Hasta la vista

Ongeveer zoiets zouden we hebben gezegd, áls we de kans hadden gehad maar helaas ging die vlieger niet op.
Ik blogde al wel vaker over de idioterie mbt communicatie vanuit dierenparken naar hun fans. Het ene moment springen ze uit hun panties van vreugde -bijv as geboorte van olifantje- (lokt immers veel publiek dus kassaaaaaa) en het andere moment moet je als fan maar via sociale media vernemen dat er iets is gebeurd en waarover men dan na de feiten en halfhalf nieuws naar buiten brengt. En in sommige gevallen zelfs helemaal verzwijgt, zoals het overlijden van dieren bijv., wat mij dan wel ter ore komt maar ik hier niet of nauwelijks benoem, zeker niet als het niet benoemd mag worden aan de buitenwacht.  
Zuchtttttttttttttttt ja ik weet wel...dat is wat ik niet wil, en talrijke medefans ook niet maar ja wij bepalen die regels niet hè dus moet het maar slikken toch zonder te zeuren enzo.... zuchtttttttttttttt


Vanochtend was het weer eens zover:
Via Facebook ontdekte ik dat deze week 2 olifantenbullen vertrokken waren naar Spanje. Het verhaal erbij: Eerder deze week zijn twee jonge mannetjesolifanten, broers van elkaar, uit WILDLANDS Adventure Zoo Emmen verhuisd naar een dierenpark in Spanje. Beide olifanten zijn oud genoeg om de kudde te verlaten, wat een natuurlijk proces is bij olifanten. Omdat mannelijke olifanten in dierentuinen niet zelf van kudde naar kudde kunnen trekken, is er een speciaal programma voor soortbehoud: het European Endangered Species Programme (EEP). Het wordt steeds belangrijker dat dierenparken zich voor de Aziatische olifanten – in het wild bedreigde diersoort – blijven inzetten. Tijdens de verhuizing reisden twee vaste olifantenverzorgers mee om de dieren te begeleiden en te verzorgen. Zij hielpen niet alleen tijdens de reis, maar ook bij de introductie in hun nieuwe omgeving. De verzorgers brachten de nieuwe verzorgers in Spanje op de hoogte van alle bijzonderheden over de olifanten, om zo het wenningsproces zo soepel mogelijk te laten verlopen. De olifantenbroers zijn goed aangekomen in hun nieuwe verblijf, dat ruim en natuurgetrouw is ingericht. Ze blijven samen en wennen goed aan hun nieuwe omgeving. Beide bullen maken het uitstekend en de verzorgers van WILDLANDS keren binnenkort met een goed gevoel terug naar Emmen, wetende dat de olifanten in goede handen zijn. maar geen melding van om welke dieren het dan precies gaat, naar welk park ze heen zijn gegaan etc. Dan moet ik dus op onderzoek uit en na enig gezoek en contact opnemen met mensen die ik ken krijg ik dan uiteindelijk de info die ik wil en wat ik dan weer kan doorgeven aan vriendin Petra in Berlijn.

Maar goed, het zij zo.
Inmiddels lopen beide broers; Ein She Min (23 mei 2009) en Ravi (20 juli 2014) dus onder de Spaanse zon en mag Ein She Min daar volgende week zijn 15e verjaardag vieren.


Dag mannen, 't ga jullie goed, zet de boel maar heerlijk op zijn fantenolies op stelten, we gaan jullie missen!




Heb én hou het goed  

38 opmerkingen:

  1. Volgende week jarig. Hele tijd al. Mooie foto's om te zien. Bloggen over dieren is juist leuk. Wat jammer dat 2 olifanten vertrokken zijn naar Spanje. Het gaat zo vaker gaan gebeuren. Dan word te vol denk ik. Het is niet anders. Gelukkig worden op de hoogte gehouden door de verzorgers. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt. Dat vind ik ook. En ja die verhuizingen zijn 'normaal' in de dierenwereld, dat hoort erbij als je aan soortbehoud werkt en dat via schoonst mogelijke bloedlijnen wil doen. Wat mij echter telkens weer stoort is het gebrek aan communicatie naar de mensen, het publiek, de fans, de abonnees enzo

      Dank je wel, jullie ook

      Verwijderen
  2. ha die Melody
    dat communiceren van die lui is maar al te vaal waardeloos , helaas
    maar jou kennende en hier lezende zie ik toch het hoe en wat
    ik wens de heren daar onder ze Spaanse zon alle geluk van de wereld toe en de aanwezige dames ook

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha die Karel, ja jij weet dat ook wel hè

      Tuurlijk, je kent me toch, ik geef nooit op... ik zoek verder

      haha ja dat zal vast goed komen... hormonemn gaan regeren

      Verwijderen
    2. helaas ja
      een beetje wel ja
      laat er maar mooie baby's komen

      Verwijderen
    3. Ja absoluut... we gaan ze niet meer zien

      Verwijderen
    4. misschien hun nakomelingen wel weer

      Verwijderen
    5. hmm misschien wel ja... alhoewel dat al snel zo'n 15 jaar gaat duren op zijn minst... dus of ik er dan nog ben, of ik dan ook nog parken bezoek is verhaal 2

      Verwijderen
    6. O zo lang , ik dacht ff wennen en zeg volgende week van bil en gelijk raak ?

      Verwijderen
    7. haha nee zo snel gaat dat niet. Eerst duurt het nog ff voordat ze geslachtsrijp zijn..paar jaar.... en dan moet er een vrouwtje zijn waarbij zij iets mogen proberen... dat moet dan lukken... duurt ook 2 jaar.... en dan duurt het al rap 5 - 10 jaar voordat het kind daarvan (moet ook nog een mannetje zijn want vrouwtjes blijven altijd op locatie) naar een ander park kan.... en vanwege de bloedlijnen komt zo'n kind in dit geval nooit in Wildlands terecht maar misschien wel in een ander NL park... dus al met al ben je al gauw 15 jaar verder

      Verwijderen
    8. ojee , ik dacht er te makkelijk over dus
      15 jaar is ikke 89 , moet kunnen , misschien met een rollator 😁

      Verwijderen
    9. jah maar dat geeft niks, je kunt niet alles weten

      haha ja ..ff naar de kringloop dan?

      Verwijderen
    10. niks kringloop , ik wil dan het nieuwste van het nieuwste model met allerhande moderne snufjes , als ingebouwde pc en koelkast 😁

      ik weet genoeg :)

      fijn weekend groet

      Verwijderen
    11. Ah oke ja dat is wel handig eigenlijk... maar ehh dan wel ook een oplader en een kaartlezer hè zodat je de foto's gelijk op de pc kan zetten enzo ;-P

      ;-)

      Verwijderen
    12. kijk jij hebt het helemaal door 😁

      Verwijderen
    13. wat denk jij dan ;-) Ik stond vorige week in een kringloop bij een mooie rooie rollater en twijfelde of ik hem zou kopen of niet .... mijn scoot is zo goed als af, bovendien wil ik gewoon lopen omdat dat beter voor mij is... maar zo'n rollator bij me zodat ik af en toe kan zitten lijkt me ook wel handig. Ik zei tegen J: "die wil ik niet, zit geen kaartlezer op en ook een oplader ontbreekt'...

      Verwijderen
    14. en heb je het gelijk meegenomen , of wil je er 1 met pc en kaartlezer + oplader
      ik snap je helemaal , en je loopt alweer VEEL meer dan zeg een jaar terug

      Verwijderen
    15. Nee... haha nee hoor.... ik heb wel het geduld te wachten tot ik thuis ben, bovendien heb ik een powerbank in de tas met een lange kabel die geen drol kostte bij de Action ;-)

      Dat klopt wel inderdaad... de scoot is handig als het lopen echt niet gaat maar aan de andere kant ook weer niet want je schudt van top tot teen door elkaar op al die slechte paden... een verwaarloosde aandachtspunt in alle parken helaas. .... het enige park dat ik zonder scoot echt niet aan kan is burgers

      Verwijderen
    16. en juist daar hebben ze goed scoots voor weinig
      zie je wel dat geduld een schone zaak is :)

      Verwijderen
    17. Ja precies.... ik heb een mail gestuurd naar Planckendael, hopelijk hebben ze het daarondertussen ook... de vorige keer dat we er waren was het nog niet zo...

      Haha ja

      Verwijderen
    18. https://www.zooplanckendael.be/nl/personen-met-een-beperking/

      Verwijderen
    19. Die link had ik gevonden... maar een rolstoel is niet handig want dan ben ik van Daphne afhankelijk

      Verwijderen
    20. klopt helemaal , zo'n scoot als in Burgers is het meest ideaal

      Verwijderen
    21. Ja daarom.... dus hoop doet leven... en zo niet, dan niet, dan moet ik gewoon vaker even een pauzetje nemen

      Verwijderen
    22. niks mis met ff pauzeren , alles mak an hoor

      Verwijderen
    23. Precies. Niet voor niets wilde ik dat we in de buurt gingen overnachten zodat we de volgende ochtend op tijd naar binnen kunnen en ons de hele dag niet hoeven haasten

      Verwijderen
  3. Jammer maar gelukkig heb je van andere organisaties meer info.
    De gebroeders trekken er zich niets van aan. 😏

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jah klopt.... nee die wennen wel gauw... en zeker als ze een nieuw gebied mogen verkennen dat alles biedt dat ze nodig hebben

      Verwijderen