Ze zijn er weerrrr

De tijd is er weer... ze beginnen weer op te duiken... waarover ik het heb? Paddestoelen natuurlijk. Elk jaar weer kijk ik er naar uit en ik ben niet de enige, menigmaal ga ik op jacht met de buuf om ze te scoren, nou ja foto's ervan dan hè. Uiteraard laten we ze mooi staan en komen we er ook niet aan. Buuf stond op nominatie voor een operatie en dat zou gisteren zijn dus hopten we zondag nog even op en neer naar een locatie hier in de regio om daar een braderie / annex rommelmarkt te bezoeken. Zij scoorde het eea en ik mocht thuiskomen met een aanvulling voor mijn Jan van Haasteren lijst. Toen we op een terrasje zaten met een drankje vertelde ze me dat ze 'onze favoriet' gespot had en dat ik die de komende tijd maar ff moest gaan opzoeken zodat ook zij mee kon genieten tijdens diens groei gedurende haar revalidatie want wandelen gaat 'm natuurlijk niet worden voorlopig nadat ze gisteren dus een nieuwe knie kreeg. Kortom... toen ik haar in het ziekenhuis had afgeleverd reed ik terug naar huis en stapten man en ik op de fiets...


We deden eerst de broodnodige boodschappen in het centrum van de stad, richting het zuidwesten, en nadat we die weer thuis hadden gebracht en opgeruimd, vervolgden we onze fietstocht de andere kant op, richting het noordoosten en zocht ik de boom waar ik oogstrelende hapje weet te vinden. De BIEFSTUKZWAM dus... hij is, net als de vleesversie, eetbaar maar de smaak is nogal zurig, daar moet je van houden.
Buurvrouw was inmiddels terug op zaal na de operatie en ik kon haar dus blij maken met een mooie serie. Zelf ben ik er ook blij mee want deze serie is de start van mijn 'stoeltjes-album' editie 2024. . Welke ik hoop aan te kunnen vullen de komende tijd natuurlijk, hoe of dat zal gaan durf ik nu niet te zeggen want het maaibeleid van onze gemeente is nou niet dat je zegt: "joepie, daarover is nagedacht".



foto's hier aanklikbaar voor groter formaat



Ben benieuwd waarmee Mama Gaia ons/mij weer zal gaan verrassen. Wens iedereen natuurlijk een hartverwarmend herfstseizoen!








Heb en hou het goed

24 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Ja hè. Waarom niet? Ze zitten hoog aan de boom, dus de kans dat er een hond overheen gejeweetweld heeft is 0 ... en ja even afborstelen met een zacht borsteltje.. en dan plakjesgewijs afsnijden en wegpeuzelen... of je snijdt / hakt het en bakt het mee met een stukje vlees / vis naar keuze...

      Verwijderen
    2. Het gaat erom dat ik niet weet welke eetbaar is.

      Verwijderen
    3. Oh zo... ik gebruik apps ter plekke.... om te bepalen welke het is als ik t niet weet. En daarna zoek ik dan op of ze eetbaar zijn of niet.

      Verwijderen
  2. Ze zijn prachtig, maar eerlijk gezegd ben ik nog niet aan herfst toe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal waar.... eh nee nu je het zegt, ik ook niet maar ja heel eerlijk, ik denk daar nooit over na eigenlijk want het is zo het is, het komt zo het komt... en het weer is (gelukkig) nog steeds iets dat niemand vna ons kan sturen...

      Verwijderen
  3. Mooi, maar eten blijft voor mij een brug te ver. Ik ben nooit zeker wat eetbaar is en wat niet.
    Tja, de herfst, ze komt te vroeg in het land, ik wilde graag nog wat zomer....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hè, is toch prima. het moet niet hè, het mag.

      Dat had van mij ook gemogen... maar wie weet wat we nog krijgen

      Verwijderen
  4. Eten doe ik ze zelden maar wel bewonderen en wat een prachtige serie zeg. Zelf heb ik er hier nog geen kunnen ontdekken maar het is nog vroeg dus wie weet. En hier maaien ze ook helaas te veel en te vroeg maar wellicht als ik nog een boswandeling gaat doen dat ik er ook weer wat ziet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij ook hoor...zien het als een traktatie en dat moet het ook blijven.

      Komt nog wel, het is nog vroeg

      Verwijderen
  5. Ze zijn er alweer ja, ik kwam er gisteren ook tegen maar dan andere soorten, die zwammen zie ik hier niet zo vaak. Maar helaas, het bevestigt wél dat de herfst er aan komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ha die Melody
    ze zijn weer prachtig , ik heb er eigenlijk nog niet eens opgelet :)
    blij te horen dat de buurvrouw aan de revalidatie kan beginnen
    wens haar maar een vlotte en volledig herstel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha die Karulll

      Ja hè, komt nog wel, het zijn er nog maar weinig nu

      De operatie is geslaagd, nu begint het

      ga ik doen

      Verwijderen
    2. Dat doe ik ook... en zij zal dat ook doen ... ze kent het hele verhaal al want dit is de 2e keer... ze zal echt zo'n 3 maanden uit de running zijn

      Verwijderen
    3. mogge Melody
      mooi zo , ook voor haar
      aha wat je noemt een ervaringsdeskundige dus

      geniet de dag

      Verwijderen
    4. Mogguh Karulll

      Dat klopt ook... ja precies... en ook jij weet... herstel vergt tijd én geduld

      Verwijderen
    5. helaas weet ik dat ook ja , en heb ik het geluk veel geduld te hebben

      puzzel groet pppfffttt

      Verwijderen
  7. Mooie foto's weer, bij de middelste van die rij grotere foto's lijkt het wel of er een 'boombeestje' achter de stam vandaan komt die met zijn ene pootje op de bovenst paddenstoel leunt. Ja een mens kan maar fantasie gebruiken natuurlijk. Fijne woensdag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Haba... ja je hebt gelijk.... gelukkig zie ik dat soort dingen ook vaak... dat heet Parodeilie... kijk maar eens op: https://nl.wikipedia.org/wiki/Pareidolie ....
      Overigens..je ziet het op de foto niet maar achter die boom liepen Schotse Runderen

      Dank je wel, jij ook

      Verwijderen