Trippelende voetjes



Een dikke 10 weken geleden, 27 mei om precies te zijn, introduceerde men in Wildlands een nieuwe diersoort... eentje die je in Nederland heel weinig ziet. Ook heel weinig te zien krijgt want ze staan bekend als extreem schuw. Daarnaast zijn ze heel klein dus je moet én geluk hebben én goed dieren kunnen spotten, wil je ze voor de lens krijgen. Iets dat Karel en mij niet lukte helaas toen we anderhalve week geleden er liepen en keken of we dat geluk zouden treffen.

Inmiddels is het een stelletje want vandaag meldde men dat er nu ook een vrouwtje rondloopt in de Birdy Bush: Wie door de Birdy Bush in Rimbula loopt, loopt kans niet alleen de mannelijke kantjil te zien, maar sinds vorige week ook het vrouwtje! Deze jongedame is enige tijd geleden vanuit een Frans dierenpark naar Emmen gekomen en inmiddels zo gewend dat zij succesvol met de man in het gebied in geïntroduceerd! De diersoort is nieuw in #WILDLANDS sinds eind mei.



Een kantjil is een heel klein hoefdier, een dwerghertje, en weegt gemiddeld zo'n 2 kilo. Ze worden plm een halve meter hoog/groot en kunnen zo'n 15-20 jaar worden. Wat hun status is in het wild is niet in te schatten, mede door hun schuwheid die ik al eerder benoemde dus. Het zijn geen kuddedieren, ze leven vaak alleen of in koppels/gezinnen. Verder weet ik er niet zo heel veel van want ik ben niet echt een 'hertenmens'... ik vind ze leuk, daar niet van, kan ook heel blij worden als ik in de auto ergens rij en ze in het veld zie maar dat is het dan ook. Ik weet dat Artis ze had, Blijdorp ook en ook Ouwehand maar of ze er op dit moment nog zijn durf ik niet te beweren want ik heb ze nog niet kunnen spotten de afgelopen keren dat ik in die parken was. Naar verluidt zijn er in Europa slechts 17 parken die deze diertjes houden...



Evengoed vind ik het natuurlijk wel prachtig dat mijn thuispark ze heeft... en hoop ik uiteraard ze 'eerdaags' voor mijn lens te krijgen ook al kom ik er niet zo vaak (meer) als ik zou willen maar dat terzijde. Dat ook Wildlands nog steeds werkt aan uitbreiding van de diercollectie doet me goed natuurlijk!




Heb én hou het goed  

8 opmerkingen:

  1. O mooi , nu hopen dat er snel vele jongen rondlopen ook

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi zijn ze, maar waarschijnlijk inderdaad moeilijk te spotten want ze gaan ook helemaal op in hun omgeving.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja dat ook... en in Birdybush 'stikt' het van de bomen en struiken dus volop schuilplaats

      Verwijderen
  3. Mooi, Ik heb nooit eerder een plaatje of foto van ze gezien en in het echt ook niet.
    Tussen haakjes, ik krijg nog steeds geen post van deze blog, al stond ik wel aangemeld. Ik klik gewoon af en toe en dan ben ik er ook. 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jawel hè.

      Jah ik weet het... ik heb al veel tijd gespendeerd aan het ernaar zoeken... maar helaas geen oorzaak gevonden... sorry.

      Net als jij blog ik (bijna) dagelijks dus tja... kom maar gewoon binnenwippen.... links boven in de hoek is altijd de meest recente en de volgorde is verticaal... dus de op 1 na meest recente staat eronder

      Verwijderen