3 Woorden van Bert #6

De maandelijkse schrijfuitdaging van Coach Bert. 11 juli 2024 koos hij de woorden:  Kerkorgel - Peperig - Oerexplosie



De avond begon goed... de geur van verse koffie dwaalde door het gebouw en terwijl ze de cake, die ze eerder die dag met heel veel zorg had gebakken, in plakken sneed bekroop haar een onrustig gevoel. Haar buik rommelde als het zeggen wilde: "ga naar huis, nu kan je nog, laat ze het lekker zelf uitzoeken...". Ze negeerde dat stemmetje met een norse opmerking tegen zichzelf: "Leuk gaan ze het niet vinden maar wat moet dat moet, gaat het niet linksom noch rechtsom dan er maar dwars doorheen!". 

Zoals ze al bevroedde stonden de kopjes op de tafels (die zij eerder die avond in een u-vorm had gerangschikt) in hun schoteltjes te trillen. Enkele gespreksgenoten hadden een paar keer met de vuist op de tafel geslagen om hun woorden kracht bij te zetten. De gespreksleider zou je eerder gesprekslijder kunnen noemen want hij had het echt niet in de hand. Niet zo heel gek natuurlijk, ieder weldenkend mens had dit op zijn blote vingers kunnen natellen, het lag zó in de lijn der verwachting. 

Van hogerhand had men in hun wijsheid (?!) besloten dat men maar "Samen Op Weg" moest... en tja dat dat niet zonder slag of stoot zou gaan had men wel bedacht maar dat het in veel gemeenschappen tot een oerexplosie zou leiden had men zeker niet verwacht.  Aan de ene tafelspoot van de U zat de groep van de ene kant, aan de andere tafelspoot van de U zat groep 2. Aan de tafels die beiden poten met elkaar verbonden zaten mensen uit besturen van beide groepen. Niet dat zij het met elkaar eens waren maar omwille van de 'opdracht van hoger hand' hadden ze vooraf besloten één front te vormen en dat straalden ze ook wel uit maar niet resoluut genoeg. De gespreksleider neigde net iets meer dan goed was naar zijn eigen kant. 

Ze stond op en greep mis toen ze wilde voorkomen dat haar stoel zou omvallen... de linoleumvloer was niet geluidsabsorberend genoeg en dus viel iedereen ineens stil toen het chromen frame van de stoel de vloer raakte. "Ik weet niet hoe laat jullie naar huis willen maar ehhhh, ik moet mijn oppas aflossen, ik moet bovendien morgen weer aan het werk enne dit helpt dus niet. Er moeten knopen doorgehakt worden. We kunnen het er mee eens zijn of niet maar er is geen ontkomen aan. We móéten kiezen welk kerkorgel behouden blijft en aangemeld gaat worden voor de restauratie en welke niet. Zo simpel is het.".  Vanaf de ene kant klonk het: "onze kerk is het oudste en de orgel dus ook"... vanaf de andere kant klonk het... "de rekening is een peperige, veel peperiger dan bij de onze."
  
Omdat zij nog niet weer was gaan zitten keken beide groepen haar aan, alsof zij degene was die de ultieme beslissing moest nemen.  Ze nam diep adem en zei: we hebben samen alles uitgebreid besproken en met onze gemeentelezen doorgenomen tijdens de gemeente-avonden. De enquête heeft duidelijk laten blijken waar de voorkeur ligt, zowel van de mensen als van de hoofdbesturen. Zullen we maar 'gewoon' meerderheid van stemmen laten gelden? 

Het werd even stil... iedereen leek in gedachten verzonken, alsof men zich afvroeg: zal ik me verzetten of er toch maar in meegaan.. man man man wat een gedoe. De gespreksleider ging staan, keek haar aan met een soort van dankbare blik in zijn ogen, glimlachte en zei: Zullen we dan nu maar verder gaan en de nodige stappen zetten zodat we over ongeveer 3 jaar met een mooie eredienst "Samen Op Weg" écht kunnen starten in een kerk waar beide geloven zich verenigden bij één van de mooiste orgels in deze provincie?. Na een 100% instemmend geluid, liep ze naar het keukentje, haalde de koffiepot mét cakeschaal en zei: "nog maar een rondje dan? Kunnen we ons daarna -ze aarzelde heel even- buigen over het financiële plaatje van de restauratie." 



Heb én hou het goed  

40 opmerkingen:

  1. Waarom denk ik dat dit verhaal op waarheid berust? Ik zie jou daar aan die tafel zitten en de suggestie doen dat meeste stemmen geleden.
    Zoniet dan heb je het knap bij elkaar verzonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat denk je goed. Ik was toentertijd diaken/ouderling in de kerkenraad oa... ik kan de stemmen/gezichten van de personen in kwestie nog uittekenen.

      Verwijderen
  2. alle lui het bos in sturen met een bos uien en pepers
    het mooie gebouw en orgel laten bestaan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Altijd lastig om mensen die het ( maar iedereen ander) ware geloof belijden op één lijn te krijgen. Je zou bijna denken dat het ware geloof helemaal niet bestaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik verkondig het ware geloof , genaamd " lang leve de gein " 😁

      Verwijderen
    2. Zeker weten... tot op de dag van vandaag begrijp ik niet hoe de PKN daarvoor kon kiezen... het enige 'voordeel' dat er was, in die tijd, was het feit dat er minder dominee's nodig waren, minder gebouwen... dus veel minder kosten omdat veel dorpjes vaak 2 of meer kerkgebouwen bevatten terwijl er zondags dan een handjevol mensen kwam opdagen. De kerken liepen (toen ook al) leeg en vergrijzing was niet de hoofdoorzaak.
      Laat dat bijna maar weg... elk geloof kenmerkt zich door 'recht' toe eigenen op geweld ... en dat kan onmogelijk goed zijn toch

      Verwijderen
    3. @Karel... inderdaad, wat ik bij het antwoord aan Riet ook al schreef... .een geloof dat zich vestigen wil via geweld kan onmogelijk goed zijn

      Verwijderen
    4. Ik heb jouw levensinstelling toch niet ;-) Dus die vanaf nu nog 74 moeten uitdragen gaat me niet lukken ;-)

      Verwijderen
    5. nee zo niet , dat zou ik ook niet redden , maar 74 jaar worden ga je wel redden , gewoon mak an doen , toch

      Verwijderen
    6. precies! dat gaan we zien tzt.. nog 13 jaar te gaan dan

      Verwijderen
    7. kom ik denk ik wel , met de rollator die kant op :)

      Verwijderen
    8. hahaha ja ik zie je al kreupelen... en dan de touwbrug in jungola nog een keer doen ook

      Verwijderen
    9. ik heb toen tijdens de revalidatie goed geoefend hoor
      nee dank je wel pppfffttt

      Verwijderen
    10. Ja ik weet het.... ik kan het zelf ook goeed dankzij vele ziekenhuisopnames en periodes van -al dan niet gehele- verlamming

      Verwijderen
    11. maar dar is geschiedenis , nu zonder dat ding
      ik zal zo op de fiets , heel mak an voor een klein rondje om
      geniet de dag

      Verwijderen
    12. Klopt helemaal.

      Goedzo geniet ervan, wij gaan zaterdag weer (is hety plan, bij goed weer)

      Verwijderen
    13. het is heerlijk fietsweer , ik hoop zaterdag ook

      Verwijderen
    14. 30 graden zaterdag.... we gaan het zien

      Verwijderen
    15. gelukkig is er een douche aanwezig in ons huis

      Verwijderen
  4. Het verhaal leest inderdaad, zoals je schreef, als een herinnering. Ik ben kerkelijk opgevoed maar kom al heel lang niet meer in de kerk. Het geloof is inderdaad zo'n thema dat je moet geloven of niet, maar dat je niet moet ontrafelen aan de andere kant ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was/is het dus ook. Heb alleen de namen / geslachten weggelaten. Jah inderdaad.... ik doe er ook niet meer aan mee.

      Verwijderen
  5. Een waar gebeurd verhaal dus, dat heb goed beschreven.
    Zal een gedoe geweest zijn, als ik terug denk aan de pastoor en de verschillende dominee's... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt.... het heeft me toen heel wat slapeloze nachten bezorgd ... .haha ja dat geloof ik graag

      Verwijderen
  6. Goed verhaal! Alsof je er zelf bij geweest bent. Die fusie zal niet zonder slag of stoot gegaan. Vorige week was ik op Ameland en een mevrouw vertelde me dat de Doopsgezinde en de Gereformeerde kerkgebouwen vlak naast elkaar stonden en dat na de diensten de lidmaten zich verzamelden aan het hek tussen beide terreinen om te bediscussiëren waar het mooist (ik denk: het hardst) was gezongen. Dat gereformeerde kerkgebouw bestaat al lang niet meer en de beide genootschappen zijn allang samen (dus níet in PKN-verband!) en men deelt de dominee. Maar misschien hebben zich er ooit wel dezelfde taferelen afgespeeld als in jouw mooie verhaal :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet alsof ik erbij was,,,, ik was er bij.. .en ja wat jij schrijft klopt ook in mijn verhaal.... enkele gereformeerde kerken zijn gesloten en verdwenen en enkele hervomden ook... allemaal langs het Woltjerspoor van Groningen (stad) naar Delfzijl. Wij deelden de laatste jaren ook de dominee....de ene week hadden wij dienst om 9 uur en de gemeente verderop om 10.30 en de week erna andersom.... wat een gedoe zuchttt

      Dank je wel.

      Verwijderen
  7. Dit zou zomaar eens waar gebeurd kunnen zijn. Toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) jij hebt de reacties dus niet gelezen ;-)

      Dit is 100% een herinnering...

      Verwijderen