Seniorenbios: Weduwe Clicquot



Gisteren was het weer 'seniorenbios-dag' voor buuf en mij.
Halverwege de nacht werd ik wakker en lag ik erover na te denken. Het zou prima weer worden en een korte zoektocht op mijn foon vertelde me dat het een kleine 3 km zou zijn. Buuf en ik lopen sinds haar knie-operatie begin september elke dag, enerzijds voor haar revalidatie en anderzijds voor opbouw van mijn conditie die onder druk staat, met name door de fibro, en dat stilzitten daar geen goed aan doet. Ik appte buuf of het een idee zou zijn er lopend heen te gaan... onderweg zouden we dan wellicht ook nog paddestoelen kunnen scoren. Zij vond dat een prima plan en zo liepen we tegen 12.45 van huis weg.

Onderweg kwamen we inderdaad veel paddenstoelen tegen en dat maakte ons extra blij natuurlijk, we zijn er beiden fan van. Tegen 13.45 liepen we door de deur van de bios en weer enkele minuten later zakten we in luxe stoelen weg. Ik had bij de reservering niet goed opgelet dus eenmaal in de bios blees dat we vooraan moesten zitten ipv op 1 van de achterste rijen. Oeps... voorin is het geluid namelijk best wel, ehhh, je weet wel, ehhhh overheersend. Om niet in herhaling van de vorige keer te vervallen had ik mijn oordoppen meegenomen. Ik ben al wel aan het zoeken naar een goede koptelefoon met noisecanceling maar ja welke is (niet) goed en zijn geld waard, mijn zoektocht was dus nog gaande. Die oordopppen had ik gelukkig niet nodig.

https://www.dnk.nl/agenda-tickets/bioscoop/widow-clicquot/=Weduwe Clicquot is een kostuumdrama, zoals men dat noemt. Het gaat over een echtpaar in het Franse Champagne dat een wijngaard heeft en Champagne wil maken. Enkele jaren na het huwelijk overlijdt de man van het koppel en staat de vrouw er alleen voor. In een tijd dat vrouwen -bij wet verboden zelfs- niet een bedrijf mogen lijden kun je wel één en één optellen dat dat een strijd wordt want Mevrouw Clicquot weigert zich over te geven. Zij wil haar overleden man via diens druiven door laten leven.

Toen we deze film bespraken op voorhand... we zijn beiden wel zo van: 'geen idee of dit wat is maar we gaan gewoon en zien wel...' wisten we niet goed wat we moesten verwachten. De film is heel mooi opgezet, veel goede acteurs, mooie settings en vooral veel met licht gespeeld. Dat het een kostuumdrama is, is (vind ik althans) niet leidend. Het is eerder logisch, gezien de tijd waarin het zich afspeelt. Wij vonden beiden de film de moeite waard in ieder geval dus middag en centjes welbesteed en onze energie goed verbruikt en opgewekt om en om.

De film is dus gebaseerd op een waar verhaal. Nicole Barbe Ponsardin huwde in 1798 en werd weduwe in 1804. Zij werd geboren op 16 december 1777 en overleed op 29 juli 1866. "Zij was een van de bekend geworden weduwen die aan de bloei van de champagne-industrie hebben bijgedragen. De uitvinding van de pupitre, de houten stelling waarin de flessen de remuage ondergaan, wordt aan haar toegeschreven. De weduwe liet haar champagnehuis en een groot deel van de wijngaarden na aan haar compagnon Mathieu Édouard Werlé." (die Edouard was een klerk -vaardig boekhouder- op het kantoor van haar schoonvader die de wijngaard wilde verkopen bij het overlijden van zijn zoon maar dus zijn standvastige schoondochter tegenover zich trof). Wil je meer lezen over deze geschiedenis, klik dan op: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nicole-Barbe_Clicquot-Ponsardin.





Over 2 weken staat de volgende film op onze agenda... wederom op maandag.
Dan gaan we naar: https://www.dnk.nl/agenda-tickets/bioscoop/wildeboel/ " Met hun nieuwe natuurfilm ‘WILDEBOEL!’ willen de bekende natuurfilmers Henk en Janetta Bos, na het grote succes van hun eerdere films ‘Wildernis in Drenthe’ en ‘=HABITAT=’, andermaal bewijzen dat hun concept van het vastleggen van de Drentse natuur de kijker van begin tot eind weet te boeien. Ruim drie jaar werd gefilmd binnen de beschermde natuurgebieden van Het Drentse Landschap. Gebieden, die verspreid liggen over de gehele provincie. Het Reestdal, Hunzedal, Het Groote Zand, Hijkerveld en vele, vele andere natuurpareltjes laten zien wat er binnen hun grenzen leeft. Tijd noch moeite werden gespaard om de, vaak moeilijk te filmen, items vast te leggen. En dat heeft unieke en zeldzame beelden opgeleverd.
 ‘WILDEBOEL!’ is zonder twijfel een must voor elke natuurliefhebber,
alleen al omdat de Drentse natuur veel en vaak verborgen elementen van zichzelf laat zien!
"
De voorstukjes maar ook de media-aandacht is al om van de smelten dus we verheugen ons daar enorm op.




PS... gisterenavond kreeg ik een heel liep appje, waar ik heel blij van werd, en mijn biosplezier ongetwijfeld enorm zal vergroten, kom ik later op terug!








Heb en hou het goed

20 opmerkingen:

  1. mogge Melody
    6 km aan conditie en revalidatie gedaan , helemaal top
    een goede film gezien en paddenstoelen gescoord , wat je noemt een geslaagde middag

    geniet de dag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Preciesss.... we zijn er blij mee. Helemaal waar

      Verwijderen
    2. mooi zo , ook een leuke foto onderop zag ik :)

      Verwijderen
    3. Ja toch.

      Ik neem aan dat je de filmposter bedoelt... ja dat zijn de 'betere' filmers/fotograven

      Verwijderen
    4. Oh die... ja dat vind ik een leuke foto... en mijn gravatar mocht al wel weer eens veranderd worden maar kon de hele tijd geen geschikte foto vinden

      Verwijderen
    5. is het ook
      zo op de fiets weg , voor ik bij de puzzels ben , kom ik als ik geluk heb een transformatorhuisje tegen in het bos en een gedicht in de openbare ruimte bij een beeldentuin , ben benieuwd

      geniet de dag

      Verwijderen
    6. Precies. Ik was al weg, vergadering etc, nu weer thuis, de rust in... het lijf wil ff nie wat ik wil
      Komt vast goed

      Verwijderen
    7. ik ook net thuis van een fijn rondje fietsen
      jij gezellig vergadert en nu ook in de ruststand
      ja zo'n lijf kan tegen sputteren hé , breek me de bek niet open

      rustige middag groet

      Verwijderen
    8. Ah oke.... ja en nee..nu wel weer.... met de buren bezig geweest de bomen uit te lichten voor het huis... de lui van de gemeente waren kennelijk te moe ofzo ;-( nu wel weer plat... heb t gehad inmiddels.. ook de tuin aangeveegd

      so nou eggies wel , ga ik niet doen

      Verwijderen
    9. toch mooi dat het fijne buren zijn , en zo samen werken
      ambtenaren , ik zeg maar niets
      doe maar ff slapen

      nee doe maar niet :)

      Verwijderen
    10. Ja klopt... de 'heren' van de gemeente waren ermee bezig toen het hen gevraagd werd ... 'neen, kunnen we niet bij, dus doen we niet... ... ehhhhh terwijl ze er met een hoogwerker waren.... dus buurman pakt zaag en trap en kan er wel bij.... wij dus helpen met zijn allen.... te zot dat het zo moet maar oke

      Verwijderen
    11. dat is zeker zot :(
      in en in triest is het

      Verwijderen
  2. Twee interessante films, lijkt me.
    Enkele jaren geleden kwam er in België een natuurfilm in de bioscopen "onze natuur" met schitterende beelden en info over alles wat met natuur te maken heeft. Dan zie je pas hoeveel diversiteit er is in zo'n klein land. Was heel mooi en die film over Drenthe zal ook wel heel boeiend zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja vind ik ook. Ah ja.. ik denk dat niet alleen Drenthe-mensen zulke films maken.. .er was ook al eens eentje van anderen, die ging over oa Flevoland, oostvaardersplassen.

      Ja klopt.. ze zijn prachtig, dat soort films.. .en heel leerzaam, dus 2 vliegen in 1 klap... vdaar gaan we wel vanuit want de voorstukjes waren al om te smullen

      Verwijderen
  3. Een mooie beloning dat bioscoopje voor jullie wandelinspanning , goed zo dames.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een flinke bewegingsuitstap én een leuke film. Ik onthoud de titel. Is dat enkel voor senioren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat was het zeker... als het lichaam maar mee wil werken kom je ergens hè.

      Nee hoor, men noemt het zo omdat het in de middaguren is... en de niet-senioren werken dan in de regel hè... Het is in ieder geval wel altijd rustiger, geen gillende, klierende -en vul maar in wat van toepassing is- jongeren die zich niet kunnen (willen) gedragen .... ook geen geouwehoer met chipszakjes enzo gelukkig. Kennelijk kunnen 'ouderen' prima zonder geknabbel tijdens een film in de bios ... en dat is voor mensen met misofonie een zegen

      Verwijderen