Een tandje (niet) bijzetten





De slagtanden van de jonge Afrikaanse olifant Bumi groeien goed door! Dat mag ook wel, want een volwassen olifantenstier kan slagtanden hebben tot wel drie meter lang! Bij wilde olifanten is er wel iets aan de hand met die slagtandlengte. Uit onderzoek blijkt dat in olifantenpopulaties die veel last hebben van stroperij, er steeds meer vrouwtjes zijn zonder slagtanden. Hoe zou dat komen? Stropers doden vaak de olifanten met de grootste slagtanden. De olifanten zonder slagtanden zijn dus in het voordeel, want zij zijn geen doelwit. De slagtand-loze vrouwtjes geven hun genen vervolgens door aan hun jongen, waardoor er steeds meer olifantenvrouwtjes zijn zonder slagtanden. Ouwehand Zoo Foundation (Ouwehand's Dierenpark te Rhenen) steunt de Big Life Foundation, een organisatie die probeert stroperij tegen te gaan. Ook meehelpen? Kijk dan hier: https://www.ouwehand.nl/nl/natuurbescherming/ouwehand-zoo-foundation/ozf-projecten/afrikaanse-olifant-1




Triest dat 'we' als mensheid nog steeds niet de stroperij tegen kunnen gaan maar gelukkig laat Moeder Natuur haar macht zien door zelf in te grijpen en dingen aan te passen, al gaat dat natuurlijk te langzaam, maar onder mom van beter iets dan niets is het toch een mooi gegeven.


Photo Sunday ~ Zondag 28 juli ~ Horizon ~ #887 sinds 5 juni 2007








Heb én hou het goed  

16 opmerkingen:

  1. Prachtige foto, net of de melktandjes door komen op naar een volwassen gebit. Hans

    @ kamperen is niet iedereen zijn hobby, het gekreun en gesnurk is zeker een flinke hobbel die je moet nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja toch. Bumi is nog geen 4 dus zijn tandes zijn nog niet zo groot als die van zijn moeder Duna

      Nou dat dus ;-)

      Verwijderen
    2. Dat zou inderdaad prachtig zijn, bij Bumi komen die ook wel ... .zijn vader en moeder hebben ze namelijk ook

      Verwijderen
  2. er gaat veel geld rond in dat criminele wereldje , en de overheden van de landen waar de olifanten leven strijken graag wat smeergeld op , natuurlijk ontkennen zij dat
    dan zijn er de idioten die allerhande idiote middeltjes aan die tanden toewijzen , al is al lang bewezen dat , dat niet zo is :(
    in en in triest

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja helemaal mee eens.... en dan heb je nog die groep idioten die het leuk vinden asbakkes en wat al niet meer van dierentanden/huid etc te hebben

      Verwijderen
  3. Zolang er ivoor voor hoge prijzen verkocht kan worden zal er zeker gestroopt worden. Hoeveel parkwachters er ook rond lopen ik vrees dat het voorlopig nog niet klaar zal zijn met die waanzin.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ‘ Hoe zou dat komen? Stropers doden vaak de olifanten met de grootste slagtanden. De olifanten zonder slagtanden zijn dus in het voordeel, want zij zijn geen doelwit. De slagtand-loze vrouwtjes geven hun genen vervolgens door aan hun jongen, waardoor er steeds meer olifantenvrouwtjes zijn zonder slagtanden.’
    Ik vind het wel heel mooi en bijzonder dat olifanten dit zelf oplossen door de slagtanden korter te ‘maken’.Mooie aanpassing. De natuur blijft heel mooi en bijzonder.

    P.S kun je ook instellen dat je blog mijn gegevens onthoudt? Scheelt weer tikwerk. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is op 'korter' termijn maar geschiedenis heeft wel geleerd dat flora en fauna zich aanpassen aan de (on)mogelijkheden... dit is weer zo'n voorbeeld.

      PS... meis, als ik kon toveren.... maar nee helaas.... de enige tip die ik je wat dat betreft kan geven is.... gebruik google chrome browser, log in en ga daarna pas reageren bij blogspotters... in dezelfde browser maar dan in een nieuw scherm uiteraard.... dan gaat die inlog automatisch .

      Ik weet dat blogspot geen mails van tegenreacties stuurt ... ik weet ook niet welke abovorm jij hebt dus ik zet dit antwoord ook nog evenin je whatsapp....

      Verwijderen
  5. We hebben al contact gehad.
    Omdat ik geen cookies wil, houd ik het maar bij StaartjeLiesbeth.
    Die naam onthoudt mijn iPad en hoef ik alleen de ‘St’ te tikken.
    Het is een vervelend dilemma bij Blogger.
    Ik roei wel met de riemen die ik heb…. 🚣 Geen probleem 😌😀
    Ik ga er verder geen tijd aan verspillen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Juppppp ;-) Helemaal goed meis! Er is geen foutloze provider helaas, anders zat ik daar wel ;-)

      Verwijderen