vrijdag, maart 29, 2024

Leren door te proberen #3

Inmiddels heb ik er al vele uren, wat zeg ik, dagen opzitten met het zoeken, lezen en videootjes bekijken, om te ontdekken wat hier op blogspot kan en wat niet, en hoe het allemaal werkt.

Top-3- Pluspunten aan Blogspot.
1) Gratis
2) Géén reclame
3) Ik kan/mag CSS-freubelen


Wat niet standaard is maar ik ondertussen wel voor elkaar kreeg: 
a) Laatste / Recente Reacties.
 Die widget (gadget zoals ze bij blogspot heten) is er niet standaard. Gelukkig is er wel een gadget "html / javascript" en zijn er online tal van codes te vinden die je kunt gebruiken om dus 'recente reacties' in je zijkolom te krijgen. De meesten tonen maar 5 en dat is niet aan te passen. Er zijn er ook die wel qua aantal aan te passen zijn maar dan zonder avatars. Die wilde ik er wel bij dus zocht ik verder en uiteindelijk vond ik dus een gadget die ik met avatars kan gebruiken, zelf het aantal kan bepalen en ook zelf mag bepalen wat de lengte is van de 'tekst' (dat heet: excerpt) die een reageerder meegeeft.  
- a - 1 ) De avatar van 'anonieme'  reageerders kan je dus zelf invullen... ik koos voor voetjes
b) Hoe ik afbeeldingen met een transparante achtergrond ook als transparant kan tonen in blogposten. 
c) Ik vind het altijd lelijk als widgets in zijkolommen tegen elkaar aan staan, ik vogelde altijd al uit hoe ik er ruimte tussen kreeg. Soms moest dat handmatig met regelbreuken, dan deed ik het weer met een transparante afbeelding. Tot ik me css eigen maakte en wist hoe ik het daar kon regelen. Dat deed ik dus ook hier op blogspot. 
 

Wat niet standaard is maar ik wel graag wil en ik nog niet voor elkaar kreeg: 
 1) Dat de URL van degene die hier reageert automatisch zichtbaar is, het zij in de reacties zelf via een klik hetzij via de achterkant in mijn beheer.  
2) Het "like-gebeuren" dus én automatisch
 

Wat ik me ook realiseerde: 
 Ooit maakte ik een blogspot-account aan omdat Ferrara me ging volgen en wekelijks meedeed met mijn Tegenstelling. Zonder dat account kon ik niet of nauwelijks fatsoenlijk bij haar reageren, bij iedereen die een blogspot-blog had.  De reageer-ellende bij WP werkt net zo. Ik reageerde bij enkele wp-ers en bedacht me dat daaraan nog mijn wp-blog gekoppeld was, gelukkig is het me gelukt dat te wijzigen en mijn blogspotblogadres ervoor in de plaats te zetten. Zonder dat wp-account kan ik dus niet bij wp-ers reageren. Captcha en modereren lijken bijna overbodig, zo moeilijk als men het je maakt om bij een ander een reactie achter te laten.

Wat ik erg plezierig vind hier bij Blogspot, wat WP niet had:
Je kunt een linkenlijstje maken en dan wordt automatisch getoond wat die blogger recent publiceerde, zo ben je dus altijd op de hoogte van 'nieuwe berichten' van een blogger zonder dat je je daarvoor zou moeten abonneren. (Die mailservice werkt bij wp soms wel soms niet, abonnees verdwijnen zo maar in het luchtledige.. .en je hebt geen strak tijdschema. Je krijgt die mail wel maar niet gelijk na het publiceren). 
        

Kortom... ik ben een blij blogei om maar in de paassferen te blijven! 
Heb én hou het goed  

26 opmerkingen:

  1. zo zo je bent flink bezig geweest
    zit er geen link van mij en anderen in het fototje van me hier links boven de reactie ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja best wel hè ;-)

    Nee en Ja... je naam linkt naar de profiel en jij hebt er gelukkig wel je webpagina in benoemd, maar vele bloggers hebben dat niet gedaan....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een gedoe joh, knap dat je er uit komt! Misschien moet ik ook weer verder gaan met Blogspot

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja en nee... het is gewoon een kwestie van geduld - blijven zoeken en gelukkig ben ik redelijk taalvaardig dus zoek ik ook in het Duits en Engels...

      Niks moet ... je kent me, je weet wat ik altijd zeg: "volg je hart want dat klopt"
      Ik ben de ergernis kwijt... ik ben de kosten kwijt... en dat wat ik wil kunnen binnen een blog kan hier... gratisssss.. .voor mij dus reden te over om hier te zijn en blijven .

      Verwijderen
  4. Ik zie geen volgen via email trouwens, klopt dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat klopt, is ook niet nodig. Op het moment dat je op de blauwe knop met volgen klikt... gaat dat automatisch.
      En ik heb ook nog de mogelijkheid je uit te nodigen dus als dat volgen om de één of andere redenen niet werkt, kan het dus ook op die manier

      Verwijderen
  5. Veel dingen zijn voor de gemiddelde blogger toch te lastig, maar ze hebben vaak ook niet nodig waar jij allemaal naar zocht. Als het éven kan zoek ik niets meer op. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wellicht ja, daarover durf ik niet te oordelen ;-)
      Nodig hebben is weer iets anders dan 'wensen' ;-) En wat ik wens probeer ik wel te realiseren . Anderen misschien niet of minder.

      Haha ja dat snap ik ook wel... jij hebt activiteiten zat... ik niet, bovendien hou ik ervan, dingen uitpuzzelen, kennis opdoen, mijn brein aan het werk zetten/houden zodat het niet tot onzin overgaat

      Verwijderen
  6. Verstandig om eerst jezelf in te lezen. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Knap wat jij allemaal met succes uitdoktert! Ik heb daar echt de moed niet voor.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Ik denk dat dat te maken heeft met interessegebied :-) Jij doet dingen waarvoor ik niet de moed zou hebben

      Verwijderen
  8. Je hebt je bij blogspot al veel eigen gemaakt. Past helemaal bij jou. En je maakt reclame voor ze. Ze zullen blij zijn met je. Anders wij wel met jou (-;

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Diep, diep, diep respect. Wat jij allemaal hebt gevonden, knap staaltje. Ook al gevonden hoe je van die extra meldingen afkomt. Toegegeven ik moet pas plaatsen als ik echt zeker ben dat het allemaal klopt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. *bloosssss

      niks moet hè... foutjes zijn er om hersteld te worden, misschien dus minder streng zijn voor jezelf?

      Verwijderen