zaterdag, april 13, 2024

3 Woorden van Bert #3



De maandelijkse schrijfuitdaging van Coach Bert
14 april 2024 koos hij de woorden: ~ opvlieging ~ dijkwacht ~ lokvogel
3 Woorden van bert #2 - - - > HIER
3 Woorden van Bert #1 - - - > HIER

"Je bent niet goed bij je hoofd, man man man, je lijdt aan bevliegingen"
Oh nee hoor, ik heb hooguit last van opvlieging.
"Opvlieging"? (met nadruk op elke letter uitgesproken), "sinds wanneer ben jij een vrouw dan, of heb ik het wetenschappelijk bewijs gemist van het feit dat ook mannen opvliegers kunnen krijgen?"
Ik heb het helemaal niet over opvliegers, ik zei opvlieging, want dat is wat ik ga doen, ongeacht wat jij of wie dan ook ervan vindt.




"Maar jouw werk dan? Je kan je collega's er toch niet alleen voor laten opdraaien?" Pfff alsof dat wat zegt, als ik een hartstilstand krijg moeten ze zich ook zonder mij redden. Firma Dijkwacht heeft ook een personeelsdienst hoor, ze zetten maar vacatures online enzo. Ik ben vastbesloten, ik vertrek! Jimmie griste zijn rugzak van de grond, gooide het over zijn schouders en nadat hij de deur met een zwaai opende, zwaaide hij zonder achterom te kijken en trok de deur met een luide knal achter zich dicht.
Vastberaden stapte hij voort, pakte zijn vaders ouder fiets uit de schuur en peddelde enkele kilometers naar het verderop gelegen oud leger vliegveld dat al eeuwen buiten gebruik was. De afgelopen maanden had hij in stilte en het grootste geheim het oude vliegtuig dat er stond opgeknapt en gevuld met vele voorraden. Tal van zaken die hij dacht nodig te hebben op zijn ontdekkingstocht. Ook had hij alle boeken en tijdschriften die hij maar had kunnen vinden verzameld. 'Alweer een jaar geleden' mompelde hij voor zich uit, 'dat ik op dit spoor kwam'. In zijn hoofd had zich een zaadje geplant en dat was ontsproten. Niets of niemand zou hem tegen kunnen houden, hij moest en zou deze reis maken en zijn droom vervullen. Alle beschrijvingen die hij had gelezen hadden zijn plan steviger in hem verankerd. Hij zou geschiedenis schrijven, hij zou degene zijn die de LayaLaya-vogel en diens betoverende lokvogelroep, aan het grote publiek zou tonen.
Die droom kwam uit maar anders dan hij had gehoopt. Hij strandde in de Rimbula-Jungle alwaar hij een leven moest opbouwen want gered worden zat er niet in. het kompas was al kaduuk geweest, had hij niet kunnen repareren dus niemand -hijzelf niet eens- wist in welke richting ze hem moesten zoeken. In Wildlands bouwde hij dat leven op terwijl hij bleef zoeken naar de LayaLaya-vogel.


Heb én hou het goed  

14 opmerkingen:

  1. Wat een schitterend verhaal?!
    Sorry, ik was je even kwijt de laatste dagen. Ik vergat dat je niet meer op WP zit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeps, vraagteken hoort er niet te staan.

      Verwijderen
    2. Dank je wel. Is niet geheel zelf verzonnen hoor.... is het verhaal van de echte Jungle Jim van Wildlands Emmen ;-)

      Verwijderen
  2. mooi verhaal zo rond dat oude vliegtuig en Jim :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is een knap verhaaltje.
    Het beest met dat gewei is zeker de Laya-Layavogel? 😅
    (Dat ken ik ergens van....🤔)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. `dank je wel.

      ja in mijn beleving dan hè

      Klopt, ik heb de foto al vaker gebruikt...

      Verwijderen
  4. Het zijn niet de eenvoudigste woorden om aan elkaar te breien, maar rima gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nee op zich niet maar voor mij in dit geval wel want het verhaal bestaat al.. hoefde het alleen maar op te schrijven en aan te vullen met mijn eigen breinspruitsels

      Verwijderen
  5. Voor mij is dit een verwarrend verhaal, ik mis het samenhangend geheel . Liefs van mij, Geesje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm. Het goit om een man dai zien oign kop volgt en doar heul tevreedn mit is

      Verwijderen