Zwijmelen op Zaterdag


Dé Blog-Muziek-Uitdaging op zaterdag bij Tasja

#editie 612 op zaterdag 27 juli 2024

Doe je ook (weer) swingend, zingend, dansend en zwijmelend mee?

1 = Marja 17-11-2012 / 04-11-2017 (nr. 1 t/m nr. 260) ~ / ~ 2 = Trees 11-11-2017 / 13-07-2019 (nr. 261 t/m nr. 347) ~ / ~
3 = ikzelf 20-07-2019 / 25-01-2020 (nr. 348 t/m nr. 375)~ / ~  4 = Tasja 01-02-2020 (vanaf nr. 376)


Wat is een film zonder muziek? Een vraag die al sinds het ontstaan van bewegende filmbeelden vele mensen parten heeft gespeeld. Denk maar aan de stomme film die in een zaal gedraaid werd met een orkest ervoor. (ik moet er niet aan denken maar dat terzijde). Veel muziek verdwijnt na een 1e hype of flopt gelijk al maar er is (gelukkig) ook veel muziek dat een soort van 'onsterfelijkheidsstatus' bereikt doordat het gebruikt wordt in reclames en films/series. Dat geld voor alle muzieksoorten, soms krijgt het een ander/aangepast arrangement maar toch. Er bestaat zelfs in ons land een Top 40 van reclamemuziek maar dat even terzijde.

Hieronder een LIED dat stamt uit 1982 van de Amerikaanse rockband Survivor, opgericht in Chicago in 1978. Het werd speciaal geschreven voor een film, Rocky #3, van Sylvester Stallone..

Ik zal de songtest erbij zetten, alsook de vertaling:


Risin' up, back on the street
Did my time, took my chances
Went the distance, now I'm back on my feet
Just a man and his will to survive

So many times, it happens too fast
You trade your passion for glory
Don't lose your grip on the dreams of the past
You must fight just to keep them alive

It's the eye of the tiger, it's the thrill of the fight
Risin' up to the challenge of our rival
And the last known survivor stalks his prey in the night
And he's watching us all with the eye of the tiger

Face to face, out on the heat
Hangin' tough, stayin' hungry
They stack the odds still we take to the street
For the kill, with the skill to survive

It's the eye of the tiger, it's the thrill of the fight
Risin' up to the challenge of our rival
And the last known survivor stalks his prey in the night
And he's watching us all with the eye of the tiger

Risin' up, straight to the top
Had the guts, got the glory
Went the distance, now I'm not gonna stop
Just a man and his will to survive

It's the eye of the tiger, it's the thrill of the fight
Risin' up to the challenge of our rival
And the last known survivor stalks his prey in the night
And he's watching us all with the eye of the tiger

The eye of the tiger
The eye of the tiger
The eye of the tiger
The eye of the tiger
Kom op voor jezelf - terug op de straat
Zat mijn tijd uit, greep mijn kans
Ben ver gegaan, nu moet ik het weer zelf doen
Gewoon een man en zijn wil te overleven

Zo vaak, het gebeurt te snel
Je verruilt je passie voor eer
Verlies je greep niet op je dromen uit het verleden
Al moet je vechten daarin te geloven

Dit is het oog van de tijger, dit is de spanning van de strijd
Neem de uitdaging van onze tegenstander aan
En de laatst bekende overlevende besluipt zijn prooi in de nacht
En hij bekijkt ons allemaal door de ogen van de tijger

Aangezicht tot aangezicht, het vuur trotserend
Wees sterk, blijf hongerig
De kansen stapelen zich, toch gaan we de straat op
voor de dood, met het talent te overleven

Dit is het oog van de tijger, dit is de spanning van de strijd
Neem de uitdaging van onze tegenstander aan
En de laatst bekende overlevende besluipt zijn prooi in de nacht
En hij bekijkt ons allemaal door de ogen van de tijger

Sta op, recht naar de top
Heb het lef, krijg de roem
Ging zo ver, ik ga niet stoppen
Ben gewoon een man die graag wil overleven

Dit is het oog van de tijger, dit is de spanning van de strijd
Neem de uitdaging van onze tegenstander aan
En de laatst bekende overlevende besluipt zijn prooi in de nacht
En hij bekijkt ons allemaal door de ogen van de tijger

De ogen van de tijger
De ogen van de tijger
De ogen van de tijger
De ogen van de tijger

Er zijn tv-series die mij bijblijven, die ik dan ook bij herhaling bekijk, als dat kan tenminste. Ergens rond de tijd dat wij in Assen gingen wonen zag ik DEZE tv-serie voor het eerst. Helemaal mijn genre en bij het einde van elke aflevering zat ik wel te balen dat ik weer een week moest wachten voor de volgende aflevering. Gaandeweg bleven de seizoenen komen en werden het er 15. Dat aantal seizoen heeft gemiddeld 20 afleveringen per seizoen, een feestje want het verveelde me nooit en ik vind het echt knap dat je iets zo lang weet toe te passen.
Inmiddels hebben wij -vanwege de kosten-  de streamingsdienst-abonnementen allemaal weer stopgezet en kan ik het dus niet meer zien. Deze serie is niet de enige, er is nog een aantal dat ik al een paar keer zag en graag nog eens zou zien maar dat terzijde. The Black List is er eentje van en ook Lost staat in dat rijtje. Dat rijtje staat net even hoger op mijn ladder dan Engelse, Scandinavische, Oostblok en USA-crimi's die ik 'gewoon' op tv volg met al dan niet de herhalingen.  Maar goed, terug naar Supernatural dus, alhoewel ik niet de persoon in dit filmpje op nr. 1 heb staan van mijn favo's in deze serie... plaats ik nu wel iets van hem want het is gewoon te leuk om het niet te delen. Het is een herfilming van een scene uit de 6e aflevering van seizoen 4: "Weekend at Bobby's".
Een paar weken geleden kregen we een cadeautje van Ziggo... een jaar lang gratis een streamer en ja hoor... het staat er dus we zijn al weer een tijdje aan het bingen, heerlijk! Er zijn meerdere 'achter de schermen'-video's te vinden, je krijgt zo een aardig kijkje in de keuken van die filmindustrie en ook een beeld van de mensen die erin spelen, dat vind ik een leuke bijkomstigheid. Nou kan ik me ook wel voorstelleen dat onderstaande je niet aan zal spreken, het komt geheid anders op je over als je de serie noch de persoon kent. Voor iemand die ze wel kent, en fan is zoals ik, is dat wellicht anders. Ik vind het in ieder geval te leuk om niet te delen. 




Bovenstaande had ik al een tijdje klaar staan... werd telkens doorgeschoven omdat ik aandacht wilde besteden aan een RIP. Deze week zou dat weer 'moeten' maar ik dacht: "waarom niet gewoon samenvoegen?" Het is immers niet een regel dat totaal verschillende dingen niet in 1 zwijmelpost zouden mogen ofzo?!
Afgelopen dinsdag overleed Abdul "Duke" Fakir op 88-jarige leeftijd. Hij was het laatste -nog levend- lid van The Four Tops, na Levi Stubbs (leadzanger 1936-2008), Renaldo "Obie" Benson (baszanger 1936-2005) en Lawrence Payton (tenor 1038-1997). Kortom, ook zij verdienen een plekje vandaag! 




Fijn Zwijmelweekend iedereen! * ~ *






Heb én hou het goed  
ps. als je reageert met instellingen anoniem, zet dan alsjeblieft je naam in de reactie erbij zodat ik weet dat jij het bent. Bedankt!

16 opmerkingen:

  1. mogge Melody
    mij zeggen de 1st 2 filmpjes niets
    ik hoor dan liever de 4 tops

    fijn weekend groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mogguh Karullll

      Dat had ik al wel verwacht ;-)

      Als ik eht goed begrijp ken je de laatste dus wel... beter iets dan niets ;-)

      Verwijderen
    2. ik zag ook nooit een rocky film en die band zegt me ook niks
      ja van de 4 tops had ik wel gehoord , lang geleden

      Verwijderen
    3. Snap ik wel .... Als je van boksen houdt is Rocky wel te doen maar als je er niks mee hebt dan is het brrrrrrrrrrrrrrr ... .dat snap ik dus ook wel want volgens mij hebben die verder ook weinig succesvols gepresteerd want ik ken die band verder ook nergens van

      Ja dat geloof ik wel, jaren 70/80 enzo

      Verwijderen
    4. ja bbbrrrr :)
      geen idee

      lang geleden in ieder geval

      Verwijderen
  2. Helaas, die rockband ken ik niet. Ik raak ont-zwijmeld merk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geeft toch niks.... het is niet een kwestie van moeten maar mogen hè

      Verwijderen
  3. Het eerste nummer kén ik natuurlijk wel maar nooit geweten dat het filmmuziek is. Wel logisch want ik ben geen filmkijker en zeker geen boksfilms.
    Met de 4 tops hadden we wel iets, en had ook meegekregen dat ook het laatste bandlid nu de tops heeft verlaten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat snap ik helemaal hoor... ik ben ook absoluut niet van dat soort films maar soms zit er muziek in mijn herinneringen waarvan ik weet waar het bij hoort., film/serie/reclame etc maar ik heb geen idee hoe het er komt...

      Ja ik ook... hun muziek vond ik altijd oke'///

      Verwijderen
  4. Het liedje van de film ken ik wel, de film zelf niet. Is er ook niet een sportevenement waar dat liedje gedraaid wordt? En de Four Tops! Ach, die soulbands uit de jaren 70 in identieke pakken die zo mooi ingehouden dansten! Ze zijn er niet meer en de leden ervan dus ook niet. Helemaol gain verkeerd laidje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja precies, idem hier.... ja klopt, bij Darten ... het schijnt het geluksnummer van Barny (of hoe die ook maar heten mag) te zijn...

      Jah klopt... er waren meer van dat soort bands in die tijd.... zo ongeveer mijn middelbare schooltijd....de tegenhangers van status quo enzo

      Verwijderen
  5. Ik houd het maar op de Four Tops. Toen van de week de laatste zanger van de "Four Tops" overleed, dacht ik al dat Abdul Fakir (rip) hier voorbij zou komen. Ik luisterde er graag naar en heb er menig dansje op gedaan.

    Zoals gewoonlijk de laatste tijd, kan ik Jou geen fijn weekend meer wensen. Maar natuurlijk wel een fijne dinsdag vandaag, waarbij er tropische temperaturen worden bereikt. Zet een hoedje op als gaat fietsen.
    Houdoe 🙋

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is prima hoor.... ja, meestal doe ik dat wel als een artiest het tijdelijke met het eeuwige verwisselt.

      Geeft niks hoor... ik weet dat je me het wel gunt :-)

      Zo'n ding heb ik niet... maar is ook niet zo erg, ik heb haar genoeg al kom ik deze dagen niet op de wielen want ik kan amper uit de voeten momenteel

      Moi eh!

      Verwijderen
  6. De Eye of the Tiger is er echt 1 uit mijn jeugd. Hoewel ik nooit een Rocky film volledig heb gezien, ken ik het nummer goed.
    De serie waar je het over hebt zegt me helemaal niets.
    The Four Tops ook niet. Maar het nummer dat ze zingen dan weer wel!
    Ik hou van die disco- clipjes waarbij één persoon voor de variatie nét iets anders doet dan de rest :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah ja .,.. idem hier qua film zien dan bedoel ik

      Dat geeft niks natuurlijk, we kunnen niet allemaal hetzelfde weten/kennen (gelukkig)

      Idem hoor

      Verwijderen