Dacia #2

Zoals ik eergisteren HIER al beloofde... nu het vervolg.

Gisterenochtend stapten buuf en ik op de fiets en een klein kwartier later namen we plaats in één van de zalen in het Drents Museum. Na het voorstellen van de sprekers -én de nieuwe huisstijl met logo (zuchttt)- startte men dan eindelijk met het doel van onze komst. "Het rijk van goud en zilver van Dacia". Lang verhaal kort... DACIA, HET ROEMENIË VAN DE OUDHEID - “De vlam van de democratie blijft branden.” Het referendum over het aanblijven van de Roemeense president Traian Basescu is ongeldig verklaard. Veel Roemenen zijn ontevreden over de president, omdat hij zich zou bemoeien met het Roemeense juridische systeem. Tegenwoordig is Roemenië een democratie, maar het land was in de oudheid de locatie van het koninkrijk Dacia. In de 7e eeuw voor Christus werd het huidige Roemenië bevolkt door een stam die door de Grieken de Getae werden genoemd. Dit volk stichtte in de 2e eeuw voor Christus het koninkrijk Dacia, dat toen het in aanraking kwam met de Romeinen al redelijk beschaafd was. De Daciërs verbonden zich echter aan de Scordisci en de Dardani, stammen die op vijandige voet met Rome verkeerden. Ook kozen de Daciërs tijdens de burgeroorlog van Caesar (49 v.Chr.-45 v.Chr.) voor zijn tegenstander, Pompeius Magnus. Caesar bereidde zich na zijn overwinning voor op een strafexpeditie, maar werd in 44 voor Christus vermoord voordat hij de kans kreeg om dit uit te voeren. Nadat Rome in 30 voor Christus een keizerrijk werd, lieten de Romeinen Dacia enige tijd met rust. De Dacische koning Decebalus reorganiseerde in 85 na Christus zijn koninkrijk en zijn leger en maakte er een machtige staat van. Vervolgens trok hij met zijn leger de Romeinse provincie Moesia plunderend binnen, waardoor de Romeinse keizer Domitianus wel moest reageren. De Daciërs werden teruggedreven en de Romeinen vielen zelf Dacia binnen. Vanwege een oorlog met de Germaanse Marcomanni moesten ze zich echter weer terugtrekken en sloten ze een wapenstilstand met Decebalus. De Romeinse keizer Trajanus kwam terug op dit verdrag. Hij viel Dacia binnen in 101 en versloeg de Daciërs tweemaal, bij Tapae in 101 en bij Hulpe in 102. De Dacische hoofdstad Sarmizegethusa werd ingenomen en Trajanus achtte de Daciërs onderworpen. Decebalus was echter niet verslagen en begon na de Romeinse terugtrekking in 105 opnieuw plundertochten uit te voeren. De tweede strafexpeditie van Trajanus maakte definitief een einde aan de Dacische weerstand en Decebalus pleegde zelfmoord in 106. De Romeinen vernietigden het Dacische koninkrijk en maakten van het gebied een Romeinse provincie. Grofweg op de locatie van het vroegere koninkrijk Dacia ligt tegenwoordig de republiek Roemenië, dat haar naam dankt aan de Romeinse overheersing die begon in 106 na Christus.

Na de preview tolden onze hoofden en rustten we even uit bij een bakkie leut in het restaurant in het museum. 'Willen we nu de tentoonstelling gelijk doen of doen we dat op een later tijdstip?' is inmiddels al wel de standaardvraag tussen ons tweetjes want de previews worden altijd enorm goed bezocht. Met zo'n drukte kun je niet rustig alles bekijken, laat staan ervan genieten. En zo zat ik even later op mijn gsm de kaartjes te reserveren voor een andere datum. Dat werd vandaag... 'dan hebben we de info nog vers tussen dde oren' zei buuf, en dat is natuurlijk ook zo. We spraken af dat we rond het middaguur op de fiets zouden stappen... en zo besloten zo gedaan...
Na een boterham tussen de middag stapten we op de pedalen en lieten we de wielen draaien... om die enige tijd later vast te ketenen aan palen in de grond zodat ze relatief veilig stonden (blijft altijd de vraag hè?) .

We lieten ons verrassen kan je wel zeggen, het goud en zilver blonk ons tegemoet... en zo her en der zagen we wel dingetjes waar we een beetje (beetje maar hoor) hebberig van werden... De teksten erbij lezen was een herhaling van zetten eigenlijk want er stond niets dat we gisteren niet gehoord hadden. Iets horen is -vind ik- indrukwekkender dan zelf lezen maar daarover mogen smaken verschillen natuurlijk. Uiteraard zette ik bij thuiskomst de foto's in een album online en die zijn te bekijken door op onderstaande foto te klikken. Veel plezier, enne niet kwijlen hè *glimlach

Wwat we overigens ook concludeerden was dat we -achteraf bezien- het eea al wel wisten maar ja ook dat we al zo lang van school af zijn dat het logisch is dat dat diep in onze geheugens weggestopt ligt ipv bovenaan. Overigens...terwijl ik dit zo zit te typen zapt J de zenders langs en komt uit bij het kanaal van RTV Drenthe, laat daar nou toevallig (toeval bestaat niet) een documentaire op uitgezonden worden die over hetzelfde onderwerp gaat... Wordt uiteraard wel een aantal keren herhaald... kijk voor meer info op: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/16649699/documentaire-dacia-rijk-van-goud-en-zilver-te-zien-op-tv-drenthe




Heb én hou het goed  

Wil je aub je naam in de reactie achterlaten wanneer je gebruik maakt van de instellingen 'anoniem', dan kan ik zien dat jij het bent. Dank je wel!

18 opmerkingen:

  1. Ze sloegen elkaar toen al de hersens in, vaag herinner ik me wat lessen van de Griekse geschiedenis.
    Maar men houdt er een mooie tentoonstelling aan over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat klopt... hebberigheid en machtsvertoon, dat is nu niet anders, zal ook wel nooit veranderen

      Dat zeker

      Verwijderen
  2. Leuk hoor, zo'n preview. Wij maken er in Alkmaar ook vaak gebruik van om later op een rustig moment nog eens terug te keren. Dan merk je hoe prettig een Museumkaart is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt... wij deden er ook al meerdere... klopt ook, ik ben lid van het museum hier... is een behoorlijk stuk goedkoper dan de jaarkaart ... en ik kan dan introducees meenemen, waardoor buuf dan 'profiteert' ... en als het om museua buiten onze stad gaat, gaan we op haar vriendenloterijpas want dan mag zij een introducee meenemen

      Verwijderen
  3. Oeps te snel op verzenden gedrukt. Je fiets veilig stallen ... de accu van meneer F. zijn E-bike is een paar jaar geleden voor het museum in Assen gejat. Rare gewaarwording als je weg wilt fietsen en de boel blijkt niet te werken zoals je gewend bent. Gelukkig was mijn fiets nog intact dus 'sleurde' ik in standje sport echtgenoot naar de camping in Rolde terug. Verzekering dekte alle forse schade.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. geeft niks toch

      Jah dat is wel een dingetje hè... de mijne zit aan het frame vast geloof ik , zegt J. Ik zet mijn fiets dan op slot en heb een los slot erbij dat ik altijd gebruik, door het frame heen aan een paal. Alhoewel dat wellicht een valse veiligheid oproept want als ze m echt willen pakken ze m toch wel. Maar ja de verzekering hè ...Zoals jij hebt bemerkt.
      Ik probeer t te vermijden maar ik kan zo kwaad worden ... men moet gewoon met zjn klauwen van andermans lichaam en spullen afblijven. Politie doet veel te weinig maar dat is hen niet aan te rekenen helaas.

      Verwijderen
    2. Sinds dat gebeuren klinken we de fietsen ook aan elkaar vast, maar dan nog is de accu niet veilig en om bij elk rondje met zo'n zwaar geval in je rugtas te lopen is geen optie.

      Verwijderen
    3. Dat doe ik ook altijd als ik iemand bij me heb hoor. De accu van onze fietsen zitten vast in het frame, dat scheelt wel denk ik. Ik zou er ook niet mee gaan sjouwen.

      Verwijderen
  4. Ik heb de handjes op de rug gehouden... écht waar!Ik hoef natuurlijk ook niet álles te hebben maar een paar "kleinigheden" vallen wel in de smaak. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dat is een mooi stapeltje goud bij elkaar , zou het inruilen voor fijne wandelvakanties mee te betalen
    ik hoef er niets van in huis te hebben :)
    nee ik werd niet hebberig en heb ook niet gekwijld :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja nou en of. Dit is bij elkaar zoveel waard... daar kun je meer wandelvakanties voor aanschaffen dan dat je nog tijd hebt om ze ook daadwerkelijk te lopen ook al zou je 200 worden ;-)

      Snap ik wel hoor...

      Verwijderen
    2. ach eerst maar mak an in 3 x Texel bewandelen , dan zie ik wel weer :)

      toch wel hé :)

      Verwijderen
  6. Jullie waren er snel bij! De tentoonstelling is pas sinds zondag open. Super.
    Mooie foto’s. Dank voor alle info. Dat ga ik eens rustig bekijken.

    Ik ben van plan een keertje in het weekend te gaan. Dan is er ook een gratis lezing.
    Op een moment dat het rustig is.
    Ik las al dat het soms erg dringen was voor de vitrines.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jah kloptl... kwam zo uit... en het is wel fijner (hebben we bemerkt) omdat je de info nog vers in je hoofd hebt .... Dank je wel, en graag gedaan, leef je uit ;-)

      Jah klopt, werd gisteren ook gemeld via de intercom... we zagen enkele bezoekers toen ook gelijk vertrekken .... Mwah, dat viel wel mee maar dat komt wellicht omdat we er om lunchtijd waren... toen wij er waren liepen er een paar koppels.. al met al zo'n nog geen 20 mensen

      Verwijderen