woensdag, april 03, 2024

Zoo & Zo nieuws



Blijdorp publiceerde op haar website: Diergaarde Blijdorp heeft woensdag afscheid genomen van een oude en geliefde bewoner. Tijger Alia is in alle vroegte geëuthanaseerd. De 19-jarige Sumatraanse tijger werd al langere tijd gekweld door ernstige gebitsproblemen. De laatste tijd ging het steeds minder met het 74 kilo wegende vrouwtje. Door de aanhoudende problemen met haar tanden werd het steeds lastiger om te eten. Deze gebitsproblemen zijn niets nieuws. Een aantal jaar geleden heeft zij reeds een ingrijpende ingreep ondergaan. Dit heeft uiteindelijk slechts tijdelijke verlichting gebracht. Gezien de gevorderde leeftijd van Alia (in het wild worden tijgers maximaal 15 jaar) is besloten om het dier een nieuwe operatie te besparen. Niet in de laatste plaats vanwege de grote risico’s van een narcose op haar leeftijd.

Het park hoeft niet al te lang zonder deze imposante verschijningen te doen want de coördinator populatieprogramma kon melden dat er een koppel beschikbaar komt binnenkort. Lees HIER verder.
 

* * * * * * * * * * * * * * *


Ook was er nieuws uit Dierenrijk in Mierlo en Artis Amsterdam.
Bulolifant Sibu is vanuit Mierlo - - - > KLIK < - - - naar Amsterdam - - - > KLIK < - - -  verhuisd. Naar verluidt gaat men in Mierlo aan de slag met een uitbreiden van het olifantenverblijf, zowel binnen als buiten en nadat dat klaar is komt er dan een nieuwe bul. 20-jarige Sibu mag in Amsterdam de 7 jarige Sanuk proberen drachtig te maken. ((( Hier zijn de verhalen heel divers, sommigen zeggen dat hij er 'alleen' is voor Sanuk, anderen (sterkere geruchten) zeggen dat hij alle drie de dames - 34 jarige Thong Tai, 18 jarige Yindee en mag bezwangeren, dus ook zijn halfzus Yindee.  Hier stuiter ik wel want werken aan soortbehoud vind ik uiteraard oké, maar niet inteelt vanzelfsprekend niet. Daarbij is het een biologisch feit dat 7 jaar nog veel te jong is volgens de wetenschappers... 34 daarentegen weer te oud. Dus tja ik heb wel zo mijn bedenkingen moet ik bekennen. Maar goed, ik heb er niks mee te maken, het zijn mijn zaken niet immers.)))
Hoe dan ook.... de tijd zal het leren... ik w8 het gespannen af


* * * * * * * * * * * * * * *


Ik moest in ieder geval aan de slag om mijn tijgerpagina en mijn olifantenpagina te wijzigen. De dierenpagina's staan nog bij wp, die verplaatst ik de komende tijd. 






Heb en hou het goed
De blogpost is toegevoegd aan

6 opmerkingen:

  1. ha die Melody
    minder goed nieuws , maar wel begrijpelijk
    en heel veel goed nieuws , mij reeds bekend :)

    suc6 met het aanpassen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal waar...

      ja dat ook.... we gaan het afwachten hè

      Voor alles is een tijd :-)

      Verwijderen
  2. Wat erg dat tijger niet meer is. Goede nieuws is de olifant om drachtig te maken. Eerst afwachten of het gaat lukken. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt. Ze had een mooie leeftijd bereikt.
      inderdaad...we gaan het wel beleven tzt

      Verwijderen
  3. Diervriendelijk, de tijger te laten inslapen. Nu wachten het nieuwe stel.

    BeantwoordenVerwijderen