Dacia

Dacia, rijk van goud en zilver; "De Daciërs zijn een volk dat vanaf de 4e eeuw voor Christus een groot deel van het tegenwoordige Roemenië bewoonde. Dankzij de aanwezigheid van goudmijnen bereiken zij een zeer hoog niveau van verwerking van edele metalen, zowel op technisch als artistiek vlak. Het National History Museum of Romania in Boekarest heeft een topcollectie op dit gebied en leent een groot aantal goudschatten en andere objecten uit de rijke geschiedenis van de Daciërs uit aan ons museum. Van 6 juli 2024 tot en met 26 januari 2025 tonen we de geschiedenis van het rijk Dacia in een tentoonstelling en publicatie waarbij de prachtige goudschatten ware blikvangers zijn."
De aankondiging van deze tentoonstelling in het Drents Museum, hier in de stad, viel enige tijd terug op mijn mailmat. Als liefhebber van goud en zilver, ook al kan ik het laatste niet goed verdragen, was mijn interesse uiteraard gelijk gewekt. Ik stuurde de uitnodiging voor de preview door naar de buuf en ook zij had gelijk interesse en dus boekte ik voor ons de aanwezigheid bij de introductie. Morgenochtend rond de klok van 11 stappen we dan dus op de fiets (tenzij het regent uiteraard) en peddelen we enkele km's zuidwaarts de stad in.
 
Deze tentoonstelling ---lees er meer over op: https://drentsmuseum.nl/tentoonstellingen/dacia-rijk-van-goud-en-zilver--- start zondag en duurt t/m 25 januari 2025... alle tijd dus om je te vergapen aan die edele metalen. Dat gaan wij zelf ook doen natuurlijk, de foto's zullen dus ongetwijfeld nog gaan volgen.

Kortom... wordt vervolgd...



Heb én hou het goed  

Wil je aub je naam in de reactie achterlaten wanneer je gebruik maakt van de instellingen 'anoniem', dan kan ik zien dat jij het bent. Dank je wel!

6 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. dat komt goed... morgen gaan we de tentoonstelling bekijken, vandaag was echt te druk

      Verwijderen
  2. Wij zijn momenteel in Roemenië in het gebied van de Daciërs. Indrukwekkend en gaan zeker ook in Drenthe naar het museum.
    Als het je interesseert: https://youtu.be/p58dvN68xNM?si=_zira6qWP65qo3C_

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoioi.... wat bijzonder.... beetje jaloers ben ik stiekem toch wel :-) dank je wel voor je video!! Dat zou ik je ook graag adviseren... niet alleen de tentoonstelling van Dacia... maar er is zoveel meer moois te bewonderen daar... de entreehal met trappenhuis alleen al... is om van te watertanden

      Verwijderen