Moeilijk hè, lezen?

ZOals bekend ben ik vaak te vinden in dierenparken... en ook wel bekend ondertussen, neem ik aan, ik praat eerst voordat ik nadenk. Bovendien stond ik achteraan in de rij toen Onze Lieve Heer / De Voorzienigheid tact uitdeelde. ALs je daarbij dan ook nog bedenkt dat ik het van niemand accepteer dat er schade aan een dier wordt toegebracht... tja, dan kon je nog wel eens een kruitvat bij je hebben als je met mij in een park loopt en mijn ogen/oren iets onacceptabels spotten.

Ik zou er een boekje (wat zeg ik? boekje?? Encyclopedie!!) over kunnen schrijven wat ik de afgelopen jaren heb moeten constateren tot mijn spijt. Een bezoek aan een dierenpark is altijd feest maar niet onverdeeld plezierig. Er is een categorie bezoekers dat de stelling hanteert: "ik heb betaald voor mijn entreekaartje dus ik mag doen wat ik wil, het park is er voor mijn plezier". Dat wordt dan heel letterlijk genomen!! In elk park staan (helaas uiterst noodgedwongen) om de zoveel meter prullenbakken, menigeen gooit diens afval er ook wel in maar de andere menigeen niet, die laat het vallen waar men op dat moment staat of loopt, soms op cm's van de prullenbak af. Ongelofeloos!!

Een ander voorbeeld vind ik -en velen met mij- helaas veel schrijnender.
Ik heb het hier over het voeren van dieren. Ik begon dit blog al met foto's van bordjes die je overal ziet. Als mensen die al lezen dan doen ze er (bijna altijd) niks mee. Zeg je er iets van, krijg je de meest idiote dingen naar je hoofd geslingerd. Niet dat mij dat iets boeit maar ik ken mensen die daardoor niets meer durven zeggen.
Voorbeeld 1:Ooit liep ik in Wildlands en bij de savana was een giraffe bezig gras te plukken. Er stond een moeder bij met een tweetal kinderen van rond de 7-10 jaar. Moeders trekt een zak pretzels uit de tas, overhandigt die aan de kinderen en zegt: "geef dat maar aan de giraf, is veel lekkerder dan gras"... Ik stop ze gelijk en vraag de moeder hoe of gras smaakt want dat staat duideijk bij haar op het mene die avond. Ze is verbijsterd in 1e instantie en vervolgens krijg ik een kanonade zonder weerga over me heen, waar ik me wel niet mee bemoei?! Waarop mijn antwoord heel duidelijk is: "Overal staan bordjes dat de dieren niet gevoerd mogen worden, u leert uw kinderen dat dat kennelijk niet voor u / hen geldt. Heeft u enig benul van hoe kwetsbaar de gezondheid van de dieren is? Dat ze een speciaal dieet volgen? Dat uw pretzel hun dood kan betekenen?" Haar reactie: (je gelooft niet maar 't is echt waar"): wat maakt die ene pretzel nou uit? Ik kook ondertussen van zoveel egoïsme gecombineerd met uiterste stupiditeit. "Mevrouw" sis ik met mijn kiezen en tanden op elkaar om netjes te blijven, Er komen gemiddeld 7.500 bezoekers per dag. 1 pretzel is al dodelijk als het verkeerd valt, hoe denkt u dat 7.500 pretzels de gezondheid van dieren beÏnvloeden?". Anita was bij mij, die had al een paar keer aan mijn handen getrokken en nam me bij de arm om me weg te trekken. Zuchttttttt
Voorbeeld 2: Jaren terug liep ik Dierenpark Amersfoort, bij het gibbonsverblijf een bordje aan de omheining "Niet voeren, dieren hebben een eigen dieet". Er staat een vader met 2 kinderen, lagere school leeftijd. Die vader pakt een zak tumtums uit zijn jaszak en geeft dat aan de kinderen. "Hier, geef dit maar, dan komen ze wel dichterbij". ... voordat ik iets zeggen kan trekt zijn dochtertje haar hand terug en zegt: "Pahap!!, Kun je niet lezen? Het mag niet, dat staat hier duidelijk!". Tot mijn stomste verbijstering hoor ik die vader antwoorden: "dat geldt niet voor ons hoor, doe nou maar gewoon wat ik zeg.". Tja, toen bleef ik niet stil natuurlijk. Kinderen glommen van trots en vader droop met staart tussen de benen af toen ik uitgesproken was.
Voorbeeld 3: Dit betreft de bordjes zelf... in Wildlands zijn de bordjes aangepast op het gebruikte thema. Zoals je kunt zien aan bijv de tekst in het Afrikaans dat je aantreft in Serenga als je richting de savanne loopt. Nou zijn er mensen die items sparen, zo ook items van een dierenpark, doe ik zelf ook. Op zekere dag liep ik in Wildlands dus... en loopt mij iemand voorbij met een rugzak op. Uit die rugzak steekt een paal met daaraan de bordje. Compleet stomgeslagen sta ik naar adem te happen. Ik zie een personeelslid lopen en die schiet ik aan, die gaat achter die mevrouw aan. Ik pak mijn telefoon en bel met het frontoffice om dit te melden en te vertellen dat een medewerker op de persoon in kwestie is afgestapt en wellicht hulp nodig zal hebben. Té bizar voor woorden toch, hoe verzin je zoiets?!
Voorbeeld 4: Ik zit op het terras van het prairiecafe in Serenga en ik kijk uit op een metershoge - en meterslange muur van opgestapelde keien. Om de 5 meter ofzo staat een bordje: "Niet klimmen". En wat schetst (niet) mijn verbazing; een jong gezin staat te kwijlen bij hun prinsje dat heel ondernemend en zelfstandig de keien opklimt. Ik erop af, ik wijs hen op de bordjes. Krijg als antwoord, ach hij maakt ze heus niet stuk hoor. Zuchtttttttt dus ik vraag: "Enig idee waarom die bordjes er staan?" Niet dus, hebben ze niet, staan stompzinnig hun schouders op te halen. Waarop ik dus zeg: U laat uw kind naar boven klimmen... wat nou als hij boven is en kukelt er aan de andere kant weer vanaf naar beneden?"... Wederom (zoals verwacht) alleen maar een schouderophalen. Waarop ik met een duidelijk hoorbare grinnik zeg: "ik hoop voor u dat de 4 ijsberen achter deze muur geen honger meer hebben", draai me om en loop weg... achterom kijkend enkele seconden later, zie ik vader het kind naar beneden plukken.
Voorbeeld 5: Veel mensen weten (niet) dat een nijlpaard het gevaarlijkste landdier ter wereld is. Boven de nijlpaardenpoel in Wildlands staat (uiteraard) een hek met gevlochten touwen, te hoog voor een nijlpaard om het te bereiken vanuit het water, veilig in die zin dus. Sta ik daar, komt er een moeder naast me staan, zet haar hummeltje van nog geen jaar op dat hek, legt 1 arm/hand om het kind heen en verdiept zich in de gsm in haar andere hand. Gelijk vliegen rampzalige beelden over mijn netvlies... dus ik tik haar aan en vraag haar op mijn allervriendelijkst, het kind van dat hek af te halen. Wat ik als antwoord krijg zal ik niet herhalen, daar lusten de honden geen brood van. Ik reageer daar niet op en zeg: Zo jammer dat u niet beseft hoe kostbaar het leven is dat u daar in uw ene hand heeft. Ik besef dat helaas wél maar al te goed en ik weiger dan ook de komende nachten wakker te liggen noch nachtmerries te hebben van beelden op mijn netvlies omdat u uw gsm belangrijker vindt dan uw baby. Ik w8 haar weerwoord niet af en loop weg. (zelfbescherming soort van).

Er zijn zovele voorbeelden te meer. Niet eentje specifiek maar wie van ons kent niet de verhalen van dieren die afgeschoten werden in parken omdat mensen te dom/egoïstisch zijn om te doen wat het park van hen vraagt. Zich te gedragen als nette fatsoenlijke volwassen mensen die hun verstand gebruiken én dat uiteraard ook op hun kroost overbrengen. Denk aan de media die melding maken van een Frans gezin in Beekse Bergen. Tegen het verbod in gingen ze op de autosafari tóch uit de auto om dichterbij de cheeta's te komen en daar te lunchen. Godzijdank is het goed afgelopen maar dat gezin heeft wel het park voor de rechter gesleept vanwege gevaarsetting. Ook andere parken kregen/krijgen hiermee te maken bijv. nadat iemand gebeten was door een aapje omdat het dier brood voorgehouden werd, aapje op hand/arm levert leuke foto's op toch?! 

Dit zijn paar een paar voorbeelden, ik kan nog uren doortikken. Gelukkig zie ik ook 'goeds'; mensen die wel weten hoe het hoort, die beseffen dat ze ergens te gast zijn en dat er regels zijn waaraan men zich dient te houden, ondanks de prijs van het entreekaartje, parkeren en wat al niet meer. Ik zie gelukkig ook in alle parken vrijwilligers lopen en een deel daarvan spreekt mensen aan op hun wangedrag, niet iedereen durft dat, laat staan na een mega-asociaal weerwoord. Ik ken de lengte van mijn eigen (vaak niet eens aanwezig) kort lontje dus ik loop vaak weg zonder het weerwoord af te wachten als ik denk dat alles dat gezegd moest worden wel gezegd is. Ik heb enorm respect voor vrijwilligers van dierenparken en andere mensen vanuit publiek die wel geduldig en rustig blijven om met misdragers in gesprek te gaan/blijven om dingen keer op keer op keer uit leggen. Al met al in de hoop dat ooit ergens een kwartje gaat vallen en de kinderen zien/horen hoe het wel moet zodat zij hun kinderen weer kunnen leren respect te hebben voor elke levensvorm én dat we de wereld niet voor onszelf als individu hebben maar slechts een klein deel, dat we met zijn allen moet delen, koesteren en onderhouden.



Heb én hou het goed  
PS. Als je reageert met instellingen anoniem... laat dan in de reactie aub je naam achter zodat ik weet dat jij het/hier was, dank je well.

18 opmerkingen:

  1. Erg pijnlijke voorbeelden voor mensen met een hart voor dieren. Herinner je je nog die groep joelende kinderen in de Zoo in de tunnel waar er een bordje 'stilte' hing? En geen volwassen begeleider te bespeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja best wel. Ik snap gewoon niet hoe mensen zoiets kunnen verzinnen.... geldt voor andere zaken hoor, met dit hete weer een hond in de auto laten bijv. of dieren ergens dumpen zoals van de week gebeurde dat in Zwolle een boodschappentas gevonden werd met kittens van een paar dagen oud.

      Jah zeker, dat soort dingen... daarom schreef ik ook al dat ik nog uren verder kon tikken.... voorbeelden te over helaas....

      Verwijderen
  2. Knap dat je mensen op dergelijk gedrag aan durft te spreken, zelf ben ik daar geen held in. Maar ik heb eigenlijk nooit veel op andere mensen gelet, ik kom daar voor de dieren. Ik vrees dat ik de moed niet zou hebben om iemand op zijn/haar foute gedrag te wijzen. Ik denk dat ik er een medewerker van het park op af zou sturen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eh ja eh ik zie dat zelf niet zo... .die dieren zijn van ons mensen afhankelijk dus ik voel het alsof ik mijn stem moet laten gelden voor hen die geen stem hebben....in mensentaal bedoel ik dan.

      Daat schreef ik al ook hè, mensen die het niet durven, dat die iemand anders wel aanspreken zodat er wel gehandeld worden kan ...

      Verwijderen
  3. helaas moet ik je gelijk geven , hoe jammer ik dat ook vind :(
    en ben blij ook te lezen , dat je uit zelfbehoud soms gewoon wegloopt als je , je zegje hebt gedaan
    in en in triest is het gesteld met het enige beest in de dierenwereld :(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet het... ik zal wel moeten, me opwinden is niet goed voor mijn tikker ook hè .... ja nou en of

      Verwijderen
    2. Ja weet ik ... . maar ja anderzijds, ik vind dat iemand voor die dieren moet opkomen, en als ik dat moet zijn, daar en dan, dat is dat zo.

      Verwijderen
    3. ik reageer net zo , maar houd me denk ik beter in :(

      Verwijderen
    4. Ja misschien wel.... jij hebt jouw grenzen die je moet (en dat doe je gelukkig ook) bewaken en dat heb ik ook...

      Verwijderen
    5. tot zo ver en niet verder
      bij mij barst de bom gelukkig steeds minder

      Verwijderen
    6. Ja dat is ook zo, en zo is het ook goed.

      Bij mij barst die bom niet... voor ik dat punt bereik ben ik al lang weggelopen

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. Ja dat is ook zo... en dat is het ergste niet eigenlijk. Wat ik vele malen erger vind is de arrogantie van menig mens die stelt : Wat zeur je nou, ik heb entree betaald dus ehh... of die andere smoes: "het zijn kinderen hè, ze mogen vrij opgroeien"...

      Verwijderen
  5. De arrogantie mensen die vinden dat zíj́ dat wel mogen doen. Ten koste van de gezondheid van een dier. Dat soort zou eigenlijk moeten uitsterven. Ik ben héél trots op je!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nogebrijpraab toch?! Helemaal mee eens hoor.... het meest storende is daarin ook wel dat zij kinderen op de wereld zetten en hun gedrag daarop overbrengen... terwijl dat gruit in de toekomst 'ons' land moet leiden? Gelukkig ga ik daar weinig tot niets van meemaken maar ik vrees voor de mensen van die tijd.

      *buiging maakt... danku danku

      Verwijderen