Kunst - kitsch - kunst of toch?



Bovenstaande 'tekening' herkennen jullie vast wel... ja toch?
Inderdaad... het is van Maurits cornelis Escher, geboren op 17 juni 1898 te Leeuwarden en overleden op 27 maart 1972 te Hilversum.
Vandaag was ik in zijn geboortehuis... dat tegenwoordig onderdak biedt aan het Keramiek Museum in Leeuwarden. Niet dat ik dat wist maar dat terzijde. Er was een tentoonstelling van Christoffel & Kate Bisschop (verlangen naar vroeger) in het Fries Museum en omdat dat museum op 2 km afstand van het Keramiek museum ligt wilden we die 2 musea op 1 dag doen.






Terwijl het stortte van de regen stapten we vanochtend op tijd de auto in en tuften binnendoor naar het noordwesten. De ringweg rondom Groningen zou normaliter sneller zijn maar gezien het 10-jaren-plan van de verbouwingen aldaar had ik een andere route bedacht. Best wel handig als je noordeling bent en de wegen kent ;-) Onze 1e stop was De Intratuin waar we koffie met wat lekkers namen en de nodigde boodschappen deden. Toen door naar het Friesch Museum dus. Nadat we daar klaar waren stapten we weer de autop in en reden van de ene parkeergarage naar een andere om ons toch vele loopmeters te besparen. Mijn lopen is geen feestje momenteel en van buuf evenmin dus de auto dichtbij kwijt kunnen is dan wel heel fijn. Zeker nadat we ontdekten dat het keramiekmuseum een prachtig oud gebouw is met wel her en der een lift maar toch ook veel prachtige hoeken en uitstulpingen die je via trapwerk bezoekt.



Je weet echt niet waar je het eerst of laatste moet kijken... evenmin of je het mooi of lelijk vindt met alles er tussenin... kunst, onbetaalbaar, kitsch tot en met... alles dat met keramiek mogelijk is was er te bekijken, te bewonderen en te begruwelijk, uiteraard maakte ik vele foto's maar láng niet alles heb ik gefotografeerd.



Zoals wij altijd doen zoeken we in een plaats die we bezoeken een kringloopwinkel. Nou schijnt Leeuwarden er 10 te hebben maar 1 is genoeg en we zochten eentje die op route huiswaarts lag. Och hemeltjelief dat bleek me toch een omvangrijk iets te zijn, zelden zo'n grote kringloopzaak gezien!

We vonden nog het eea leuks, dat ik eind van het jaar heel goed kan gebruiken bij die man met baard en mijter... en eenmaal weer in de auto konden we zonder oponthoud huiswaarts keren, waar we een uur later dan ook de auto op het parkeerplein zetten. Buuf stapte gelijk over in haar auto om die naar de garage te brengen voor een beurt en J nam onze auto van mij over en reed naar een chinees. Weer een half uur later zaten we te eten.



Het foto-album dat ik maakte bevat 190+ foto's ... wil je die foto's bekijken klik dan HIER. Veel kijkplezier. Iedereen een fijne avond gewenst, ik ga de rust in! *zwaaiiiiiiiiiiii




Heb en hou het goed