maandag, april 01, 2024

Leren door te proberen #4

Inmiddels  2 weken verder en een week actief hier. Heb al heel veel ontdekt en gevonden en in veel gevallen werkt het net zo als bij wp maar in veel gevallen ook niet.  Uiteraard wil ik ook hier stoeien met layouts want ik hou nou eenmaal van 'nieuwe kleding' vooral als het 2e of meer -hands is. 
In WP heb je bij gratis bloggen geen mogelijkheden de layout naar je zin aan te passen, dat kan alleen als je daarvoor betaalt. In dat geval krijg je een extra scherm waarin je css-codes kunt plaatsen die dus doen wat je beoogt zonder daarbij de originele bron te verstoren. Ga je bij WP in de originele bron werken en doe je iets verkeerds dan kan het knap mis gaan en gaat je blog op zwart. In Blogspot moet je het wel in de originele bron doen, doe je daar iets verkeerd dan krijg je een melding en wordt de wijziging simpelweg niet geaccepteerd, kortom, geen man overboord. 
Tot ongeveer een jaar geleden kon je in wp thema uitproberen en aanpassen alvorens te beslissen of je het wel of niet wilde gaan 'activeren'. Die mogelijkheid hebben ze uitgeschakeld, dus je wordt gedwongen een layout te installeren en als je het dan niet mooi vindt lijken ziet je blog er tijdelijk niet uit totdat je iets activeert wat je wel leuk genoeg vindt. 
Dat is bij blogspot anders. Je krijgt tal van thema's aangeboden (GRATIS!) en wél met de mogelijkheid eea uit te proberen, er zit zelfs een 'live-view' bij, dus je kunt kijken hoe jouw blog eruit ziet als je dat thema zou inschakelen. 

Wat ik de afgelopen dagen ook constateerde vond ik wel bijzonder grappig, het opende gelijk luikjes in mijn hoofd naar de begintijd van het bloggen. Weblog om precies te zijn. Toen Weblog 25 jaar terug startte werd er nog niet gewerkt met html, css etc maar ging alles in BB. Je kon in die tijd zelf bepalen of je zijkolommen wilde, hetzij links, hetzij rechts, hetzij allebei. Ook kon je zelf bepalen toen, hoe breed het allemaal moest zijn. (Dat heeft bij WP nooit gekund, tenzij je kennis van / toegang had tot css dan uiteraard)., Hier bij blogspot kan dat dus wel. Ook hier mag je zelf bepalen of je zijkolommen wilt, zo ja waar.  

"Mis" ik iets van WP? Ja. / Is dat reden om terug te gaan? NEE!
- Het liken van berichten en/of reacties kan niet. 
- Reacties wijzigen kan niet. 
- E-mailadres / URL van de reageerder zie je niet. 
- Bepaalde tekst wordt niet omgezet in emoticons/emojis 
- Gerelateerde posten. (niet nodig, label=categorie dus klik=gerelateerde posten) 
- Pagina's als subs onder hoofdpagina hangen

Ik zoek nog wel ff verder, leer meer omdat ik alles probeer, dus tot een volgende keer! :-) 


Heb én hou het goed  

16 opmerkingen:

  1. Goedemiddag Melody, ik heb aandachtig hier zitten lezen en dit is allemaal natuurlijk begrijpelijk waarom je weer terug bent gegaan naar Blogspot. Ik (Ferry) weet dat men als WordPress alleen bij wp.com aangesloten zijn en zelfs wanneer men abonnement hebben... dat dit zelfs problemen kan geven. Een goed voorbeeld is dat wp.com samen werkt met de plug_in Jetpack en dat men hierdoor bijna niets anders kunnen uitvoeren. Maar soms kan het behoorlijk fout gaan. Vanmorgen nog... kreeg ik een update melding van een plug-in programma... dus ik deze bijwerken en daarna werkte de hele site niet meer. Maar uit ervaring moet je wel kunnen snappen dat dit door dat bijwerken kwam. Dus moest ik een verbinding aanleggen met het programma FileZilla (ken je vast wel?) en daarmee die hele plug-in programma/onderdeel handmatig verwijderen en weg is het probleem en mijn site deed het weer. Je kunt alle kanten tegenaan lopen met WordPress. Daarom is de backup systeem zo belangrijk. Dan kun je eventueel de hele zooi in één keer terug halen, wanneer het echt nodig mocht zijn. Wij zijn zelfstandig gebruiker van WordPress en we zitten gelukkig niet aan verbonden met wp.com en dit benadrukt ik nogmaals, totaal niets! Hierdoor heb je alle mogelijkheden doe je maar wil en kan beschikken om het systeem naar jou smaak te krijgen. Zeker met behulp van nodige plug-in programma's. Zo breed of wat dan ook en hoe je hem wil hebben. Ik herschrijf vaak bepaalde teksten en weet ik veel allemaal nog.

    Mis ik iets aan WordPress? Bij ons is het antwoord NEE. Dus de tegenovergestelde. Want al die mogelijkheden hebben wij namelijk wel met WordPress en ik (Ferry) weet zeker dat vele andere WordPress gebruikers dit ook wel voor een deel kunnen beheren.

    Ja, dit kan soms heet vervelend voor je zijn. Daar hebben we alle begrip voor. Gelukkig ben je al een stuk opgeschoten hoe je weblog wil hebben, breder... en met daarbij de widgets vensters aan de rechterkant, in dit geval. Dit is allemaal prima, zoals je al mee bezig bent. En we weten het zeker dat dit voor jou de enige juiste besluit was geweest. Uiteindelijk wil je toch graag verder bloggen, zoals het hoort. Maar dan zonder problemen. Dit zou echt het mooiste zijn.

    We wensen je nog veel suc6 met je blog. En we wensen je nog mooie dag afsluiting voor vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Ik weet het allemaal, heb ook jaren bij een eigen domein gezeten... eerst bij 'mijndomein' en toen bij 'hostnet' ... maar daarmee gestopt vanwege de hoge kosten tegenover de slechte service. Ik weet zelf veel van css etc maar als ik écht vastliep kreeg ik geen hulp... dus daarmee gestopt. Toen was wp gratis nog wel oke'; nu al lang niet meer, en het gaat niet beter worden..

      Kortom... met een lager inkomen moet je sowieso goed uitkijken wat je met je geld doet en ik vertik het geld te spenderen aan iets dat elders gratis kan. Vandaag hier bij blogspot, en het bevalt me prima.

      Verwijderen
  2. zo zo , jij bent in je element als er in de bovenkamer allerhande luikjes open gaan :)
    ik heb bij msn space en blogspot ook nog wel met html gestoeid :)
    gelukkig waren er die er beter mee overweg konden dan ik
    Ferry is ook een liefhebber van dat allemaal uitproberen , wist ik al
    wens je suc6 verder

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja beetje wel

      Er zijn er altijd die het beter kunnen maar ook die het slechter kunnen ;-) en vragen kan nooit kwaad dus bijleren kan altijd

      Ja klopt, wist ik

      dank je wel

      Verwijderen
  3. Het komt wel goed. Je weet waar je mee bezig bent, dat is al heel wat.
    Je komt bij mij binnen in Updates, waarom is dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohja hoor, ik ben niet iemand die snel ergens vertrouwen in heeft maar hier voelt het wel goed
      Dat is ook zo.

      "updates'? Waar is dat bij jou?

      Verwijderen
  4. Nou plekje gevonden dus, ik kijk het nog ff aan, ben eerst veel op camping, straks Kreta daarom blog ik momenteel niet tot nauwelijks. Ik zie wel wanneer ik terug kom en waar!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik like zelden een blog. Als ik ergens lees, laat ik een reactie achter, of klik de blog weg. Moet je in blogspot een eerste reactie van iemand goedkeuren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik ook... dus zo belangrijk vind ik het zelf niet. Ik zocht er een tijd naar om mijn bezoekers die mogelijkheid te kunnen bieden... inmiddels heb ik dat zoeken even gestopt.

      Nee hoor, is ook niet in te stellen. Of je modereert of niet... al dan niet met captcha. Ik zie geen reden om te modereren... ontstaat dat, dan kan ik het altijd nog aanpassen. Het is alles of niet, zowel met als zonder modereren dus.

      Verwijderen
  6. Ja jij bent een echte knutselaar en bent pas gelukkig wanneer je lekker kunt wroeten in de mogelijkheden.
    Fijn dat je het naar je zin hebt .

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als ik dit allemaal zo lees maak ik weinig gebruik van alle mogelijkheden. Ik weet niet eens waar ik ze moet zoeken, maar ik mis ze (denk ik) ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zolang als ik je al ken - je volg- kan ik me niet heugen dat jij iets aan je blog wijzigde (op het reageren na dan wellicht) dus ja ik geloof je op je woord ;-)

      Is ook niks mis mee... zolang het goed voelt mooi zo laten, je weet dat ik altijd zeg "volg je hart want dat klopt'

      Verwijderen
  8. Ik heb in het verleden wel eens wat geprobeerd, maar voelde me meteen op mijn eigen blog niet thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat gevoel herken ik heel goed... ook een reden waarom ik bij wp wegging, alle mooie (en gratis!) thema's verdwenen gaandeweg en werden vervangen door afzichtelijke -veel te dure- thema's die gericht zijn op bedrijven ipv bloggende mensen zoals jij en ik

      Verwijderen