Het mag wel een onsje minder

Eind februari sloeg mijn weegschaal de 100 voorbij en niet zo'n klein beetje ook... 107.8 gaf die aan... Niet dat ik er last van had, in mijn beleving, maar dat het teveel was, snapte ik natuurlijk wel. Voor iemand met hartklachten is overgewicht niet zo'n heel slim plan.
"je moet maar op dieet"... zei mijn echtgenoot. Ik schoot in een schaterlach, want heej, de 60 voorbij en dan aan iets beginnen dat ik nog nooit deed? Echt niet! Ik vind het leven al geen feestje en mezelf dan ook extra in de weg gaan zitten door dingen te doen én te laten om mijn gewicht omlaag te brengen? 'Heb ik iets gemist dan, heb je op het Drenthe Nieuws gelezen dat ik Gekke Gerritje ben?' Nee dus. Evengoed is dat gewicht natuurlijk veel te hoog voor iemand met mijn lengete van 1.76 De cardioloog vond het ook geen goed idee en zag me graag onder de 76 kg, zo'n 70 vond hij wel genoeg. Een kaasschaaf, vleesmes of wat ook gaat niet helpen, grinnikte ik. Ik kreeg een minzame glimlach terug.

Mijn gewicht is nooit een punt van aandacht geweest... altijd al groot en rond en 'sch..t' aan wat een ander ervan vond. Je kent die spreuken wel: "ieder pondje..." .... mijn mondje, was dan mijn antwoord. Het stoppen met roken in oktober 2019 zorgde natuurlijk ook wel voor gewichtstoename. Het door ongemak minder bewegen doet dan ook diens bijdrage en zo kwam ik dus op dat gewicht eind februari. Nou heeft ook mijn echtgenoot veel (te veel) gewicht aan zijn botten hangen en omdat 'dieet doen' geen optie was bij ons beiden zouden we het wel aanpakken maar een beetje anders. Vaker met de honden lopen, vaker op de fiets stappen (door lid te worden van een fietsgroep) en van hetgeen we aten gewoon 'minder' nemen en meer aandacht voor vochtinname want ook dat vult de maag wel.

Kortom.. .beschuit met aardbeiden + poedersuiker of slagroom, iets lekkers bij de koffie, fruit (waar ook veel suiker in zit), custardpudding... bleven we eten maar in kleinere porties. Zowel het lekkers bij de koffie als een zoet toetje kwam gemiddeld 2 a 3x per week voor, nu nog maar 1x maar beschuit met fruit is een dagelijks iets... Ik wandel elke dag meermalen met honden, ik wandel met de buuf ook elke dag, en we fietsen (bijna) elke dag wel...
 
Vanochtend maar weer eens zien hoe de stand zou zijn. Ik ga gemiddeld 1x per week - 10 dagen ff kijken hoe de stand is. (De weegschaal staat al sinds maart in de logeerkamer want in de badkamer zag ik 'm telkens en kreeg er 'jeuk' van). Én zowaar, ik ben de 100 weer voorbij maar nu de andere kant op. Er is dus mooi 8,4 kg af. Daar zal mijn tikkertje blij mee zijn toch?! 

De kleding zit in ieder geval iets ruimer en dat is vooralsnog geen probleem. Als het 'binnenkort' te ruim is geworden en het is nog goed genoeg, breng ik het terug naar de kringloop waar ik het vandaan haalde en struin ik daar wel rond voor 'nieuwe' garderobe... in delen uiteraard. 

Kortom... alhoewel nog steeds gewichtig leg ik minder gewicht in de schaal dan 7 maanden geleden. Geldt overigens ook voor mijn echtgenoot... hij is ook zo'n 10kg lichter dan dat hij in maart was.  



Heb én hou het goed  

32 opmerkingen:

  1. Misschien moet je niet meer naar de slager gaan, want die vraagt altijd of het een onsje meer mag zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat doen jullie goed. Niet streven naar 70 kilo hoor. Is veel te weinig voor iemand van jouw lengte en leeftijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja toch... oh joh, nee hoor... ik zie wel waar ik beland/strand wat dit betreft... ik dieet niet... en lijdt geen honger, ga ook niet lekkers afwijzen als het voorbij komt ;-)

      Verwijderen
  3. Goed gedaan allebei! Op mijn voedingsadvies staat tussendoor blijven eten om de verbranding op gang te houden. Voor jullie geen optie maar daten helpt ook, ik ben 4 kilo kwijt in 3 weken haha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank u dank u....

      Ja dat klopt. dat kennen we wel... J deed dat in zijn tijd bij Herbalife... dat werkte ook... maar dat 'moet' met brood ... en dat is voor mij een dingetje gezien de gluten... en speltbrood is a) te duur en b) niet lekker genoeg

      Verwijderen
    2. Ik eet maiswafel, fruit of magere kwark tussendoor

      Verwijderen
  4. Het is heel lastig om je gewicht een beetje goed te houden, naarmate je ouder wordt ook. Ik ben ooit van 110 naar 75 gegaan. Ik ben wel een paar keer nog in gewicht toegenomen, maar inmiddels weeg ik al jaren rond de 75 kg. Mijn advies is je moet het op de lange termijn zien. Beter een jaar er 3 kilo blijvend af dan een maand 5 kilo en dan weer terugvallen. Veel succes met de voortzetting.

    nb mijn Wordpresssite is om een of andere redenen door WP off line gehaald. Ik hoop dat het gauw wordt opgelost.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat klopt wel... ik ken velen die ermee worstel(d)en... ik zelf nooit gedaan... had er geen lasst van terwijl ik altijd zo rond de 120 woog. Ooit door ziekte wel binnen een half jaar 65kg afgevallen maar dat was redelijk snel terug.
      Dank voor je advies... ik ga het wel zien... het gaat nu goed zonder dat ik mezelf moet 'straffen' door iets te ontzeggen... en hoe het dan gaat gaat het mij best naar de zin. Dank je wel.


      Oh wow, ik zie het. Wat afschuwelijk. Heb je bericht met uitleg oid gekregen? Ik weet wel dat WP al een tijd tal van problemen heeft maar ik weet niet van de hoed en de rand omdat ik me daar neit in verdiept heb... Ik hoop het ook voo rjou!!

      Verwijderen
    2. Inmiddels opgelost. Ik overweeg een schaduwblog te maken bij Blogger. Kun je daar je WordPress gewoon importeren of moet je helemaal opnieuw beginnen?

      Verwijderen
    3. Ohh dat is fijn Dorothé, ben blij voor je!

      Dat snap ik helemaal .... jah dat kan wel maar zou ik je niet aanraden. De werkwijzes van beide blogproviders zijn namelijk niet identiek en dan is de kans op verstoring groot. Je kunt dan bijv. afbeeldingen missen, stukken tekst, reacties, links etc. Het is wel te doen maar dan moet je bereid zijn tijd te steken in het bekijken/zoeken/oplossen van wat je dan tegenkomt. Als daarnaast je kennis van html en css niet voldoende is haal je je een hoop problemen / werk op de hals.

      Ik vind zulke klussen wel leuk maar dat is natuurlijk heel persoonlijk

      Verwijderen
  5. Net als bij het roken lukt dat alleen wanneer je het zélf wilt. Het roken lukte jou ook dus dit gaat ook wel goed komen. Het is ook de beste manier , meer bewegen en van alles wat minder dan gaat het langzaam maar val je minder vaak terug. Toppie hoor , 8 kg is niet niks .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja dat geloof ik ook wel ... we gaan het zien.... het maakt me verder niet uit al wil ik wel graag onder die 100 blijven...

      Verwijderen
  6. In huize F. doen we sinds de laatste vakantie hetzelfde. We hadden al tijden enig overgewicht. Niet op dieet, maar wel met alles matigen en dat werkt.
    Ik mag van mezelf twee kilo schommelen, maar daar moet het wel bij blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Prima toch, zolang je jezelf er niet overmatig toe moet dwingen... 2kg.. dat is wel weinig maar ja dat vind ik ;-)

      Verwijderen
  7. Goed bezig! 100 kg is wel wat veel, kilootje of 75/80 past beter denk ik. Zoals hierboven al gezegd, kalm aan, beter structureel wat minder dan een crashdieet. Maakt ook minder herrie. :-) (Peter Peter, kuj nou nooit es gewoon serieus bliev'n)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. We gaan het zien / beleven... ik had er verder geen last van, althans niet merkbaar, maar ik denk dat mjn tikker het niet fijn vond.

      Hahaha doe maar hoor, leef je uit

      Verwijderen
  8. Groot gelijk dat je blijft genieten van al het moois én lekkers in het leven, maar gewoon in iets mindere mate. Op zwaar dieet gaan lijkt me niet aan te raden én niet vol te houden. Just keep on.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ;-) Ja toch. Nee absoliuut niet, zou ik ook nooit doen... nooit gedaan dus nu ik de 60 voorbij wel ineens wel, neuh dagutnie ;-) gaan we doen

      Verwijderen
  9. ha die Melody
    bekend verhaal wat ik hier lees , al was het start gewicht nog wel onder de 100 met z'n 95 kg
    nu inmiddels weer 92 , maar was ook al weer eens wat hoger , ik beweeg genoeg , al kan het wel meer
    nee mijn makke is dat ik te veel te lekker vind mmmm , maar ik ga er ook voor , eerst maar eens onder die 90 grens en dan richting 85 enz enz
    suc6

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha die Karel hahaha ja hè... en toch morgen maar weer genieten van lekkers. Dan zijn we dus gescheiden maar toch samen op weg ;-)

      Dank je wel , jij ook

      Verwijderen
    2. mogge Melody
      ja dat lekkers en het gewicht zullen nooit goed samen gaan hé
      we doen ons best , ik ben ook niet van plan om te fanatiek gewicht te verliezen
      ik hoop dat morgen de scoot het goed doet

      fijn weekend groet

      Verwijderen
    3. Nee precies.... we doen ons best, wat jij al zegt... en wie meer wil moet het maar lekker zelf doen...

      Jah dat hoop ik ook... ik hou je op de hoogte

      Verwijderen
    4. ik weet wat mijn makke is , vind te te veel te lekker 😋
      nu 204 dagen geen pinten vind ik al heel wat :)
      zo is dat

      we wachten af

      Verwijderen
    5. Haha ja dat herken ik heel goed... .daarom halen we het ook niet in huis, wat er niet is, kun je niet snaaien hè

      Dát vind ik een geweldige prestatie, dat weet je wel, ben trots op je, ook dat weet je wel.

      Precies

      Verwijderen
    6. alle avonden vele pinten met ouwe kaas en worsten
      de pinten zijn weg , nu de rest nog 😁
      dank je wel
      zo is het maar net

      Verwijderen
    7. haha ja... langzaam aan... kaas met komkommer is ook lekker... zo 'weg' je het worst.... en dan kijken naar welke kaas je neemt... des te ouder des te gezonder.

      Verwijderen
    8. brokkelkaas en dan de brokken in plakken salami rollen 24 halve liters bier er bij , lekker hoor :)

      Verwijderen
    9. nee de tijd van al dat bier ligt achter me

      Verwijderen