Dag Pooh RIP

dat ik graag mijn dierenpagina's aanpas is al wel algemeen bekend... natuurlijk doe ik dat het liefst bij geboortes en ook aankomsten / ruilingen van dieren binnen parken in ons land... Helaas is er ook nog een andere reden die mij noodzaakt wijzigingen door te voeren... en zojuist kreeg ik bericht van zo'n reden, daar zakte mijn hart wel ff van in mijn schoenen... FF slikken dus!
Afgelopen vrijdag hebben we helaas afscheid moeten nemen van onze zeer geliefde Maleise tapirvrouw Pooh. Een afscheid dat extra zwaar valt, aangezien Pooh drachtig was. Pooh werd 12,5 jaar oud en woonde ruim 10 jaar in Blijdorp, waar zij verschillende jongen voortbracht. Hiermee heeft zij een grote bijdrage geleverd aan het internationale populatiemanagement programma.

Aanvullende info:
De dracht van Pooh verliep in eerste instantie voorspoedig. Een paar weken geleden kreeg de aanstaande moeder echter last van ernstige benauwdheid en ging haar gezondheid zienderogen achteruit. De situatie verbeterde in eerste instantie iets door het toedienen van medicatie. Maar afgelopen week mocht ook dit niet meer baten. Daarom is afgelopen vrijdag besloten het dier uit haar lijden te verlossen. Tegelijkertijd is ook het nog niet volgroeide kalf ingeslapen.
Nog dezelfde avond is tapir Pooh overgebracht naar de Universiteit Utrecht voor autopsie. Onderzoek toonde aan dat de het vrouwtje leed aan borstvliesontsteking en ernstig longoedeem. Het overlijden van Pooh is een verlies voor de dierentuin en voor de soort. De Rotterdamse tapir gaat deel uit maken van een groot internationaal onderzoek naar de anatomie van de tapir. Zo draagt Pooh ook na haar dood nog bij aan soortbehoud van dit bijzondere dier.

Tygo... zal wel ff moeten wennen maar hopelijk op termijn zich weer verenigen met een nieuwe dame...




Heb én hou het goed  

Wil je aub je naam in de reactie achterlaten wanneer je gebruik maakt van de instellingen 'anoniem', dan kan ik zien dat jij het bent. Dank je wel!

14 opmerkingen:

  1. Ach wat erg van Maleise tapirvrouw Pooh niet meer is. R.I.P
    Prachtig om te zien. Deze soort zie je ook heel erg weinig van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja vreselijk!!

      Dat klopt wel, zoveel dieren zijn er niet, zeker niet van deze versie

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Nee helaas niet... zulke dingen overkomen dieren net zo als mensen...

      Verwijderen
  3. mogge Melody
    wat een naar nieuws
    ik leef met je mee
    rust zacht Pooh

    geniet de dag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mogguh Karullll

      Ja nou en of.. .dubbel ook hè.... want met haar overlijden stierf ook de baby in haar buik...

      Dank je wel.

      Verwijderen
    2. ja zeker dubbel 🥲
      echt in en in triest

      Verwijderen
    3. jah daarom... maar goed, het is zo het is... het leven gaat verder en wij ook...

      Verwijderen
    4. ja het leven raast voort
      ik sprak vanochtend nog ff met de vrouw van m'n broertje :(
      verdriet blijft , ze heeft enorme steun aan haar zus , en het leven van alle dag weer wat op de rails

      Verwijderen
    5. Daarom. Jah dat is ook zo.... ik herken dat wel, heb veel mensen verloren de laatste 10 jaar en daar heb ik af en toe nog knap last van

      Verwijderen