Een tweeling

Afgelopen woensdag liepen we in Ouwehands te Rhenen... en bij het verblijf van de Chinese Panda's zagen we er maar eentje... Xing Ya.


We schonken er niet al te veel aandacht aan, ik zocht nog even naar Wu Wen maar vond 'r niet. Onze magen knorden dus dat was belangrijker *glimlach. Er zijn tal van redenen te bedenken waarom een dier 'even' niet in beeld komt. Wel spraken we over het fokprogramma en ik haalde aan dat er geruchten waren dat Wu Wen weer drachtig zou zijn maar ook dat niet geruchten niet bevestigd waren. Nou kan ik een verzorger aanschieten, als ik die zie lopen, maar dat doe ik alleen bij hoge uitzondering en de Chinese Panda's vallen -voor mij in ieder geval- niet in die categorie.

Wat schetst zojuist mijn verbazing?
Juist ja... de aankondiging van een geboorte, van een tweeling ook nog, afgelopen vrijdag, één van de welpen is verdrietig genoeg gestorven maar de 2e welp, samen met moeder, blijven vooralsnog in het kraamhok voor de broodnodige rust. Het nieuws kwam van niet van het park zelf maar toen ik ernaar zocht bleek dat zij het ook -zij het later maar toch- gecommuniceerd hadden:
Het was de afgelopen maanden spannend of de paring van reuzenpanda’s Wu Wen en Xing Ya afgelopen februari geslaagd was. Maar inmiddels weten we het zeker: er is een reuzenpandajong! 🎉 Het geslacht blijft voorlopig een verrassing. De dierverzorgers laten moeder Wu Wen en haar jong met rust. Pas bij de eerste gezondheidscontrole door de dierenarts kunnen we zien wat het geslacht is. Na 100 dagen krijgt de panda, volgens Chinese traditie, een naam.

Meer tekst en uitleg vind je op https://www.ouwehand.nl/nl/nieuws/weer-een-reuzenpandajong-geboren-in-ouwehands-dierenpark, alwaar je ook kunt lezen hoe eea in zijn werk ging, ook werd Wu Wen's en Xing Ya's 1e kind benoemd, Fan Xing, die afgelopen september terug naar China ging.


Kortom, prachtig nieuws natuurlijk... nu maar hopen dat het jong een mooie grote opvolg(st)er gaat worden van publiekstrekker Fang Xing. En ik hoop dat het niet weer 2,5 jaar gaat duren voordat men het geslacht definitief kan bepalen. Fan Xing werd 2,5 jaar lang als een jochie gezien tot het een meiske bleek te zijn.



Heb én hou het goed  

8 opmerkingen:

  1. jammer dat 1 jong het niet gered heeft
    duimen dat deze het wel doet en net zo groot wordt als pa en ma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We lazen het al. Mooi bericht maar jammer van het dode jong.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah ja... jah inderdaad... helaas gebeurlijke dingen. Gelukkig werd het wel gecommuniceerd, doen ook niet alle parken....

      Verwijderen
  3. Toch mooi wel fijn dat een wit zwarte knuffel panda het wel heeft overleeft. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Daarom hing Xing Ya zo op apegapen: hij was nog moe ervan! ;-)
    Echt fantastisch nieuws dat er een kleine panda is geboren, Ko. Jij had al een voorgevoel dat er iets aan de hand was.
    P.S. Het eten was lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja .... is ook hard werken natuurlijk :-)

      Ja toch... elk diertje is er 1 !

      haha ja inderdaad, zo blij met mijn nieuwe tandjes, dat ik het allemaal weer eten kan oook

      Verwijderen