te leggen, hoeft gelukkig ook niet. In het Forum is momenteel één van de tentoonstellingen: "Wildlife Photography" en die wilden we (buuf en ik) wel ff bekijken. Daarnaast kende zij het Forum nog niet dus was 1 en 1 3 en zo tuften we vanochtend richting 'stad' zoals Groningers dat altijd zeggen. Waar je ook woont... zodra je 'stad' zegt, herkent een Groninger je.


Zonder al te veel oponthoud (behalve dan bij het stad-in... al eeuwen bezig daar) bereikten we de parkeergarage onder het Forum en weer even later stapten we de lif uit enkele etages hoger. Mijn oog viel op een pamflet met 'gratis forumpas' ... nadere bestudering leerde dat die pas inderdaad gratis is maar wel tal van kortingen oplevert op zaken in het Forum. iets (boek-film wat ook) lenen... tentoonstellingen bezoeken... iets ergens kopen... films kijken... noem maar op, dus jullie snappen wel dat we beiden met zo'n pasje thuiskwamen. We zullen er in de toekomst dus wel vaker voetstappen plaatsen en achterlaten. Ideaal startpunt ook voor andere zaken 'in stad'.

Uiteraard had ik buuf verteld over het 'dakterras' en toen we er even later stonden moesten we genoegen nemen met een natte omgeving want het had al geregend en het regende nog steeds. Alle reden dus om 'eerdaags' nog eens terug te gaan. Maar eerst bezochten we een tentoonstelling over Donald Trump... tja wat zal ik ervan zeggen, we zijn beiden geen fan van hem maar de verzameling was wel de moeite van het bekijken waard, al maakte ik er geen foto's. De toonstelling "Wildlife Photography is prachtig. Zeer zeker een aanrader. Ik maakte enkele foto's, lang niet van alles... moet immers ook een verrassing blijven als je er zelf heen gaat.



Toen we eenmaal weer beneden waren liepen we de Grote Markt over naar de Belgische Frietkraam... met iets lekkers en warms in de maag wilden we daarna verder naar de A-kerk want we hadden vanaf het dak van het forum gezien dat die opemn was. Bij de friet kochten we een glas verg geperste jus... geperst waar je bij staat... en liepen daarna naar de achterkant van het forum -- en marktplein want daar had buuf een 'vintage-winkel' gespot... daar liepen we even te 'hebberig zijn' maar verlieten toch de winkel even later zonder dat de beurzen open waren geweest noch de bankpasjes het daglicht hadden gezien. Eenmaal bij de open deuren van de kerk lazen we op een bordje dat er een rondleiding was tegen bepaalde kosten en die mocht je alleen bezoeken na online aanmelding. Daar hadden we geen zin in dus zochten we de auto op en keerden huiswaarts, weliswaar via een alternatieve route want we wilden toch zien of er nog meer veranderd was in de loop der jaren. Zowel buuf als ik kennen (of moet ik zeggen: kenden) de stad op onze duimpies van 'vroeger' (lees: 35 -45 jaar terug zeg maar ruimgenomen.). Tegen kwart voor twee waren we weer terug en wachtte J ons op met koffie, wat er uiteraard heerlijk inviel.

IK maakte enkele foto's... 75 in het totaal... die staan zoals gebruikelijk in een album en dat kun je bekijken door op de foto hieronder te klikken... soort van lijfspreuk al bezig ik hem nooit, ik pas 'm wel altijd toe.

Kortom.... het was weer een heerlijk uitje... daar wil ik er wel meer van... Fijn weekend iedereen!




24 opmerkingen:

  1. Schiere ploatjes oet Stad ja. :-) Die tentoonstellingen in het Forum heb ik ook bezocht. Wat je ook van hem denkt, Trump is toch een fenomeen, als je ziet hoe die man zich al die jaren heeft ver-market. Daar moet je lef en zakelijk inzicht voor hebben, al denk ik niet dat in Europa een zakenman en/of politicus zich op deze manier als persoon in de markt zal kunnen en willen zetten. De natuurfoto's zijn schitterend en ook heel mooi tentoongesteld. Zeker de moeite van een bezoek waard. Een onzer zuiderburen die Stad een beetje kent háát Waterloo. Maar ik vind zijn friet lekker, op rood krukje op houk Vismaarkt en Folkingestroat. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan! .... ja klopt helemaal mee eens.
      De frietkraam stond nu naast het stadhuis tegen newscafe aan

      Verwijderen
  2. Zitten mooie foto's tussen. Die met die trappen ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Ja ik heb geprobeerd vanaf de roltrappen omlaag te fotograferen...

      Verwijderen
  3. Een hele berg foto's. Ik bekeek ze vluchtig, zie hier en daar wat moois maar ik ken Groningen niet behalve de Martinitoren en de bijnaam. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hele berg? 75 maar. Aha oké... bijnaam?

      Verwijderen
    2. Molleboon voor Groningers. Dat vertelde iemand die de provincie goed kende.

      Verwijderen
    3. Oh dat bedoel je .... ik piekerde me al suf voor de bijnaam van Groningen zelf, die wist ik dus echt niet te bedenken... voor de Groninger wel ;-)

      Verwijderen
  4. We waren er vorig jaar. Geweldige plek met machtig uitzicht (met mooi weer) Als ik nog in Stad zou wonen was ik vaak in Het Forum te vinden, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja snap ik helemaal hoor.... dat was ook wat wij tot elkaar zeiden.. .gelukkig is het voor ons niet zo heel ver... veel dichtervbij dan bij jullie zeg maar.... dus ja we gaan vast nog wel eens,... zeker nu met die pas

      Verwijderen
  5. Een tentoonstelling rond Trump!? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Nu begrijp ik waarom jij zo goed Fries praat 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja dat vroegen wij ons ook af ;-) Het is uitstalling van talloze dingen die hij gaandeweg zijn leven heeft gedaan / merchandise ./ om zijn kapitaal mee te verdienen... en als je alles leest ontdek je ook dat hij een enorme gedrevenheid had vanaf dag 1 ...toen hij als jong kind begon

      Ehhhh 'goed Fries praat'? Ik lees het, ik schrijf, ik versta het, maar spreken doe ik het zeer zeker niet. daar waag ik me als Groningse ook niet aan ;-)

      Verwijderen
  6. Wat een mooie spreuk van Unterthiner! En wat een mooie tentoonstelling! De foto’s geven een schitterend beeld, maar ik wil er nog in het echt naar toe. Dank voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja toch! DIe was echt indrukwekkend, daarom maakte ik ook maar een paar foto's om jou/anderen te inspireren er zelf heen te gaan. Graag gedaan

      Verwijderen
  7. ik was wel in en op de Martine toren en kerk , dat forum bestond toen nog niet

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je mag trots zijn op Groningen, hoor! Er gaat niets boven je eigen stad. Of je naar olifanten gaat of een tentoonstelling over Trump bezoekt, dat is nogal een verschil. Ik waardeer het dat je die gluiperd niet op de foto hebt gezet. Mooie toren!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohja hoor.... dat patriottisme heb ik wel in me al doe ik daar dan weer (te?) weinig mee...
      Jahaaa dat kan je wel zeggen.... haha ja... ik had daar zó géén zin in al is het wel zo dat de eerlijkheid mij gebiedt te zeggen dat ongeacht wat ik ook van die man vindt... .om enige vorm van bewondering voor zijn 'drive' vanaf megajong moet ik ook constateren

      Verwijderen
  9. Dat trappenhuis is gewoon een kunstwerk op zich, mooi gespot/ En weer een heerlijke dag met je buufje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is niet echt een trappenhuis hoor.... het gebouw is gewoon mega groot en hoog... en in het midden van elke etage heb je dus tal van roltrappen ... en ik wilde halverwege zo'n 'gerol' dus foto's maken van hoogte en diepte... lukte niet helemaal zoals ik in gedachten had maar oké met deze foto ben ik wel tevree

      Verwijderen