Da's óók mooi! #3

Al geruimte tijd geleden kwam Daphne ermee op de proppen. In 1e instantie had ik zoiets van, mwah, heb ik daar zin in? Wil ik daar moeite voor doen? En meer van dat soort vragen, ook J had soortgelijke gedachten. Tot... we aan de slag gingen met 'bezuinigingen' om ons voor te bereiden op een dalend inkomen per ingangsdatum pensioen van J. Onze zoektocht naar info leverde op dat we een fors stuk moesten laten vallen qua inkomen en tja aangezien ik pas in februari 2030 mijn pensioen tegemoet mag gaan zien (vooropgesteld dat ik er dan nog ben uiteraard) moeten we ons blijven redden van 1 inkomen zoals we dat al jaren doen nadat ik ontslag nam. Nee niet om te klagen ofzo hoor maar gewoon ff de feiten benoemen. Inmiddels zijn mijn 'bezwaren' als sneeuw voor de zon verdwenen en profiteren we er volop van, scheelt een hoop centjes elke week kan ik je zeggen.

Ik lees er -tot nu dan- bij geen enkele blogger iets over dus ik vraag me af wie het kent / gebruikt etc. Waarover ik het heb? De app "Too good to go"? En dus vraag 2: "Wie gebruikt het ook?" Dus vraag 3: "Wat vind je ervan?".

"Too good to go" staat voor een 'verspilling voorkomen'. Diverse supermarkten, groenteboeren, slagers en bakkers werken in die app samen en bieden dagelijks 'verrassingspakketten' aan. Zo'n pakket kost dan 4,99 en kun je aan het eind van de dag tussen 2 bepaalde tijdstippen ophalen. Je betaalt vooraf, ook daar heb je tal van mogelijkheden voor, ik gebruik voor online betalingen 99 van de 100x altijd Paypall omdat ik dan verzekerd ben. Mocht de winkel in kwestie aan het eind van de dag niets (of niet genoeg) overhouden dan kan het gebeuren dat je reservering wordt geannuleerd, dan krijg je je geld uiteraard terug. 

Voor alle duidelijkheid, ik reserveer me niet suf aan pakketten maar alleen dan als er iets nodig is. 1x per week bijv. reserveer ik een broodpakket. De verrassingspakketten gem. 2x per week, afhankelijk van wat zo'n pakket aan inhoud heeft. Dat weet je van tevoren nooit. De pakketten bevatten altijd voedingsmiddelen die aan het eind van hun houdbaarheidsdatum zitten, prima eetbaar nog maar wettelijk verboden voor de verkoop. Dus in plaats van het in de kliko te gooien, maakte zo'n supermarkt er dan pakketten van a 5,00 euro dus. Het mooiste aan die pakketten is dat de waarde altijd een veelvoud van die 5 euro is. Het verschilt per keer maar wij hebben nog geen pakket ontvangen die onder de inhoudswaarde van 25 euro zat. Natuurlijk kan het gebeuren dat er iets in zit dat je niet lust, dat gebeurt hier ook wel eens, dat geven we dan weg, of aan de buren of ik leg het in de voedselkasten in de wijk voor hen die nog minder te besteden hebben dan wij.

Kortom... wij werken mee aan het verkleinen van de afvalberg, helpen voorkomen dat voedsel verspild wordt, én het is goed voor onze portemonnee, heel blij mee dus!!   




Heb én hou het goed  

Wil je aub je naam in de reactie achterlaten wanneer je gebruik maakt van de instellingen 'anoniem', dan kan ik zien dat jij het bent. Dank je wel!

27 opmerkingen:

  1. Hier doen mijn zoon en schoondochter ook al heel lang aan mee, het verbaast me soms wat er wel allemaal niet n zit. ook zij delen datgene waar zij geen gebruik van maken met anderen. Een mooi initiatief dit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ahh okeee, mooi!
      Ja ons ook elke keer weer hoor.
      Vinden wij ook!

      Verwijderen
  2. Ik ken het wel.
    Kinderen maken er ook weleens gebruik van. Ik heb het weleens gedaan, maar er zit weinig in wat ikzelf kon gebruiken of ze waren al op.
    Wat moet ik met een hele taart? Fijn dat het jullie bevalt! Alleen maar winnaars

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aha oké. Ja dat kan inderdaad gebeuren... wij gingen er dan iets van fabriceren of evt eerst opzoeken online.. maar meestal gaat het naar de buren en dus ook in die voedselkasten
      Haha ja dat is hier niet anders... wij zijn beiden niet zulke taarteters maar gelukkig de buren wel
      Ja toch!

      Verwijderen
  3. Er zijn wel bloggers die er af en toe ook gebruik van maken al weet ik zo gauw even niet wie . Die zijn voor zover ik weet tevreden. Voor mij is het niets, ik ben een té kleine eter én vooral nogal kieskeurig, er zitten heel veel dingen bij die ik zelf nooit koop. Maar natuurlijk prima dat op deze manier minder voedingsmiddelen weggegooid worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohh oké... dat geeft niks. Ja daar kan ik me wel iets bij voorstellen inderdaad. Dat is het hoofddoel hè

      Verwijderen
  4. Ik heb die app een tijdje gehad, maar terug weg gedaan omdat ik er eigenlijk nooit op in ging. In dat hele pakket zaten een paar zaken die me lagen, de rest zou ik vb nooit zelf gekocht hebben.
    Er is hier ook een facebookgroep die overschotten aanbiedt in de omgeving.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah ja snap ik .... jah die is hier geloof ik ook... heb ik wel eens voorbij zien komen inderdaad

      Verwijderen
  5. eerlijk gezegd had ik er nog niet van gehoord , wel die koelbakken bij de supermarkten waar je voor weinig kan kopen
    en je moet maar net treffen dat het van jou gading is lees ik wel in de reacties
    het is heel goed tegen de afvalberg en het leeglopen van de knip

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah oké.... ja dat is ook zo... maar gelukkig troffen wij het met veelal groentes en vlees .... en brood is altijd goed nartuurlijk

      Dat is ook zo, en dat weegt het zwaarst vind ik

      Verwijderen
    2. beetje geluk heb je nodig , dat is in deze net zo
      het leven is een dure grap , en er moeten centen zijn voor de leuke dingen in het leven
      ik heb er ervaring mee , met heel weinig van die centen te hebben , nu het wat beter is , doe ik zoveel mogelijk leuke dingen , eigenlijk alleen maar :)

      geniet de dag

      Verwijderen
    3. Ja klopt... en soms is het er, en soms niet ...

      Jah daar weten wij ook alles van ... hebben we veel van geleerd inderdaad....

      Daar zijn wij ook mee bezig hoor

      Verwijderen
    4. geen fijne maar wel nuttige leermeesters
      groot gelijk , als het kan kwa gezondheid en de centen , doen wat je graag doet

      rustige middag groet

      Verwijderen
    5. Ja klopt... te meer als het ook nog eens komt omdat je je eigen familie vertrouwt en dat een heel domme actie blijkt te zijn met een heel hoog prijskaartje... letterlijk en figuurlijk.

      Precies ja... zo ben je er nog en zo niet meer...

      Verwijderen
    6. ja zo kan het ook gaan :(

      helaas zijn dat ook mijn woorden :(

      geniet de dag

      Verwijderen
    7. Ach ja.... we zijn oud genoeg ook inmiddels om tal van herinneringen te hebben, zowel heel leuke als de minderleuke ... . maar heej, niets of niemand krijgt ons nog klein

      doennewemaweerhèjatochnietdan

      Verwijderen
    8. ik heb vele mooie herinneringen gelukkig , en maak steeds nog nieuwe
      ik krimp vanzelf dus niet nodig om me kleiner te maken 😁

      jazekerwel

      Verwijderen
    9. Heeel fijn....

      Dat is waar .... idem hier

      Verwijderen
  6. Als je met pensioen gaat, krijgt je een basisinkomen volgens de Algemene ouderdomswet (AOW).
    En ook nog een eventueel pensioen wat er is opgebouwd. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat klopt... .het ging ook niet om over te klagen hoor, het is alleen wel een feit dat het even wennen is met een fors stuk minder toe te moeten komen elke maand

      Verwijderen
  7. Niets voor mij, ik dacht er eigenlijk nooit aan.

    BeantwoordenVerwijderen