Zwijmelen op Zaterdag




Dé Blog-Muziek-Uitdaging op zaterdag bij Tasja editie 600 op zaterdag 11 mei 2024
Doe je ook (weer) swingend, zingend, dansend en zwijmelend mee?
1 = Marja 17-11-2012 / 04-11-2017 (nr. 1 t/m nr. 260) ~ / ~
2 = Trees 11-11-2017 / 13-07-2019 (nr. 261 t/m nr. 347) ~ / ~
3 = ikzelf 20-07-2019 / 25-01-2020 (nr. 348 t/m nr. 375)
4 = Tasja 01-02-2020 (vanaf nr. 376)



Tja.... ik kan zoveel schrijven over het 'Eurovisie Songfestival' maar laat ik dat maar niet doen. Ik volg het al een aantal jaren niet meer want in mijn optiek is het al lang geen 'song-contest' meer maar een... *ritst mond dicht .... 'zwijg Ko, is gewoon een kwestie van jouw gebrek aan muzikale kennis en gebrek aan smaak'.  
Vanavond maar naar 'één van de talrijke' andere zenders kijken bij ons tv-avondje, of wellicht een dvd uit de collectie nog maar eens weer draaien.
Om dan toch een heel klein beetje in stijl te blijven tóch een ESF-nummer, en wel het nummer dat Nederland vertegenwoordigde in mijn geboortejaar. Het scoorde, in tegenstelling tot het nationale songfestival slechter dan slecht, 0 punten werden gescoord.  De Spelbrekers -Theo Rekkers en Huug Kok- ontmoetten elkaar in 1943 en startten hun muzikale loopbaan in 1945. 
Eerlijk is eerlijk, dit nummer is geen muzikaal hoogstandje en ook niet helemaal vrouwvriendelijk maar het arrangement is meer dan oké, het orkest speelt het prima en ook de heren voeren het prima op, keurig gekleed ook nog eens. De tekst zou anno op veel kritiek stuiten (ehhhh) maar in de setting van de 60-er jaren kon het nog. 



Het ESF in 1962 vond plaats in Luxemburg op 18 maart, toen ik ongeveer een maandje in de maak was. 1962 was het 7e jaar voor het ESF en ging gepaard met veel technische problemen, het licht viel nogal vaak uit om maar één voorbeeld te noemen. Frankrijk was van alle 16 deelnemende landen de winnaar en liet Monaco, Luxemburg, Joegoslavië, Verenigd Koningrijk, Duitsland, Finland, Zweden, Italië, Denemarken, Noorwegen, Zwitserland, België,  Oostenrijk, Spanje en Nederland achter zich. De laatste 4 eindigden gezamenlijk op de 13e plek met 0 punten. 




Fijn Zwijmelweekend iedereen! * ~ *



Heb én hou het goed  

22 opmerkingen:

  1. Het is afgelopen voor Joost Klein. Hij is naar vetrokken. Ik kijk ook dan nooit meer. F.... wel eens. Geen moer aan. We hadden nog geplaats op onze blog. Voorbij.... Leuke zwijmel muziek om te luisteren hier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij had nooit mogen beginnen als je 't mij vraag t maar oké. Het sukkeltje dacht dat hij wel zo geliefd was dat hij het songfestival kon gebruiken om een politiek statement te maken pro palestina anti israël , terwijl hij iedereen misleidde met 'eerbetoon aan ouders'.... ... het was bespottelijk en schaamteloos. Hij heeft Nederland weer te kakken gezet.

      Verwijderen
  2. mogge Melody
    je bracht me terug naar m'n kinderjaren
    die was leuker en mooier dan alle songfestivals bij elkaar

    fijn weekend groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. MOgguh Karulll

      Nou, is dat ff fijn!! En ja dat geloof ik gelijk

      Dank je wel, jij ook, zwaaiii

      Verwijderen
  3. Gelukkig dat ik geen tijd heb verspild met naar dat gedoe te kijken, vroeger keken we met het hele gezin naar het liedjesfeest (zoals het toen werd genoemd.) maar de laatste jaren werd het steeds gekker en minder muzikaal. Toen heb ik ook niet meer gekeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, jij zegt het, inderdaad!! Wat een verschrikkelijke aanfluiting!! Idem hier hoor.

      En nu ...dat sukkeltje... onder mom van 'eerbetoon aan (o)pa en (0)ma... een politiek statement maken pro Palestina - anti Israël, tijdens een persconferentie... met die Griekste huppelk, ernaast die zogenaamd in slaap viel toen de journalisten de Israëlische deelneemster (20 jaar... ) enkele vragen stelde... bah!!

      Verwijderen
  4. Mooie Zwijmel... in ieder geval stukken beter dan die shows die tegenwoordig op het podium worden vertoond, en nog maar weinig met zingen te maken heeft. Tijden veranderen dat is waar, maar ik kijk liever naar Kleine Kokette Katinka. >>>> En over joost klein ga ik het niet hebben, want die krijgt veel te veel aandacht.
    Fijn zonnig weekend wens ik je toe!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja toch. Helemaal mee eens.

      Dat is ook waar... lijkt vooropgezet ook

      Verwijderen
  5. Weer even terug zwijmelen met de spelbrekers en een ES waar nog gezongen werd. De laatste jaren vind ik het maar brandhout wat ze daar neerzetten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, van groot superfan naar anti-esf zo ongeveer daalde ik ook hoor... het is een freakshow tegenwoordig, des te belachelijker je iemand/een land kunt maken des te groter de kans op succes

      Verwijderen
  6. In het begin van je stuk zeg je 'gebrek aan kennis en muzikale smaak'. Vast ironisch bedoeld. Dit maffe geldverslindende spektakel loopt steeds meer uit de hand. Doet pijn aan ogen en oren en dan heb ik dit jaar alleen Joost Klein gezien waar ik totaal niet van onder de indruk ben. Het ventje is te vroeg op het schild gehesen, maar daar zijn wij in Nederland nogal goed in. Hypen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ;-) u kent mij... uiteraard!

      Je zegt het... had het niet beter kunnen zeggen. .... en nu het mannenbolwerk om hem heen (incl avrotros) die stellen 'het incident stelde nauwelijks iets voor'... tja mannen die zeggen dat het niks voorstelt als een vrouw een klacht indient wegens bedreiging en ander wangedrag... goh....

      Verwijderen
  7. Ik kende het niet.
    Ik lees net dat Nederland gaat afhaken deze avond. Wat er juist is gebeurt, blijft me een raadsel. België zat al niet in de finale.
    En zelfs al doen ze allebei mee, ik kijk nooit. Ik mis de mooie stemmen en songs vanuit 'de goede oude tijd'.😉
    Nu is het vooral show, niet mijn ding. Of word ik echt oud?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij heeft naar verluidt een vrouw bedreigd, meermalen ook. Daarnaast enorm asociaal gedrag vertoond tegenover de Israëlische deelneemster en haar team. Er zijn aanklachten tegen hem ingediend kennelijk. Na onderzoek door politie etc is hij dus gediskwalificeerd.

      Dat gemis herken ik volop hoor, en jij en ik zjn lange na de enigen niet

      Verwijderen
  8. Zelfs toen volgde ik het al niet meer. Ik ben nog ut de tijd van Teddy Scholten met "een beetje" en Corry Brokken met "net als toen". ;-) De spelbrekers waren overigens best een leuk duo en met de tekst van Katinka is wat mij beterft helemaal niets mis, ook nu niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ik kon het toen nog niet volgen ;-) Maar ik snap je uiteraard wel.
      Nee inderdaad, wat mij betreft ook niet maar heej... de meesten zijn nogal 'gevoelig' tegenwoordig hè ... waar een klein land groot in is Is Nederland het grootste voorbeeld... .overdrijven is geen hobby maar een vak van universitaire hoogte

      Verwijderen
  9. De versie van Neerlands Hoop in Bange Dagen van dit liedje is (ook) het aan horen meer dan waard. 'We willen zo graag nog heel even, een glip van je wimpneusje zien, een wimp van je glip...glip.... heeft iemand mijn wipneusje soms gezien?' :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dacht dat ik die versie niet kende dus ik zocht 'm op.. ..tot ik 'm hoorde en gelijk wist, ohja dat zijn die en die... hoe dan ook, beide versies zijn betere liedjes dan de zooi die de afgelopen week voorbij kwam

      Verwijderen
  10. We staan lijnrecht tegenover elkaar in onze mening over Joost.
    Ik had hem alles gegund.
    Leuk vond ik wel dat mijn dochter in Zwitserland deze avond een mooie zwitserse overwinning kon vieren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) Er zijn ergere dingen.

      Inderdaad, daar heb ik nog wel even aan gedacht, mede ook dat ik me afvraag waar jij was op dat moment, al dan niet ibj dochter aldaar.

      Verwijderen