donderdag, mei 02, 2024

Valse kunst?


Dáár is het weer.... het woord 'kunst'.
Deze keer nog erger, het is namelijk aangevuld met het woord 'valse' .
Kunst = Nep  ~  ~  ~  ~  Nep = Vals ~  ~  ~  ~  ~  Wat is "valse Kunst" dan?


In een poging die zeurende vraag te beantwoorden kwam een museum op onze agenda dat op een half uurt zuidwestwaarts rijden van ons vandaan ligt. In Vledder om precies te zijn en daar bevindt zich een museum dat de naam "Valse Kunst" draagt en dit jaar 25 jaar bestaat.

Men schrijft ondermeer het volgende:
De vraag ‘wat is kunst?’ ligt ten grondslag aan de kunstfilosofie. Van Plato tot nu is er discussie over deze vraag. Dit jaar wil het Museum Valse Kunst in Vledder deze vraag tweemaal stellen in twee tentoonstellingen. Wat hebben Chinese streekdrachten en A.I. gemeen? Is het kunst? Zo ja, waarom dan. Zo nee, wat doen deze tentoonstellingen dan in een museum? Lees verder op: https://museumvalsekunst.nl/exposities/.

Waar wij vooral benieuwd naar waren is de expositie over glaskunst, iets waar we beiden fan van zijn.
De collectie hedendaagse glaskunst in ons museum te Vledder richt zich voornamelijk op Europese glaskunst na 1945, met vooral werk uit Nederland, Frankrijk, Italië, Polen en de Scandinavische landen. Lees verder op: https://museumvalsekunst.nl/glaskunst.



We kwamen zonder oponthoud aan in Vledder waar het ondanks de meivakantie toch harstikke rustig was. Eenmaal binnen kon het (verbijsterend) genieten beginnen: We keken onze ogen écht uit. De hebberigheid stroomde van onze gezichten en we deden de grootste moeite het kwijlen tegen te houden. Dat glaswerk is zo gaaf, en deels te koop ook, dus tja de verleiding was er maar gelukkig konden we die beiden weerstaan. Althans... buuf niet helemaal. Eerdaags trouwt 1 harer zonen en bij haar tenue zocht ze nog mooie bijzondere sieraden, die vond ze daar. Omdat ze eind deze maand jarig is deed ik een bijdrage in de kosten, was dat ook geregeld en wist ik zeker dat ze iets had wat ze zelf heel mooi vindt. Ik mocht het nog aannemen om zelf in te pakken en haar op haar verjaardag te geven maar dat heb ik maar geweigerd *glimlach.
 


Het was een combinatie van 3 exposities en bij één ervan ging het letterlijk en figuurlijk om "valse kunst". We hadden bij de ingang een boek gekregen met daarin pagina's met informatie bij elk 'vals' kunstwerk dat er hangt, je komt het wel tegen in het foto-album dat ik aanmaakte.
Het was echt verrassend leuk!! We hebben zó genoten.
 

Op de terugreis reden we langs een herberg met groot (deels ook overdekt) terras en na ieniemienie overleg besloten we daar iets te gaan eten. We hadden voor vandaag heel andere plannen gesmeed maar die werd gewijzigd omdat ik in de naweeën van de griep zit en nog bar weinig energie heb. Een paar dagen niet of nauwelijks eten leidde er mede toe dat de lunch aldaar er extra smakelijk inviel. Streekbrood met warme brie en honing, weliswaar een halfje maar dat mocht te pret niet drukken. Verder onderweg naar huis lag er een kringloopwinkel op de route, die konden we natuurlijk niet overslaan... en ja hoor zo waar, ik scoorde nog 2 Jan van Haasterens ook. Helemaal blij maar wel bijna compleet afgepeigerd hobbelden we even later het huis weer in alwaar 2 onstuimige honden ons bekant ondersteboven liepen en man ons van koffie voorzag. Weer even later kon ik met de foto's aan de slag en in het album bevinden zich er 120. Het album opent zich als je op onderstaande foto klikt. Ik wens je veel kijk (en kwijl?)-plezier en zeg: "tot morgen ofzo'. Ik ga plat. Toedeloes en Zwaaiiiiiii papagaaiiiiiii.
 







Heb en hou het goed

18 opmerkingen:

  1. ha die Melody
    wat is kunst en wat is nep , is voor een ieder anders
    het gebouw in de bovenste foto vind ik heet mooiste en het glas in lood
    dat lekker eten natuurlijk ook , alsook heet van haasteren puzzels maken :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha die Karulll

      Ja precies... dat zzeg ik de hele tijd al ;-)

      Het gebouw -én de omgeving ook- zijn prachtig... je kunt er heerlijk fietsen omdat je te midden van 3 nationale parken bent.

      Helemaal waar dus

      Verwijderen
  2. Mooi pand met klok! Als we dan toch over kunst praten, waarom zou een woning dat niet zijn (-: Het glas is ook prachtig. Op de juiste plek, vangt het altijd licht en heb je kleur. Je hebt je buurvrouw verwend. Ik weet precies hoe dat voelt ♥ En jij hebt 2 van Haasterens gescoord. Een dag om in te lijsten...
    Dikke liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja toch! U snapt ut. Ik had natuurlijk alles kunnen fotograferen maar dan was ik er nu nog niet weggeweest, zoveel staat er. Had ik geen zin in, ook geen puf voor ;-)

      Haha ja is dat zo? ik denk altijd in termen van 'verdienen' snappie. Ik geef iets omdat iemand dat verdient... niet omdat ik bewust iemand wil verwennnen, dat komt gewoon niet in mij op.

      Helemaal waar.

      xxx <3

      Verwijderen
  3. Alleen het pandje is al de moeite waard om te bekijken, pláátje. Maar al die kleurigheid roept óók om gezien te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker weten, de omgeving ook hjoor, te midden van 3 nationale parken.
      Dat ook zeker weten. Als ik elk glasobject apart had gefotografeerd had ik er nu nog rond gelopen.

      Verwijderen
  4. Mooie dingen, ik kan niet zeggen wat echte of valse kunst is, alleen als het héééél duidelijk is.
    Dat je nog een paar puzzels scoorde en door dolle honden verwelkomd werd, is weliswaar geen kunst maar toch, het heeft wel wat.... 😀🤣

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker weten. Dat heb ik ook hoor... .het enige dat ik -al vanuit mijn kindertijd- weet is dat Van Meegeren een meestervervalser was en dat zijn Hertje van Juliana bij mijn oma in de keuken boven de deur hing ;-) Daarom is dat boek ook zo handig omdat het vol staat met uitleg en heel leuke anekdotes.

      Dat is helemaal waar...thuiskomen is zo altijd een feestje

      Verwijderen
  5. Een mooi gebouw in Zaans groen geschilderd, de klok valt wel op.
    Vleder ken ik wel, maar niet het museum, maar nu toch mee kunnen kijken. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zeker leuk daar in Vledder. Ik was er een paar keer o.a. als stop tijdens een fietstocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kunst kan natuurlijk niet vals zijn. Kunst is kunst. Wat wel ongeoorloofd is is de naam van een andere dan de maker erop. Het is een leuk museum! Die glaskunst ziet er schitterend uit. Niet stiekem toch een klein objectje meegesmokkeld? (Wat een valse veronderstelling, Peter! :-) )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kunst is vals. ... het is maar welke definitie je aan 'kunst' geeft, mijn man heeft 2 kunstknieën, oftewel valse knieën :-)

      Ja dat klopt inderdaad.... er hingen voorbeelden zonder signature maar ook enkele met een heel knullige vervalste handtekening, die er met toestemming hangen uiteraard. De wetgeving is heel strikt.,

      haha nee hoor... ik had slechts een klein tasje mee voor ... het had niet gepast ;-)

      Verwijderen
  8. Het verschil tussen kunst en een kunstje, is soms moeilijk te zien. Ik denk dat het aan de mens die er naar kijkt is om dat verschil te maken. Sommige kunst kan ik ook echt niet waarderen, al wordt het door een ander kunst genoemd. Een fijne vrijdag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zeker weten hoor. Er is veel dat iemand 'kunst' noemt dat ik rommel vind en er is veel dat anderen rommel vinden en ik juist als 'kunst' betitel ... en dan niet de neppe definitie uiteraard

      Verwijderen