donderdag, april 18, 2024

Leren door te proberen #6

Inmiddels zit ik hier nu ruim 3 weken en heb ik mijn weg gevonden waarbij ik vanaf het begin tegen de ene na de andere -aangename- verrassing aanliep. Dat hier zoveel mogelijk is zonder dat reclames over mijn blog stromen.... is wel de meest aangename. 

Als je een beetje kennis hebt van html en/of css ontdek je ook dat er veel meer mogelijk is dan dat op het 1e oog lijkt.. al staat dat nergens expliciet beschreven. In het verleden bij wp -vooral toen ik nog een eigen domein had- ontdekte ik dat css je blog op zwart kan gooien als je een puntje of een kommaatje vergeet... en css stikt van dat soort tekens. 

Ik ken mezelf ook goed genoeg om te weten dat ik graag freubel en alles uitpluis dus dat het risico 'op zwart' wel degelijk aanwezig is... en zo opende ik dus ook een testblog. Ik ontdekte hoe ik 'al alles nog oke' is' kan opslaan en terugzetten in geval van nood, is veel simpeler dan gedacht ook overigens. Afgezien van het feit dat het eigenlijk niet echt fout kan gaan want zodra je een fout maakt krijgt een melding dat er iets niet klopt en door 1 klik op 1 knop ben je terug op je startpunt, geen halszaak dus. Toch is zo'n testblog wel handig want je kunt wel van alles en nog wat in je hoofd hebben maar of het er in het echt ook zo uitziet is verhaal 2.  Er zijn altijd weer tal van zaken die ik graag wel wil als ook zaken die ik niet wil... en met css krijg ik het 99% voor elkaar, hoe gaaf is dat?! 

Inmiddels heb ik ontdekt hoe ik  afbeeldingen als omlijsting van een andere afbeelding kan gebruiken en hoe die dan ook automatisch passen bij de afmetingen van de foto die je plaatst. Ook kwam ik tot de ontdekking hoe simpel het is om de links in het menu van een afbeelding te voorzien. En zo kan ik nog wel even doorgaan. 

De luxe die wp bij sommige dingen biedt -en die dus een prijskaartje heeft in de vorm van bijv reclames- is hier niet aanwezig maar die mis ik ook niet. Een voorbeeld hiervan diende zich vandaag aan toen Geesje een link in een reactie achterliet naar een bloguitdaging van mij. In WP kun je dan die link aanklikken en dan ga je gelijk naar die blogpost toe. Dat gebeurt hier niet. Is geen ramp, als je zo'n link selecteert en blauw maakt en daarna aanklikt met je rechtermuisknop kun je ervoor kiezen die link te openen op jouw voorkeur. 

- - - Wat bij blogspot niet kan is het 'liken' van een blogpost en/of reactie. Ik merk het aan de bloggers die mijn blog niet (meer) zichtbaar voor mij bezoeken. Ik mis die functie verder niet maar kan me voorstellen dat een ander dat anders ervaart. 
- - - Wat bij blogspot ook niet kan en ik soms wel mis is de mogelijkheid reacties te wijzigen/aan te vullen. Je hebt dan maar 1 optie, de reactie verwijderen en opnieuw plaatsen. Dat kan natuurlijk niet met de reactie van een bezoeker. Die kan je alleen maar verwijderen. 
- - - Wat bij blogspot ook niet kan is het aanmaken van subpagina in je menu. Daar is dan wel weer een omweg voor. Je kunt ervoor kiezen subpagina's aan te maken maar die niet toe te voegen aan het menu. Die kun je dan bijv apart in een widget tonen. Zo kun je natuurlijk ook alle pagina's in een widget zetten en het menu buiten gebruik laten. 
- - - Wat bij blogspot ook niet gebeurt is dat de afbeeldingen die je gebruikt zich automatisch aanpassen aan de weergave van het thema dat gebruikt wordt. Is verder niet erg maar bij wijzigen van bijv een breed thema naar een smaller thema zul je gaan zien dat afbeeldingen van eerdere blogposten buiten de randen komen en over de zijkolom heen bijv. Als je dus -zoals ik- nogal eens layouts/thema's wijzigt kan het in de archieven wat rommeliger gaan lijken, dat zij dan maar zo, neem ik wel op de koop toe, vind ik verder niet zo belangrijk. 
- - - Wat bij blogspot ook niet kan is het abonnement op reacties splitsen. Als je dus een mail wilt zodra iemand een reactie achterliet... of je krijgt mails bij alle reacties of helemaal niet. Dus je krijgt ook bericht in de mail als je een reactie van een ander beantwoord hebt.  
- - - Wat bij blogspot ook niet kan is het -op een door jou gekozen plek in je blogbericht- een 'lees meer -tag' te plaatsen. Via een omweg kan dat hier wel, zoals jullie kunnen zien bij sommige blogposten waaronder een Groninger vlagje staat. 

Wat betreft de reacties: ik heb bewust mijn reacties open gezet om het iedereen mogelijk te maken te reageren, geen verplichte abonnementen waar noch bij wie dan ook. Dat maakt het voor mij dan lastig in geval van een 'anonieme' reactie want dan kan ik niet zien wie die geplaatst heeft omdat in het beheer van blogspot niet het emailadres van de reageerder (zoals bij wp wel het geval) geplaatst. 

Zoals jullie wel weten heb ik ook al jaren het sinterklaasspel. Ook die blog stopt bij wp en gaat hier weer beginnen. De blog is inmiddels aangemaakt en die ga ik de komende tijd stijlen en vullen met alles dat daar nodig is om het spel eind van het jaar weer op te starten. 

Kortom... mijn blogplezier is terug, (ik merk nu echt pas hoezeer ik dat kwijt was) en mijn html-css kennis is weer opgefrist en breidt zich weer uit want bij blogspot werkt het zo af en toe net ff anders maar dat heb je snel door dus dat levert geen problemen op. 


Heb én hou het goed  

16 opmerkingen:

  1. ha die Melody
    het mooiste zinnetje hier boven is deze
    " mijn blogplezier is terug "
    veel plezier nog verder

    ik was al op pad met de fiets , maar keerde om , zat te snotetren op de fiets , dat wil je niet weten pppffffttt

    geniet de dag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha die Karulll

      haha ja wel hè, vind ik zelf ook hoor. Komt wel goed.

      Ja ik was ook al ff fietsen, in de zon lijkt het lekker maar de wind is te fris

      oeps.... snotjong *grijnssss meer fruit eten dus, sinaasappels en persen elke dag voor een glas vol bij het ontbijt

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Dank u dank u... 'knap' of eerder 'er leiden meer wegen naar Rome ' ;-) als ik me iets afvraag wil ik ook graag het antwoord vinden

      Verwijderen
  3. Jouw kennis van CSS is echt wel indrukwekkend. Ik ken wat van HTML, maar in CSS heb ik me nooit verdiept. Ik was daar vroeger wel mee bezig, maar loop nu een beetje tegen "tijdslimieten" aan: ik heb wat andere, nieuwe hobbies en... "there are only so many hours in a day" :-) Knap gedaan allemaal. Ik ben het als lezer/reageerder hier al goed gewoon, het enige wat ik blijf missen is de like knop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel... het is voornamelijk een kwestie van goed opzoeken en dan knippen en plakken en bovenal durven.

      Tijdslimieten heb ik niet... integendeel, door mijn conditie ben ik veel thuis en tot de bank veroordeeld en dan hou ik mijn brein graag bezig met uitzoekklusjes. Een boek lezen lukt me niet omdat ik halverwege een pagina al niet meer weet waar de pagina mee begon.

      Ja dat snap ik wel... dat probleem heb ik (nog) niet kunnen oplossen maar het heeft mijn 'zoek-aandacht'' wel. Ik ben niet constant daarnaar zoekende maar wel elke dag een bepaalde tijd.

      Verwijderen
  4. Je hebt een uitstekend blogspot-brein, ik moet je bewonderen!
    Én hebt er plezier mee, dat is het belangrijkste.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha nouhou, nee hoor, dat moet helemaal niet, ben je mal.

      Juist dát telt

      Verwijderen
  5. Hartstikke fijn dat je er plezier in hebt want dáár gaat het toch om. Verbaast me niet hoor, jij wilt nou eenmaal prutsen aan een blog en zoekt uitdagingen. De helft waar je het over hebt is voor mij abrakadaba en ik ga ( tegenwoordig) voor makkelijk. Mijn plezier ligt ook meer bij het logjes maken dan het knutselen.
    Like's mis ik niet, ik like zelf nooit, ténzij een bij mij gelinkte blogger de reacties uitgezet heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja precies !
      ons kent ons hè ;-)

      Ik mis het ook niet maar toch blijf ik er wel naar zoeken want vind wel dat het zou moeten kunnen

      Verwijderen
    2. Voor mij betekent die like-knop: hey, hallo, ik ben hier geweest en heb gelezen, heb niks zinnigs te antwoorden dus ik duw eens op het knopje zodat je weet dat ik langsgekomen ben :-) Iets in die aard. Daarom ook dat ik posts "like" die eigenlijk niet leuk zijn, met slecht nieuws bijvoorbeeld.

      Verwijderen
    3. Ja weet ik meis, diezelfde waarde hang ik er ook aan... al gebruik ik het heel weinig , als ik like reageer ik ook. De like is vooral handig als de blogger reacties uitzet.

      (dan maar in de reacties voortaan ..... *like ...... zetten :-) )

      Verwijderen
  6. Wat jij allemaal uitzoekt en weet is een applaus waard,! Echte bewondering.
    Het enige dat ik hier mis is dat ik geen bericht krijg als jij gereageerd hebt op mijn reactie. Ik moet dus expliciet geen terugkijken. Maar dat is geen ramp hoor😉. I
    Die likeknop mis ik niet, ben zelf niet zo'n fan van likes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) Dank je wel, al doe ik het niet daarvoor natuurlijk ;-)

      Jah dat is ook 1 van die dingen die hier niet gebeuren... staat op het lijstje van nog 'hopelijk op te lossen' . Dat is fijn te lezen. Inmiddels is het wel bekend -neem ik aan- dat ik hier altijd reageer op een reactie van een ander! Dat doe ik al vanaf dag 1 in 2003 ;-)
      Dat snap ik... ik heb er ook een haatliefdeverhouding mee, ik gebruik 'm wel maar mis m hier niet echt, voor mezelf althans niet, ik weet dat anderen m missen en dus mis ik m daardoor voor hen.

      Verwijderen
  7. De mogelijkheden in WP zijn enorm, je moet er even voor gaan zitten maar dan heb je ook wat. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blogspot inderdaad ;-) En ja bij WP ook wel alleen hangt er daar een groter / zichtbaarder vooral prijskaartje aan.

      Verwijderen