Seniorenbios - Thelma

Zo gemiddeld 1x per 6 weken ongeveer, tuffen buuf en ik naar de bios hier in de stad, op maandag- dinsdag- of woensdagmiddag. Dan is er namelijk 'seniorenbios'. (ik blogde er in mei ook al eens over, kijk HIER maar eens) Oftewel filmmiddagen voor 'senioren' (alle leeftijd zijn welkom!), je ziet veelal wel grijze koppies hoor... (al dan niet verstopt door een laagje verf)... maar dat terzijde. 
Gisteren moest buuf voor controle terug naar het ziekenhuis, ook zouden de hechtingen verwijderd wroden qua tijd kwam het prima uit dat we aansluitend de parkeerplaats bij het ziekenhuis dus omruilden voor eentje in de parkeergarage onder De Kolk.
Deze middag zou het gaan om de film Thelma... met een actrice wiens naam ik niet (her)kende maar gezicht wel, al wist ik niet meer waarvan.    De man in deze film, Richard Roundtree ken ik dan wel van vele films (oa Shaft's vader), dus het beloofde wel wat. Een comedy, niet geheel mijn genre maar heej je moet alles uitproberen toch?! 
De film bleek inderdaad een komische te zijn... regelmatig schoten de lachsalvo's door de zaal en bleven sommigen bijna hangen in hun hoestbuien die daarop volgden. 
Het gaat over een oma.. haar kleinzoon en het tijdsbeeld dat 'oudjes' fragiel zijn en eigenlijk niet meer zelfstandig kunnen wonen, functioneren etc. Een zeer vermakelijke film. 

*minpunt... was voor mij het geluid. De hele film door zit er een 'ritme' in die hoorbaar is door geklop op djembétrommels. Ik heb dus 80% van de tijd met de vingers in mijn oren gezeten. In de pauze was ik daardoor zo misselijk als een spin en heel de omgeving draaide alsof ik in een caleidoscoop keek. Mijn hersenen kunnen dat dus niet handelen. Een volgende keer gaan mijn noise-reducing-oordoppen dus mee. 

Bij de seniorenbios is het zo dat je in de pauze -bij de prijs (die al lager ligt dan 'normale' bioscoopkaartjes) voorzien wordt van koffie en/of thee met lekkere cake naar keuze. Het geluid van de kletsende mensen aldaar deed mijn hoofd geen goed, mijn maag ook niet, dus al snel hobbelde ik naar de toiletten. Buuf stelde voor naar huis te gaan maar dat wilde ik niet, voor haar niet, voor mezelf ook niet want was wel benieuwd hoe de film zou aflopen. Eenmaal terug in de donkere zaal ging het snel beter al moest ik ook de 2e helft met de vingers in de oren zitten. Normaliter is de seniorenbios een feestje voor mensen zoals ik... met misofonie en een geluidsstoornis, minder lawaai, geen jeugd die ouwehoert omdat dat zo 'gezellig' is en bovenal geen mensen die zitten knagen terwijl ze ondertussen met plastic zakjes en papiertjes zitten te klieren. Ik kwam al jaren niet meer in de bios, alleen bij heel hoge uitzonderingen en dan met pillen achter de kiezen, plus een dag erna in stilte doorbrengen om bij te komen... dus die seniorenbios is voor mij echt een uitkomst! 


Onder mom van 'filmrecensie'.. vind ik deze film wel een aanrader. Hij verraste mij in ieder geval wel, zeker gezien het feit dat 'comedy' niet mijn genre is. Deze maand gaan we naar "Widow Clicquot" ... een (waargebeurd) kostuumdrama over een weduwe van een wijnboer. De maand daarna staat dan "Conclave" op de agenda.. een film over de hypocrisie in het Vaticaan.. 2 totaal andere films dan die van gisteren maar we gaan het beleven. Kortom... ik kom er wel op terug tzt. 








Heb en hou het goed

18 opmerkingen:

  1. op de 1 puntjes na dus wel een geslaagde film
    en wat zei de dokter van de buurvrouw haar wonden na het weghalen van de krammen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor.... best aardig... al heb ik uren nodig gehad om mijn hoofd weer in balans te krijgen, dus niet voor herhaling vatbaar

      Ze mag weer iets meer bewegen maar moet wel rustig aan doen.... herstel vergt tijd, zij mag niet ongeduldig zijn

      Verwijderen
    2. mooi zo

      fijn te horen dat ze langzaam aan wat meer mag en kan , ja dat doet het zeker , weet er alles van
      dus zeg haar maar , alles mak an

      Verwijderen
    3. ;-) gelukkig zit het hem niet in de lengte van iemand

      Verwijderen
    4. waar ik bij wil , lukt me en anders vraag ik
      nee dat doet het zeker niet

      Verwijderen
  2. Jammer dat je door de trommels de film niet goed kon volgen, volgende keer hopelijk geen storende trommels(margriet)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja absoluut.... mijn hersenen hebben lang nagestuiterd en dat heeft effect op de maag, dus het duurde even voorda tik niet meer misselijk was

      Verwijderen
  3. De seniorenbios staat ook op mijn lijst. Voorlopig komt het er niet van. Deze film leek me wel geinig. Er is er nog niet eentje bij waarvan ik denk: die moet ik zien. Wie weet kom ik je nog eens tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelijk heb je, is leuk!!
      Dat is ie ook... zeker als je van komedie houdt. Nee dat herken ik (wij) wel... maar wij hebben al een aantal keren getroffen dat we toch gingen en aangenaam verrast werden... en we vinden het gezellig samen zo dus blijven we gaan.. zo zie je nog eens wat, iets met buiten je comfortzone ofzo noemt men het toch?

      ja wie weet... we zien het vanzelf

      Verwijderen